Medicinvetarna #67: Har du neandertal-gener?

Vi vet numera att den moderna människan bär på gener från neandertal-människor. Det finns till exempel genvarianter från neandertalare som ökar respektive minskar risken för att bli allvarligt sjuk i covid-19. Men hur går den här forskningen till och vad ska man ha den till? KI-forskaren Hugo Zeberg reder ut. Avsnittet publicerades 5 maj 2021.

Hugo Zeberg
Hugo Zeberg Foto: Andreas Andersson

Hugo Zeberg är läkare och forskare på Karolinska Institutets institution för neurovetenskap. Där forskar han om hur olika genvarianter, ärvda från neandertal-människor, påverkar exempelvis fertilitet och risken för olika sjukdomar. Forskningen sker i nära samarbete med forskaren Svante Pääbo, direktor för avdelningen för evolutionär genetik vid Max Planck-institutet i tyska Leipzig. Svante Pääbo utsågs 2021 till medicine hedersdoktor vid Karolinska Institutet.

I avsnitt 67 av Karolinska Institutets podcast Medicinvetarna berättar Hugo Zeberg mer om vilka neandertalarna var och vilka andra hominider som skulle kunna ha bidragit till den moderna människans genom. Här lanseras också en teori om vad som hände med  neandertalarna som i alla fall fick programledaren Andreas Andersson att tappa hakan.

I avsnittet hör vi också Maike Winters, forskare på institutionen för global folkhälsa Karolinska Institutet, besvara en lyssnarfråga om hur man bäst kommunicerar med allmänheten under ett utbrott av en smittsam samhällsfarlig sjukdom.

Andreas Andersson
2023-11-22