Medicinvetarna: #128: Hur behandla ledgångsreumatism?

Inflammation i leden kan ge svår smärta. Med moderna läkemedel kan drygt hälften av alla patienter som idag drabbas av ledgångsreumatism bli smärtfria. Hör professor Johan Askling berätta mer om hur sjukdomen behandlas och hur livsstilen inverkar. Avsnittet publicerades 6 september 2023.

Johan Askling foto Cecilia Odlind

Om det gör ont i lederna – då kan det handla om en reumatologisk sjukdom. Men det finns hundratals olika sjukdomar som drabbar leder, och muskler, senfästen och andra strukturer i rörelseapparaten.

- Det råder viss begreppsförvirring. Jag tror att vi om 10 år kommer att ha vassare sätt att sortera ut vilken typ av sjukdom patienten drabbats av, och därmed också vassare verktyg att välja rätt behandling, säger Johan Askling, professor i reumatologi och de reumatiska sjukdomarnas epidemiologi vid institutionen för medicin Solna, Karolinska Institutet, och överläkare i reumatologi vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Hans forskargrupp försöker besvara frågor kring uppkomstmekanismer, behandling och förlopp vid kroniska inflammatoriska sjukdomar som ledgångsreumatism, SLE, inflammatoriska tarmsjukdomar, sarkoidos och multipel skleros. I avsnitt 128 av KI:s podcast Medicinvetarna berättar han mer om orsaker, behandling och prevention av ledgångsreumatism.

- Vi vet att ledgångsreumatism orsakas av en kombination av genetik och miljöfaktorer, som vid de allra flesta sjukdomar. De gener som är inblandade har framför allt visat sig vara kopplade till immunsystemets funktion. Men det behövs också en yttre faktor, det kan vara rök eller annat ”skräp” i lungorna som ger en lokal irritation som framkallar en immunreaktion som i sin tur utvecklas till det vi känner igen kliniskt som ledgångsreumatism. Forskning vid bland annat Karolinska Institutet antyder faktiskt att ledgångsreumatism kanske kan starta i lungan, säger han.

Anna Krook. Foto: Ulf Sirborn

Är socker farligt?

I avsnittet svarar även professor Anna Krook vid institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, på lyssnarfrågan om socker är dåligt av andra orsaker än att det ökar risken för övervikt, kan göra att vi får i oss mindre näring samt ökar risken för karies?

- Om man äter varierat, inte har hål i tänderna och inga problem med övervikt så är det inte farligt att äta godis och fikabröd varje dag. Din kropp gör ingen skillnad på om glukosmolekylen kommer från en sockerbit eller en bit rågbröd, svarar hon.

CO
Cecilia Odlind