Centrum för klusterhuvudvärk - För patienter

Vill du vara med i våra studier? På den här sidan hittar du information om våra studier och våra kontaktuppgifter.

Visste du att en av 1000 personer lider av Hortons huvudvärk även kallad klusterhuvudvärk. Det motsvarar 10000 personer i Sverige.

Vi söker forskningspersoner för våra studier om Hortons huvudvärk

På Centrum för klusterhuvudvärk vid Karolinska Institutet, i samarbete med Neurologiska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, bedrivs en omfattande forskningsverksamhet om klusterhuvudvärk och andra huvudvärkssjukdomar.

Det övergripande målet för vår forskning är att finna orsaken till klusterhuvudvärk (även kallad Hortons huvudvärk) och att förbättra vården och behandlingen av patienter med klusterhuvudvärk.

Visste du att det kan ta upp till tio år innan Hortonpatienter (patienter som lider av klusterhuvudvärk) får rätt diagnos.

För att bedriva vår forskning behöver vi fler forskningspersoner som vill delta i våra studier. Att studera och jämföra data och biologiska prover insamlade från forskningspersoner med klusterhuvudvärk och kontrollpersoner är nödvändigt för att kunna förstå hur sjukdomen yttrar sig och vilka biologiska skillnader som kan knytas till sjukdomen samt hur dessa kan motverkas.

Du som deltar i våra studier fyller i ett frågeformulär om din hälsa och din livsstil och lämnar eventuellt ett blodprov. Om du inte har återkommande huvudvärk eller en annan form av primär huvudvärk, till exempel migrän, kan du delta i studierna som kontrollperson. Vi kan tyvärr inte lämna någon ekonomisk ersättning.

Kontakt

Om du vill vara med som forskningsperson, eller ha mer information om studiernas genomförande, kontakta

AC
Charlotte Brandt