Medicinvetarna #85: Tar pandemin aldrig slut?

Snart två år in i coronapandemin tar Medicinvetarna tempen på det aktuella läget tillsammans med professor Matti Sällberg. Hör honom berätta om de olika virusvarianterna och vad som skiljer dem åt, när han tror att flockimmunitet uppnås och hur många vaccindoser vi egentligen kommer behöva ta. Hur länge ska vi behöva leva med pandemin egentligen? Avsnittet publicerades 12 januari 2022.

Matti Sällberg
Matti Sällberg Foto: Andreas Andersson

Matti Sällberg är professor och biomedicinsk analytiker, samt prefekt för institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet. Han har under hela coronapandemin varit en av de mest efterfrågade forskarna från Karolinska Institutet från media, och han har framför allt profilerat sig som expert inom vaccinutveckling där han själv är aktiv.

I avsnitt 85 av Karolinska Institutets podcast Medicinvetarna tar vi tempen på läget just nu - samma vecka som avsnittet kommer ut har det kommit besked om nya restriktioner från regeringen, och spridningen av omikronvarianten av viruset ökar hela tiden. Hur länge ska vi behöva leva med pandemin? Lyssna på Matti Sällberg om vilken roll munskydd kan spela, varför vissa blir sjuka trots att de vaccinerat sig och hur det går med utvecklingen av det vaccin som hans egen forskargrupp ägnar sig åt.

Avsnittet är ett trepartssamtal med programledare Andreas Andersson och Cecilia Odlind och spelades in vid lunchtid måndagen den 10 januari 2022.

Mer på temat

Andreas Andersson