Skip to main content

För dig som har frågor om ditt barns vikt

Många föräldrar här av sig till oss med frågor om sitt barns vikt.

Nedan har vi samlat svar på de fyra vanligaste frågorna som vi brukar få:

  • Jag är orolig för mitt barns övervikt men andra säger att det växer bort?
    Tyvärr växer övervikt sällan bort av sig själv. Det beror på att dagens samhälle uppmuntrar oss till att vara stillasittande och äta mat i stora portioner även om vi inte är hungriga. Om du är orolig för ditt barns vikt, prata med barnets BVC sköterska. Om det finns behov av att bryta en uppåtgående viktökning kan du på BVC få verktyg för hur du kan hjälpa ditt barn på bästa sätt och hjälp med att minska din oro.
  • Måste jag prata om vikten med min 5 åring?
    Nej, det behöver du inte. Forskning visar att det är lättare för yngre barn med övervikt att nå en hälsosam vikt trots att de inte deltar i behandlingen. En anledning till detta är att föräldrarna har större kontroll över yngre barns miljö. Om föräldrar får hjälp med rutiner kring mat, skärmtid, lek och sömn, alla viktiga delar för en hälsosam vikt, så räcker det för att påverka barnets vikt på ett bra sätt. När barnet blir äldre är det svårare för föräldrar att ha samma kontroll och det blir då viktigare att involvera barnet i hur han/hon kan göra bra val. Av denna anledning är det bra att föräldrar söker hjälp för barnets övervikt tidigt.
  • Vad gör vi för fel? Vi äter ju samma mat som alla andra.
    Vår kropps förmåga att lägga på sig vikt bestäms av våra gener. På många sätt kan man likna fetma med en ”allergi mot kalorier”. Det betyder att för att kunna hålla en hälsosam vikt behöver personen äta lite bättre och vara mer fysiskt aktiv än personer som inte har en ”allergi mot kalorier”. Det är orättvist och det är inte någons fel men något som vi kan lära barn att leva med genom att grunda sunda vanor tidigt.
  • Mitt barn vill ha mat och hon känner sig hungrig hela tiden.
    Vad ska jag göra?
    Barn har olika stor aptit och vissa barn har svårt att känna av när de är mätta och kan äta utan att vara hungriga. Dessa barn kan behöva guidning i vad som är en lagom portion att äta och när man ska äta för att må bra. För att hjälpa ditt barn att lyssna på sina inre signaler för mättnad och hunger, försök att äta på regelbundna tider och undvik att småäta däremellan. Regelbundenheten kan hjälpa till att minska sug. Om barnet vill ha mer efter att ha ätit en lagom portion, erbjud gärna grönsaker först. Ibland kan det ta tid innan barnet känner mättnad. Vänta en timme och om barnet fortfarande är hungrigt erbjud en knäckemacka. Andra knep är att avleda barnets fokus på mat när det inte är matdags genom att läsa en bok ihop eller gå till lekparken.

Finansiärer

Mer och Mindre Europa har erhållit ekonomiska medel från:

  • EU Horizon 2020 programmet, grant nr 774548 — STOP — H2020-SFS-2016-2017/H2020-SFS-2017-2

Länkar och litteratur

Länktips

Tips på läsning

Om föräldraskap:

  • Foster, Martin. Fem gånger mer kärlek. Natur & Kultur, 2009.
  • Grandelius, Bengt: Att sätta gränser Ett villkor för växande. Natur & Kultur, 2006.
  • Nowicka P. Föräldratekniker mot fetma hos förskolebarn. Nordisk Nutrition.  2014 Nov (4), sid. 11-13

Om fysisk aktivitet/träning:

  • Terese Alvén. Träna tillsammans med familjen. HOI Förlag, 2014.

Om övervikt och fetma hos barn:

  • Nowicka, Paulina och Flodmark, Carl-Erik. Barnövervikt i praktiken. Studentlitteratur, 2006.
  • Jansson, Annika och Danielsson, Pernilla. Överviktiga barn: en handbok för föräldrar och proffs. Stockholm: Forum, 2003.
  • Lindeberg, Gunilla. Runda barn: en föräldrahandbok om mat, goda vanor, läsk och godis, smart snabbmat och nyttig rörelse. Stockholm: Bonnier, 2006.
  • Magnusson, Maria. Förebygga barnfetma och främja jämlik hälsa. Lund: Studentlitteratur, 2013.
  • Nowicka, Paulina och Marcus, Claude. Beteendemodifikation enda rimliga terapin vid fetma hos barn och vuxna. Läkartidningen. 2011; volym 106 (nr 49): s. 2581-2585.

"Beteendemodifkation- enda rimliga terapin för fetma" (Pdf-fil, 347 Kb)

Kokböcker:

  • Bonniers kokbok. Redaktörer: Hemberg, Birgit och Eriksson, Fredrik. Bonnier Fakta, 2010.
  • Kristina, Eriksson. Familjens stora sunda kokbok. Semic, 2011.
  • Adamsson, Viola. Nordens bästa mat det nyttiga nordiska köket. Ica Bokförlag, 2012.
  • Davidsson, Ulrika. Hälsokokboken. Ica Bokförlag, 2009.
  • Sara Ask och Lisa Bjärbo. Mera vego – Mat för hela familjen. Ordfront Förlag, 2014.

Media

OBS: För tillgång till artiklar krävs i vissa fall att du måste vara prenumerant för respektive tidning.

Har ni tips på bra länkar eller böcker?

Maila gärna Paulina Nowicka, paulina.nowicka@ki.se