Medicinvetarna #98: Rädd för att bli sjuk?

Bland vårdsökande uppskattas ungefär var femte person lida av hälsoångest. Det kan jämföras med en fobi: Även om du vet att du ofta oroar dig i onödan så tar rädslan för att du håller på att bli sjuk ändå över. Hör psykologen och professorn Mats Lekander berätta mer om tillståndet och om vetenskapen bakom vad som får oss att känna oss sjuka respektive friska. Poddavsnittet publicerades 13 juli 2022.

Professor Mats Lekander. Foto: Andreas Andersson.

Kroppen ger ständigt ifrån sig signaler men normalt sett filtrerar hjärnan bort de flesta så vi märker dem inte. Men en person som lider av hälsoångest uppfattar dessa som symtom på sjukdom och drabbas av mycket oro och ångest.

- Även termerna hypokondrisk och inbillningssjuk har använts med de tycker jag själv antyder att problemet inte existerar. Men ångesten som drabbar den som lider av detta finns ju i allra högsta grad och är mycket påtaglig för patienten, säger Mats Lekander är professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet och forskar i skärningspunkten mellan psykologi och biomedicin.

I nya avsnittet av KI:s podcast Medicinvetarna berättar Mats Lekander bland annat att hälsoångest drabbar runt 3 procent av befolkningen.

- Men bland vårdsökande är det väldigt mycket vanligare, där förekommer siffror upp till 20 procent. Det innebär att många söker vård för sjukdomar de inte har. De behöver hjälp och behandlingen men av ett annat slag än de själva tror, säger han.

Han studerar bland annat samverkan mellan hjärnan och immunsystemet och beteendets roll i detta samspel, till exempel effekter av stress eller otillräcklig sömn på immunsystemets och hjärnans funktion. Mats Lekander är också en flitig föreläsare, programleder podden Psykologisk forskning och Stressforskningspodden och har skrivit den populärvetenskapliga boken Ditt inre liv – krafter som styr din hälsa som nyss kommit ut på engelska och då heter The inflamed feeling – The brains role in immune defense. Han arbetar även på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Hör även Mats Lekander berätta om medical students disease (när man upplever ökad uppmärksamhet på symtom för sjukdomar och tillstånd man läser på om), vårt sociala immunsystem (undvikandebeteende när någon exempelvis hostar) och varför det är dumt att skilja på kropp och själ (allt är ju fysiologi i grunden och kan egentligen inte separeras).

I avsnittet svarar även Hans Grönlund, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet, på frågan om när vi får en allergifri katt (aldrig!).

Mer på temat

Andreas Andersson