Avhandlingar och rapporter KIND
Avhandlingar och rapporter KIND
ADHD Report: Internationellt konsensusuttalande
ADHD Report är ett konsensusuttalande från World Federation of ADHD där 80 experter i 27 länder samlat och sammanfattat de viktigaste vetenskapliga rönen om ADHD. "ADHD Report" med 208 vetenskapligt välgrundade slutsatser om ADHD finns i på svenska i orginalversion och lättläst version.
ADHD Report: LÄTTLÄST
Autism och intellektuell funktionsnedsättning: Bemötande, stöd och service
Ett KIND policydokument om bemötande, stöd och service för personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning inom vård, omsorg och boenden. Evidensbaserad praktik och rekommendationer.
Autism och arbete
Autism och arbete [på engelska]: An International Society for Autism Research Policy Brief. "Getting People with Autism to Work".
Dyslexi, forskning och praxis i Sverige i en internationell kontext
Kunskapsöversikt om dyslexi som KIND har tagit fram på uppdrag av Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelse.
Inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor
Studie- och yrkesvägledning vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En kunskapsöversikt och rekommenderad praxis. Denna kunskapssammanställning ingår i projektet JobbaFrisk-NPF som drivs av Centrum för arbets- och miljömedicin vid Region Stockholm.
JobbaFrisk NPF: Studie- och yrkesvägledning
Kartläggning av vårdkedjorna för barn och ungdomar med autism eller adhd i Region Stockholm
Kartläggning av vårdkedjorna för barn och ungdomar med ASD eller ADHD i Region Stockholm.
KIND har gjort en rapport om inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor. Den är baserad på kartläggningsverktyget INCLUSIO och omfattar svar från 4778 anställda vid 68 skolor.
Kvinnor och barns hälsa
Aktuell kunskap om kvinnors och barns hälsa: Utdrag från kunskapsdag om kvinnors och barns hälsa 27 april 2023
Transition. Kurs med mentorstöd i övergången till vuxenlivet
Utveckling och utvärdering av TRANSITION: kurs med mentorstöd i övergången till vuxenlivet för personer med
Autism och/eller adhd.
Avhandlingar
Acceptance and Commitment Therapy in Supporting Parents of Children with Disabilities
Tiina Holmberg Bergman, 2025
The role of HNRNPU-locus and circular RNAs in neuronal development and neurodevelopmental disorders
Marika Oksanen, 2025
Support in daily living for neurodivergent young adults : current practice and new methods
Maria Löthberg, 2025
Parents with ADHD : parenting, stress, and interventions
Therese Lindström, 2024
Visual perception in infancy and its links to later autism
Irzam Hardiansyah, 2024
Transition-aged autistic youth : functioning, quality of life, and internet-delivered psychoeducation
Anna Backman, 2023
Intellectual disability in a forensic psychiatric setting
Hanna Edberg
Female autism phenotypes : sex/gender differences in functioning, camouflaging, and eating problems
Karl Lundin Remnélius, 2023
Environmental etiologies of autism and other neurodevelopmental conditions : twin studies of the cumulative effect of early medical events
Torkel Carlsson, 2022
Educational inclusion for students with neurodevelopmental conditions
Emma Leifler, 2022
Neurofeedback and working memory training in children and adolescents with ADHD
John Hasslinger, 2022
Genetic implications of individual intervention and neuronal dysfunction in neurodevelopmental disorders
Danyang Li, 2022
Physical comorbidity in twins with ASD or ADHD
Pei-Yin Pan, 2021
New light on neurocognitive processes linked to autism and attention deficit and hyperactivity disorder in childhood : studies of eye movements in twins
Monica Siqueiros Sanchez, 2020
Tailoring and standardizing the assessment of ability and disability in ADHD and autism : the development of WHO ICF core sets
Soheil Mahdi, 2019
Morphological variants in neurodevelopmental disorders
Lynnea Myers, 2019
Quality and efficacy of early intensive autism intervention : a matter of trust, knowledge, and supervision?
Ulrika Långh, 2017
Emotion recognition and expression in autism spectrum disorder : significance, complexity, and effect of training
Steve Berggren, 2017
Identification of biobehavioral markers of neurodevelopmental disorders in twins
Charlotte Willfors, 2017
Men with ADHD in compulsory care for substance abuse : characterization and treatment
Berit Bihlar Muld, 2016
Social skills group training for children and adolescents with autism spectrum disorder
Nora Choque Olsson, 2016
Standardizing diagnostic assessment of autism spectrum disorder - assets and challenges
Eric Zander, 2015
