Medicinvetarna #104: Hur säkra framtidens hälsa?

Hälsan behöver förbättras i världen samtidigt som vi drastiskt måste minska resursuttaget från planeten. Hur ska det gå till? Enligt Stefan Swartling Peterson, professor i global systemomställning, måste unga engageras i frågorna – och det är bråttom! I detta avsnitt intervjuas han inför publik om vad vi alla kan göra för att bidra till en bättre framtid. Avsnittet publicerades 5 oktober 2022.

Stefan Swartling Peterson
Stefan Swartling Peterson Foto: Andreas Andersson

- Hälsan i världen har förbättrats, inte minst barns hälsa. Men covidpandemin och Rysslands invasion i Ukraina har tyvärr försämrat hälsan för en del av världens barn, säger Stefan Swartling Peterson, professor i global systemomställning vid institutionen för global folkhälsa vid Karolinska Institutet. Han är också anknuten till Uppsala universitet och Makerere university i Uganda.

Stefan Swartling Peterson har tidigare arbetat på FN:s barnfond UNICEF och var koordinator för kommissionen för alla barns framtid, "A future for the world´s children" som publicerades 2020 i The Lancet.

- Något vi såg var att inte ett enda land i världen lyckas med att utveckla barn på ett bra och samtidigt för framtiden hållbart sätt. Bäst lyckade en del medelinkomstländer, som Costa Rica och Panama. I Sverige har barnen det bra på många sätt men vi släpper ut 8-9 gånger mer koldioxid än vi borde, det är inte hållbart, säger han.

I poddavsnittet, som är inspelat inför publik den 4 oktober 2022 i Karolinska Institutets universitetsbibliotek som ett del av Nobel Calling, får vi höra Stefan Swartling Peterson berätta om sina drivkrafter och hur var och en av oss kan bidra till en bättre hälsa och miljö för alla. Han avslöjar vilket som är världens bästa land för barn att växa upp i, och hur han själv försöker leva som han lär.

Andreas Andersson
2023-11-22