Medicinvetarna #82: Varför får man huvudvärk?

Många av oss får ont i huvudet då och då utan att det innebär något större problem. Men för den som drabbas av migrän, eller ännu värre Hortons huvudvärk, kan det innebära en kraftig funktionsnedsättning. Andrea Carmine Belin forskar om genetiken bakom Hortons huvudvärk, ett tillstånd som ibland kallas "självmordshuvudvärk". Avsnittet publicerades 1 december 2021.

Andrea Carmine Belin
Andrea Carmine Belin Foto: Andreas Andersson

Huvudvärk kan vara irriterande, men ofta räcker det med en receptfri värktablett för att problemet ska vara ur världen. Men för den som drabbas av migrän kan konsekvenserna bli desto större. Enligt WHO lider fler av migrän än av astma och diabetes, och tillståndet kan bli verkligt handikappande. Ännu värre är det för den som drabbas av Hortons huvudvärk. Enligt en självskattningsundersökning sammanställd vid Department of Neuroscience vid University of Texas, Houston, innebär Hortons den mest intensiva smärta som finns.  Hortons gav ett smärtsnitt på 9,7 på en tiogradig skala, värre än både förlossningssmärtor och njursten. Lite intressant är att både skjutvapenskador och knivskador finns med bland de skattade tillstånden.

Andrea Carmine Belin är forskare vid institutionen för neurovetenskap på Karolinska  Institutet. Hennes forskning syftar till att öka förståelsen för  neurologiska sjukdomar och hon intresserar sig för mekanismerna bakom huvudvärk i stort med särskilt fokus på Hortons dito. I avsnitt 82 av KI:s podcast Medicinvetarna förklarar Andrea Carmine Belin skillnaden mellan olika slags huvudvärk och hur det skiljer sig mellan olika åldrar (barn kan ofta bli illamående, kvinnor efter klimakteriet upplever ofta att det blir lindrigare). Lär dig mer om världens mest funktionsnedsättande sjukdom, hur ljus och årstid kan påverka och om kändisarna med Hortons huvudvärk (Kafka lär ha haft den!).

I avsnittet medverkar också Susanna Larsson, forskare vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet och svarar på en lyssnarfråga som handlar om  huruvida svenskarnas förhållandevis flitiga mjölkdrickande är förknippat med några hälsorisker.