Om du inte är nöjd

Vårt mål är att du ska få vård av god kvalitet, ett gott omhändertagande och bemötas med omtanke och respekt. Om du inte är nöjd, kan du framföra ditt klagomål direkt till den person som du har blivit undersökt eller behandlad av. Det kan exempelvis handla om att du inte känner dig nöjd med arbetet som utförts, att du fått ett felaktigt bemötande eller tycker att du har fått betala för mycket. 

Om du inte vill kontakta den du har behandlats av eller om det inte går att komma överens, kan du vända dig till klinikchefen. Nedan listas vem som är ansvarig för respektive klinik. Använd gärna blanketten Anmälan om problem i vården

Kontakta i första hand din tandläkare om det är något som inte känns bra efter ditt senaste besök. Om du anser att du har blivit dåligt bemött av personalen vid universitetstandvården eller behöver hjälp för att få den vård du vill ha bör du i första hand vända dig till chefen vid den aktuella kliniken.

Kontakta klinikchef

Klinik Klinikchef
Kliniken för barn- och ungdomstandvård Biniyam Wondimu
Kliniken för odontologisk röntgen Sophia Arledal
Kliniken för oral diagnostik Elena Borsci
Kliniken för oral rehabilitering Mariel Unger Karlström
Kliniken för prevention och oral sjukdomsbehandling Patricia De Palma
Specialistkliniken Joannis Grigoriadis
Tandregleringen Agneta Karsten

Kontakta förtroendenämnden

Du kan också vända dig till förtroendenämnden, vars uppdrag är att reda ut och lösa konflikter i vården. Fyll i blanketten Anmälan om problem i vården och skicka den till: 
Karolinska Institutet,  Institutionen för odontologi, Förtroendenämnden, Box 4064, 141 04 Huddinge.

Var vänlig och observera att vi inte kan handlägga ärenden som är äldre än 2 år och att förtroendenämndens beslut inte kan överklagas.

Om du anser att du har rätt till ersättning

Om du anser dig ha rätt till ersättning för skada som uppkommit i samband med undersökning, vård eller behandling kan du ansöka om ersättning från någon av patientförsäkringarna. Försäkringsbolag för universitetstandvården vid Karolinska Institutet är Moderna försäkringar. Här kan du fylla i blanketten för behandlingsskada

Om du anser att vi begått fel i vår yrkesutövning

Om du anser att någon av våra anställda begått fel i sin yrkesutövning kan du göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Lagar och regler

På vårdguiden kan du läsa om de regler och rättigheter som gäller för tandvård.

Tandvård