Caroline Ingre om ALS och vikten av stöd till forskning

På KI pågår många spännande forskningsprojekt om sjukdomen ALS. Caroline Ingre driver The Karolinska ALS Clinical Research Group, med målet att skapa ett ALS center för att göra kliniska studier mer tillgängliga för patienter i Sverige. Här talar om hon om de senaste framstegen och om hur stöd och donationer verkligen gör skillnad för forskningen.

ALS (amyotrofisk lateral skleros) är en mycket ovanlig, men dödlig nervsjukdom som innebär att nerverna som kontrollerar musklerna, de så kallade motorneuronen, bryts ned och dör. Den drabbade förlorar gradvis kontrollen över sina muskler och blir efter en tid förlamad för att sedan avlida.

Sjukdomens förlopp är ofta ganska snabbt och patienterna överlever i snitt bara mellan två och fem år efter diagnos, men det finns en mycket stor variation mellan enskilda patienter.

Chiara Sorini, Chiara Zagami and Xinxin Luo  in the lab

Swish

Stöd forskningen om ALS och swisha ditt bidrag till oss på nummer 123 202 32 08. Skriv ALS i meddelanderutan.