Citat från föräldrar som deltagit i Mer och Mindres föräldragrupper

Så här säger några föräldrar om att vara med i gruppen

”Jag känner personligen att dessa 10 veckor har gett mig så oerhört mycket mer än bara insikter om kost och motion. Mycket av underlaget, grunden, kan man applicera generellt, över lag i barnuppfostran. Har fått många nya infallsvinklar och även tankeställare som jag kommer att ta med mig härifrån. Tusen tack för allt!”

”Det har varit superbra och vi har en tjej idag som är super fysiskt aktiv och klättar i träd vilket hon inte orkade när vi började.”

”Vi var lite oroliga innan att vi skulle komma dit, att man skulle räkna kalorier och att det skulle pratas fetma … det snarare handlade om en föräldrakurs som alla föräldrar borde gå. Och det tycker jag, då har man lyckats! För att det gjorde att vi kom och stannade kvar, för vi kom överens om i bilen på vägen dit att är det det man gör då åker vi hem, och det var det inte. Det var inte pekpinnen på det sättet. Vi blev positivt bemötta och det handlade mycket mer om vårat förhållande, hur man griper an konflikter, hur man ska se på det här med mat på ett sätt som vi kunde ta till oss.”

”Ja, det var väldigt roligt och var oerhört givande att träffa föräldrar som var i samma situation. Och det kändes som att de flesta hade barn som inte bara åt en massa godis utan faktiskt tyckte om mat och att det var det stora problemet och det var befriande på sitt sätt. Det var inte såhär, alla vi som dricker läsk och äter godis, utan vi gillar faktiskt mat.”

”Det är mycket som kommer fram som man blir påmind om. Mycket vet man ju redan. Det gäller att man får en liten knuff. Man glömmer bort, man lever inte efter det man vet. Man går i en ond cirkel och det är bra att någon säger att man kan göra så här också och så prövar man det och så funkar det.”

”Jättebra med hur man kunde hantera sina känslor när barnen tjatade om att de ska få någonting äta, hur man ska sätta gränser.”

För mer information om studien Mer och Mindre Europa, kontakta:

Profile image

Karin Nordin