Elin utbildar i bemötande av självmordsnära personer

Namn: Elin Mohlin
Erfarenhet av suicid: Utbildare i bemötande av självmordsnära personer.
Gör: Nationell instruktör vid Migrationsverkets utbildningsenhet för förvar.  

porträttbild av Elin Mohlin som står framför falurött trävägg ute.
Elin Mohlin. Foto: Pernilla Sjöholm

Berättat för: Maja Lundbäck, först publicerat i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 3/2020.

”Vi har en del psykisk ohälsa på migrationsverkets förvar. De som har suttit av ett fängelsestraff med utvisning är vana vid att vara inlåsta och klarar oftast tiden på förvaret bättre än de som påträffats i landet utan uppehållstillstånd eller som saknar identitetshandlingar. Vi gör ändå suicidscreening på alla nya.

Jag utbildar handläggare och handledare vid Migrationsverkets förvar. När vi lär ut AOSP, akut omhändertagande av självmordsnära person, försöker vi vara två instruktörer. Det är ofta en tung dag, eftersom många deltagare kan ha egna erfarenheter av psykisk ohälsa.  

Vi pratar om att upptäcka förändringar i beteendet hos självmordsnära personer, som förändrad matlust och dygnsrytm eller att de slutar använda internet eller inte vill gå ut. En del blir väldigt kontaktsökande. Har någon varit nedstämd och är på väg upp igen kanske hen har bestämt sig för att ta sitt liv och funnit ett inre lugn. Ibland har vi språkförbristningar och måste därför vara duktiga på att läsa av kroppsspråk och beteenden. 

Vi lär också ut hur man kan få människor att våga prata om sitt mående och ger olika nycklar som kan hjälpa personer ur en viss sinnesstämning. Deltagarna får öva rygg mot rygg, med olika scenarion, där den ena är självmordsbenägen och den andra personal. Det får inte bli robotaktigt, utan måste finnas ett genuint intresse kring vad personen kan behöva och vill berätta. Men det viktigaste är att våga ta i frågan och gå fram om någon ser ut att må dåligt och faktiskt fråga hur hen mår.”

Behöver du någon som lyssnar?

  • Mind självmordslinjen: Telefon 90101 och chatt dygnet runt.
  • Barnens telefon BRIS: Telefon 116111 alla dagar kl. 14-21.
  • Om situationen är akut: Ring 112
  • Fler stödlinjer listas på ki.se/nasp/hjalplinjer
CO
Innehållsgranskare:
Cecilia Odlind
2023-09-25