Aktuellt på Osher Centrum

I ett samarbete mellan Osher Centrum och Gustavsbergs universitetsvårdcentral hålls regelbundna seminarier där övergripande teman är integrativ hälsa och primärvård.

Nobels väg 9

Seminarierna var tidigare en del Avdelningen för psykologis regelbundna lunchseminarier, men kommer från och med vårterminen 2024 utgöra en fristående seminarieserie. Seminarierna hålls via Zoom och är öppna för forskare, kliniker och studenter.

Schema VT 2024

• 27/3. 13.30-15.30  Interoception

Gästtalare:

Micah Allen, Professor, Dr. Department of Clinical Medicine Center of Functionally Integrative Neuroscience, Aarhus university.

Francesca Fardo. Associate Professor, Department of Clinical Medicine Center of Functionally Integrative Neuroscience, Aarhus University.

• 17/5

Disputation, Lina Hansson; "Scare or care? – How immunological processes shape perception of sickness-relevant stimuli in humans”

För mer information se kalenderhändelsen

• 22/5. 13.30-15.30  Social Psychoneuroimmunology

Gästtalare:

Keely A. Muscatell, PhD, Assistant Professor, Psychology & Neuroscience, University of North Carolina at Chapel Hill.

Håll utkik efter uppdateringar och känn er välkomna!

Tidigare seminarier

• 18/1. Internet-based treatment for stress-related disorders - preliminary results from a randomized controlled trial. Victoria Sennerstam, doktorand vid Gustavsbergs vårdcentral och institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
  • 22/3. ”Successes and challenges in the integration of psychology in primary care“. Kersti Ejeby, med.dr, verksamhetschef för Gustavsbergs vårdcentral.
  • 10/5. "Primary care in Region Stockholm from a psychologist's perspective: status and some recent developments of relevance for mental health education and research". Erik Hedman-Lagerlöf; professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
  • 26/10. Exhaustion disorder: An update regarding the evidence base and treatment strategies. Elin Lindsäter, med. dr, Gustavsbergs vårdcentral och Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
  • 30/11. The dreadful consequences of mind-body dualism. Mats Lekander, professor, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet och Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Ann Hagerborn
2024-04-16