Medicinvetarna #74: Är kaffe bra för hälsan?

Lyssnarfrågespecial! Hur påverkas egentligen vår hälsa av kaffe? Är det viktigt för matsmältningen att dricka vatten till maten? Och - finns feromoner hos människor? I avsnitt 74 av Medicinvetarna fördjupar vi oss i några av de frågor ni lyssnare skickat in. Avsnittet publicerade 11 augusti 2021.

Hans holding a cup of coffee
Kaffe. Istockphoto

Kaffe verkar inte öka risken för högt blodtryck, kan skydda mot Parkinsons sjukdom och kan ha liten smärtlindrande effekt.

- Men gravida ska undvika att dricka för mycket kaffe. Och oroligt lagda personer kan få ökad ångest av drycken, säger Bertil Fredholm, senior professor vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet.

Olika personer är olika känsliga för koffein och bryter ner det olika snabbt.

- Kaffedrickandet reglerar sig därför ofta av sig självt. Om man inte mår bra av att dricka kaffe så minskar man ner sitt intag. Men för vissa påverkas sömnen många timmar efter att man druckit sitt kaffe, säger Bertil Fredholm.

Han har i år kommit ut med boken Kaffeologi om hur kaffe påverkar kroppen och svarar i avsnitt 74 av KI:s podcast Medicinvetarna på frågor om kaffe och hälsan.

Flicka håller fram ett vattenglas. Foto: Gettyimages.
Vatten? Foto: Gettyimages.

Kaffe dricks ofta efter maten. Men till maten – är det viktigt att dricka vatten för att matsmältningen ska fungera? Den lyssnarfrågan fick Lars Agréus, senior professor vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle vid Karolinska Institutet, svara på.

- För kroppens vätskebalans spelar det ingen roll när man dricker men det kan vara lättare att svälja om man intar maten med vätska, säger han.

Han menar också att man inte behöver tänka särskilt på att dricka.

- Kroppen reglerar detta själv. Behöver man vätska så blir man törstig. Det finns inget nyttigt – men är väl heller inte skadligt – att dricka vatten hela tiden, säger Lars Agréus.

Man luktar på kvinna. Foto: Gettyimages.
Finns feromoner? Foto: Gettyimages

Slutligen tar programmet upp frågan om feromoner – finns de hos människor?

- Vi kan inte säga att de finns. Men vi kan inte heller säga att de inte finns. Klart är att lukter påverkar oss. Till exempel sover vi bättre till doften av vår partner, vi mår bättre av lukter vi tycker om och vi kan omedvetet känna lukten av sjukdom så att vi undviker sjuka personer, säger Mats J Olsson, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet.

Mer läsning på temat

Andreas Andersson