Så görs ämnesöversikten med forskargrupper

Ämnesöversikten med Karolinska Institutets forskargrupper bygger på svensk standard för indelning av forskningsämnen. Listorna med team, grupper och enheter inom olika forskningsområden är autogenererade och visas på hemsidan med stöd av vårt datasystem för forskningsinformation, KI RIMS.

I vissa fall har vi valt att slå samman närliggande forskningsämnen till en gemensam lista och att förenkla rubriken och beskrivningen på webbsidan. Detta för att underlätta navigeringen på webbplatsen och att hjälpa besökarna hitta rätt information. Observera också att listorna kanske inte är fullständiga, eftersom KI RIMS ännu inte är implementerat i alla delar av universitetsorganisationen.

För att en ett team, grupp eller en enhet vid KI ska synas i någon av ämneslistorna måste de ha aktiverat sin gruppsida på ki.se via KI RIMS och sidan ska vara märkt med ett forskningsämne från standard för svensk indelning av forskningsämnen, som beslutas av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och Statistiska centralbyrån (SCB).

Uppdatera till 2025 års standard

Alla forskande team, grupper och enheter vid KI har försetts med en eller flera forskningsämnen från denna nationella klassificeringsstandard – nedan kallad SCB-ämnen. Urvalet av SCB-ämnen baseras på de vetenskapliga artiklar som forskarna i en gruppering har publicerat och som finns registrerade i det så kallade bibliometrisystemet som sköts av KI:s universitetsbibliotek. Det är därefter möjligt för forskargruppsledaren att ta bort eller ändra SCB-ämnen på sin egen gruppwebbsida på ki.se via KI RIMS.

För närvarande används 2016 års version av standarden för SCB-ämnen. KI kommer successivt att uppdatera till 2025 års standard för SCB-ämnen under hösten 2024 och våren 2025. Tills uppdateringen är klar kommer vi även att använda forskningsämnen från den internationella MeSH-terminologin (Medical Subject Headings) för att autogenerera några av listorna med forskargrupper. MeSH används dock inte regelmässigt för att skapa ämnesöversikter. Om du vill använda MeSH för att hitta en forskargrupp eller forskare vid KI rekommenderar vi att du gör en egen separat sökning i betaversionen av filtersöket för forskningsinformation

Är du forskare och vill ändra SCB-ämne?

På medarbetarportalen finns mer information om hur du använder KI RIMS. Tänk på att SCB-ämne i KI:s RIMS kallas SCB label och att det är på gruppsidan du ändrar visning i forskningsöversikterna, inte på din profilsida.