Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 6-18 år
Specialistkurs i utredningsmetodik och diagnostik startar i september 2025. Den motsvarar 2 specialistkurser och omfattar 15 högskolepoöng. Anmälan till kursen kommer att öppna under våren 2025. Vid frågor och intresseanmälan kontakta utbildningssamordnare lisa.wilsson@ki.se
Kursbeskrivning
Kursen ackrediteras som 2 av 6 specialistkurser; som fördjupningskurs inom:
- funktionshindrens psykologi
- klinisk barn- och ungdomspsykologi
- neuropsykologi
- pedagogisk psykologi
Kursen kan godkännas för enskild STP-psykolog som genomgår andra specialiseringar, detta utifrån bedömning av övriga meriter.
Kort om kursen:
Den här kursen, som omfattar utredning av barn och ungdomar mellan 6-18 år, tar ett helhetsgrepp om utredningsmetodik och innefattar moment från den inledande kontakten till uppföljningen med vårdnadshavare och skola. Du får möjlighet att tillämpa dina kunskaper och färdigheter direkt i ditt kliniska arbete. I kursen får du fördjupa dina kunskaper och färdigheter i att både ta tillvara andra professioners utredningar och att själv kartlägga, utreda och diagnosticera och differentialdiagnosticera utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningat på ett strukturerat och metodologiskt effektivt sätt. Kursen omfattar förutom en uppdatering om Wechsler-skalorna och information om NEPSY-II och CAS-2, undervisning och färdighetsträning i SON-R och ADOS-2 grund modul 1-4. Kursen är i hög grad inriktad på klinisk kompetens och förutsätter att deltagarna har möjlighet att träna färdigheter i sin kliniska vardag.
Behörighet
Leg psykolog
Arbetsformer
Kursen genomförs digitalt och omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, handledning, metod- och färdighetsträning inklusive feed-back på egna inspelningar av testadministrering, redovisning av patientärende och hemuppgifter.
Ämnesområde
Diagnostik och utredning av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar hos barn 6-18 år.
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa, KIND
Kursansvariga och examinator
Elisabeth Nilsson Jobs, kursansvarig och examinator
Leg psykolog, specialist i klinisk psykologi, fil.dr, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Miia Ekholm, kursansvarig
Leg psykolog, specialist i neuropsykologi. Barn- och ungdomspsykiatri Stockholms läns sjukvårdsområde/Affilierad till Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Omfattning och studieperiod
14 lärarledda heldagar, 36 dagars eget arbete. Kursen löper under 4-5 månader
Syfte
Syftet med kursen är att ge deltagaren kunskaper om kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och färdigheter inom samtliga ingående delar.
Efter avslutad kurs ska deltagaren ha uppnått följande mål:
Kunskap och förståelse gällande:
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i ett utvecklingsperspektiv
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och samtidiga tillstånd
- utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD-10/11
Färdighet och förmåga att:
- skapa allians med patient, vårdtagare och pedagog
- tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
- genomföra intervjuer och samarbeta med patient, vårdnadshavare och pedagoger
- administrera och analysera test och beteendeobservationer, inklusive skolobservation
- bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
- sammanfatta den enskildes kognitiva (normativa och/eller personliga styrkor och svagheter) och diagnostiska profil
- Analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper.
- sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till patienten, vårdnadshavare och skolpersonal på ett anpassat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt när det gäller:
- olika synsätt på individen: diagnoser, funktionsnedsättningar och neurodiversitet
- att kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
- begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
- etiska ställningstaganden i utredningsarbetet
Innehåll
Utredningsmetodik
- Systematisk kartläggning och utredningen som process
- Metoder, instrument och informanter i kartläggningsarbetet: validitet och reliabilitet
- Att sammanställa och analysera resultat
Typisk och atypisk utveckling och diagnoser
- Neurodiversitet och andra begrepp
- Utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar, differentialdiagnostik, samtidiga tillstånd (DSM-5, ICD-11) samt icke-diagnosspecifika kognitiva svårigheter hos barn och ungdomar.
Kartläggningsmetoder och instrument
- Skattning: screening; adaptiv bedömning (ABAS-3/Vineland-3)
- Intervju
- Naturalistisk observation
- Diagnostisk observation: ADOS-2 modul 1-4
- Test:
- CHC-respektive PASS-teorin: Kognitiva förmågor i WPPSI-V, WISC-V, WAIS IV, SON-R, NEPSY-II och CAS-2
- Analys av testresultat: Wechsler-skalorna
- SON-R (administrering och analys)
- NEPSY-II (urval av deltest)
- Riktlinjer för kognitiv testning och smart testning: att prioritera test och välja test och deltest som kompletterar varandra; att utnyttja testresultat i förhållande till andra professioners (ex logoped eller specialpedagog) testning eller tidigare resultat
- Val av kompletterande information när underlaget är otillräckligt för bedömning
Diagnostik och åtgärdsplanering
- Sammanvägning av resultat och helhetsbedömning; övergripande symtombild och funktionsnedsättning, nivåbestämningar och specificeringar (för autism, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, motorisk koordinationsstörning, tics och adhd)
- Utlåtandeskrivning: sammanfattning och syntes
- Omsätta utredningsresultat till råd och stöd i patientens vardag
Samarbete
- Arbetsallians med patient och vårdnadshavare (VH): överenskommelser och juridiska aspekter
- Patient och VH som mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Skolan som informationskälla, mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Kollegialt samarbete
Färdighetsträning
- Egen träning: intervju (VH och pedagog); observation (skola och ADOS-2); och testadministrering (SON-R och Wechsler-skalorna och med fördel NEPSY-II)
- Att jobba med resultatöversikt och tolkning inför diagnostiskt ställningstagande
- Att överföra information till andra professioner, VH, pedagoger och patienten
- Sammanställning av eget kliniskt ärende
Kunskapskontroll och examination
- Inlämning av testprotokoll: Wechsler-skala, SON-R, och ADOS-2
- Godkänd ärenderedovisning 1 och 2: val av adekvata test, syntes, stringens i sammanställningen och återgivningarna till VH/ped och pat. Skolobservation, ADOS-2 och deltest från två kognitiva testbatterier skall ingå
- Hemtentamen om UNF diagnoser och vanliga samtidiga tillstånd enligt DSM-5
- Hemtentamen om intelligensteori, kognitiv bedömning och kognitiva förmågor
- Hemtentamen: analys och sammanfattning utifrån case/revidering av utlåtande
- Godkänd kodning, algoritmpoäng ADOS-2 och klinisk bedömning
EBPP
All undervisning utgår från senaste forskningsrön och beprövad erfarenhet. Kognitiv testning utgår från CHC-modellen och PASS-teorin vilka båda är beprövade. Undervisningen om diagnostik utgår från de vedertagna diagnostiska systemen DSM-5 och ICD 10/11. Kritisk granskning av metoder i utredningsarbetet utgår från psykometrisk utvärdering och forskningsrön
Utvärdering
- Skriftlig utvärdering
- Avslutande reflektion i grupp
Kursintyg
För kursintyg krävs att samtliga inlämningsuppgifter, moment och examinerande moment är genomförda och godkända. Betyg G eller UG ges. Två tillfällen för omexamination ges.
Litteratur och material:
- Svensk manual: ADOS-2 Autism Diagnostic Observation Schedule sec ed. (2014). Hogrefe Psykologiförlaget AB 312 s
- Manual SON-R 2-8 (Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test) Peter Tellegen, Jaap Laros 62 s, Research report 120 s
- Manual SON-R 6-40 (Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test) Peter Tellegen, Jaap Laros 36 s, Research report 176 s
- DSM-5, 2022 sid 5-99 samt andra relevanta diagnoser ca 100 s
- Sparrow et al.,(2016) Vineland Adaptive Behavior Scales - Third edition/ Harrison & Oakland,
alternativt ABAS-3, ca 190 s.
- Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications, valda delar ca 400 s (parenteser anger det aktuella kapitlets sidor):
- Contemporary Theoretical Perspectives 73-224, 1060-1063
- The Wechsler… 245-282
- The Cognitive Assessment system 452-485
- The Wechsler adult…486-511
- The NEPSY-II 553-566
- Use of Intelligence in the Identification of Giftedness 587-607
- Use of Ability Tests in the Identification of Specific Learning…(608-)626-642, 1065
- Use of Intelligence Test in the Identification of…Intellectual Disability 643-661
- Cross-Battery Assessment…731-748 (-776)
- Linking Cognitive Abilities to Academic (777-809)
- The emergence of Neuropsychological…(912-931)
- The Role of Cognitive and …Executive Functions (973-) 986-992
- Should Our Future Include…(1017-)1021-1030, 1039 (-1045)
Deltagaren förutsätts även ha tillgång till manualer för relevanta Wechsler-skalor
Valfri litteratur:
Autism i ett utvecklingsperspektiv, 190 sidor
ICD-11, 2024, Neurodevelopmental disorders, ca 100 sidor
Smedler & Tideman, 2021 Att testa barn och ungdomar, s 156- 183 (psykometri)
Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications, Using Confirmatory Factor Analysis…853-900
Korkman, M., Kirk, U., & Kemp, S. (2007). NEPSY II: administrativ manual. Svensk version 2011
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: University of Vermont Research Center for Children, Youth and Families.
Kompletterande artiklar finns tillgängliga under respektive moment i Canvas
Kontakt
Elisabeth Nilsson Jobs
KursansvarigKontakt för frågor om kursinnehåll
Lisa Wilsson
UtbildningssamordareKontakt vid intresseanmälan