Center for Neuromusculoskeletal Restorative Medicine – ett samarbete mellan KI och CUHK

Center for Neuromusculoskeletal Restorative Medicine är ett forskningssamarbete mellan Karolinska Institutet (KI) och Chinese University of Hong Kong (CUHK). Centret representerar en fortsättning av samarbetet som etablerats genom Ming Wai Lau Centre for Reparative Medicine (MWLC).

Forskningsparken i Hongkong där centret ligger, på bilden syns byggnader och ett stort guldägg.
Hong Kong Science Park. Foto: MWLC

Center for Neuromusculoskeletal Restorative Medicine knyter samman forskning mellan Sverige och Hongkong genom att kombinera expertis inom multidisciplinära forskningsområden som stamceller, neurobiologi, biomaterial, vävnadsteknik, samt integrerad medicin från båda universiteten.

Samarbetet omfattar totalt 23 forskningsprojekt inom det biomedicinska området, med fokus på struktur och funktion i neuromuskuloskeletala vävnader och organ som är skadade, sjuka eller degenererade på grund av åldrande. Målet är att upprätthålla rörlighet och förbättra livskvaliteten hos den berörda patientgruppen.

Centret etableras i samma lokaler som MWLC i Hong Kong Science Park. Forskningssamarbetet ska enligt planen pågå 2022-2026.