Janne Agerholm

Janne Agerholm

Assisterande Lektor
E-postadress: janne.agerholm@ki.se
Telefon: +46852485841
Besöksadress: Tomtebodavägen 18 A, 17177 Stockholm
Postadress: H1 Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, H1 ARC Socialgerontologi Lennartsson, 171 77 Stockholm

Om mig

  • I am employed as an Assistant senior lecturer at the Aging Research Center (ARC) at Karolinska Institutet. I am part of the research group “Social Gerontology” at the Aging Research Center and the research group “Equity and Health Policy” at the department of Global Public Health.

    My research is within the area of health services research and social gerontology, often with an equity perspective. 

Forskningsbeskrivning

  • I am the team leader of the research team Health literacy and Integrated care (https://ki.se/en/research/groups/social-gerontology-carin-lennartsson-group#tab-health-literacy-and-integrated-care-agerholm). Our research focuses on how the health and social care system can meet the needs of an ageing population. We are studying equity in health and health care, the interaction between health and social care services and health literacy from an individual and organisational perspective.

    Currently, I am the PI of a project on health literacy among the older population. This is a mixed method project investigating the level of health literacy among older people in Sweden and older peoples’ experiences of communicating with health care professionals and taking health related decisions. I recently finished a Forte Funded project about the effect of integrated care on the older population as well as comparative studies on health care utilisation in different Scandinavian countries, both projects were based on linked register data.

    Further, I have been involved in research related to how the structure and quality of health and social care for older people with complex care needs can be improved both in relation to ensuring better coordination between different care levels and how to learn from the covid19 pandemic.

Undervisning

  • I have been involved in several different courses both as a lecturer, course designer, and course leader in both Sweden and Denmark. I have primarily been teaching students in Public Health Science, Nursing and Medicine. Currently I am involved as a course director in a doctoral course (Public Health Research- concepts and theories) and a master course (Introduction to Public Health Sciences) at the Department of Public Health. 

Artiklar

Alla övriga publikationer

Forskningsbidrag

  • Åldrande, ensamhet och psykisk hälsa: att förstå sambanden och möjliggöra förändring
    Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE)
    1 July 2023 - 30 June 2029
    Frågeställning Ensamhet har samband med dålig hälsa och dödlighet. Orsakssambanden mellan ensamhet, psykisk hälsa och vård-/omsorgsanvändning är dock oklara och det saknas även evidensbaserade arbetsmetoder för att identifiera och minska ensamhet i praktiken. Detta program har ett holistiskt perspektiv på ensamhet hos äldre personer, hur ensamhet förstås och upplevs, samt dess relation till psykisk hälsa. Forskningen inom delprojekten (DP) fokuserar på kunskapsluckor för att stödja att ensamhet med evidensbaserade metoder kan identifieras, bedömas och åtgärdas i praktiken. Syftena är att: undersöka ojämlikhet i riskfaktorer och konsekvenser av ensamhet, samt orsakssamband mellan ensamhet, psykisk hälsa och vård/omsorg utforska subjektiva upplevelser av ensamhet och psykisk ohälsa ur ett livsloppsperspektiv utveckla ett instrument för att bedöma ensamhet som kan användas inom äldreomsorgen skapa ett utbildningsprogram om ”ensamhetslitteracitet” för omsorgspersonal, samt förbättra omsorgspersonalens möjligheter att hantera ensamhet. Data och metod I DP1 används data från longitudinella studier och register för att undersöka ojämlikhet i ensamhet och dess orsakssamband med psykisk hälsa och vård-/omsorgsanvändning. I DP2 kommer äldre personers erfarenheter av ensamhet och psykisk ohälsa att undersökas i intervjuer, vilket även bildar underlag för utvecklingen av ett bedömningsinstrument rörande ensamhet. I DP3 kommer forskare och omsorgspersonal gemensamt utforma en utbildning om ”ensamhetslitteracitet” för att stärka personalens kompetens att hantera ensamhet. Syftet med DP4 är att integrera forskning från alla DP, förankra resultat i praktiken och främja spridningen av resultat. I workshops med intressenter studeras hur vi tillsammans kan förbättra omsorgspersonalens hantering av ensamhet. Relevans och nyttiggörande Vår forskning kommer öka förståelsen för riskfaktorer och undvikbara konsekvenser av ensamhet, skapa det första instrumentet för bedömning av ensamhet som validerats för användning i svensk äldreomsorg, samt utveckla ett unikt program om ”ensamhetslitteracitet” för omsorgspersonal. Ett gediget samarbete med intressenter säkrar att resultaten kan bistå personal och civilsamhället i arbetet med att minska ensamhet och mildra dess konsekvenser. Genomförande Programmet utförs av en tvärdisciplinär grupp med erfarenhet av forskning om ensamhet, psykisk ohälsa, köns- och socioekonomisk ojämlikhet, hälsolitteracitet och omsorg. Samarbete med intresseorganisationer, kommuner samt myndigheter garanterar att målgruppen är företrädd i forskningen och att programmet är relevant för praktiken. En internationell akademisk referensgrupp bidrar till den vetenskapliga kvalitén. Resultaten kommer spridas inom akademin, politiken och praktiken.
  • Hälsolitteracitet bland äldre:En undersökning av äldre personers förutsättningar för att tillgodogöra sig hälsoinformation och ta informerade val kring sin hälsa
    Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE)
    1 January 2023 - 31 December 2025
    Bakgrund: Hälso- och sjukvårdssystem har blivit alltmer fragmenterat och specialiserat, vilket ställer höga krav på individens förmåga att förstå och förmedla relevant information mellan vårdgivare och navigera i systemet. I hög ålder är multisjuklighet vanligt och kräver generellt vård från flera olika vårdgivare. Äldre med multisjuklighet är därför sårbara för bristande samordning inom hälso- och sjukvården. Hälsolitteracitet (HL) är avgörande för förmågan att förstå och använda information på ett sätt som främjar och bibehåller en god hälsa. Därför är kunskap om äldres HL avgörande för att effektivt och rättvist tillgodose vårdbehoven hos en snabbt åldrande befolkning. Frågeställning: Syftet med detta projekt är att få kunskap om HL i den äldre befolkningen. Vi kommer att undersöka i vilken grad den äldre befolkningen i Sverige är hälsolitterata, identifiera grupper som har svårigheter att förstå och förmedla information om sin hälsa på grund av otillräcklig HL och fråga vad äldre människor upplever viktiga förutsättningar för att förstå hälsoinformation samt vad som underlättar för att hantera hälsa, vårdbehov och kommunicera med vårdgivare. Data och metod: Projekt kombinerar både kvalitativa och kvantitativa data. Den riksreprensentativa Undersökningen om äldre personers levnadsvillkor (SWEOLD) kommer att användas för att mäta HL, hälsostatus, vårdkonsumtion och stöd från närstående. Semi-strukturerade intervjuer med äldre personer ska ge en fördjupat förståelsen för individuella resurser och kontextuella barriärer som främjar eller hindrar möjligheten att ta informerade val kring hälsa och vårdbehov. Genomförande: Datainsamling SWOELD pågår och beräknas färdig i mars 2022. Preliminära analyser av data har redan gjorts på ett urval av materialet. De kvalitativa intervjuerna kommer att genomföras under projektets gång. Projektgruppen har omfattande kunskap om äldre vuxna, hälsokompetens, vård- och omsorgssystemet samt relevant forskningsmetodik som krävs för att besvara forskningsfrågorna. Relevans: Kunskap om HL i den äldre befolkningen ska användas för att förbättra kommunikationen mellan vården och patienterna. Rikta stöd till utsatta grupper i den äldre befolkningen i syfte att uppnå ett effektivt och rättvist vård- och omsorgssystem. Dessutom kommer en förståelse av HL kunna förbättra kommunikationen och stödet till äldre personer i hälsokriser, som ex. covid-19 pandemin. Projektet faller inom ramen för Fortes samordningsansvar kring ”äldre”.
  • Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare
    1 January 2023 - 31 December 2025
    Research problems: The Swedish healthcare system has become very specialised and is often experienced as fragmented and lacking coordination between caregivers. Advanced age is associated with multi-morbidity, which usually requires care from several different caregivers. This makes older people vulnerable to fragmentated care and lack of care coordination. Health literacy (HL) is an essential component of an individual’s ability to gain access to, understand and use information to improve and maintain good health and is an important prerequisite for managing health and care needs. Therefore, knowledge on older people’s HL is vital to efficiently and equitably meet the care needs of the rapidly aging population.Specific questions: The project aim is to gain knowledge on HL in the older population. In this project we will assess to what degree the older population in Sweden is health literate, identify groups that might face challenges due to inadequate HL and explore what older people experience as prerequisites for understanding health information and managing their health and care needs as well as communicate with caregivers.Data and Methods: This project combines both qualitative and quantitative data. The Swedish Panel Study of Living Conditions of the Oldest Old (SWEOLD), linked with register data on healthcare utilisation will allow for measuring the level of health literacy in a nationally representative sample of the Swedish population aged 77 years and over. Semi-structured interviews with older people will be performed to deepen the understanding of contextual barriers and facilitators, and individual internal and external resources to make informed decisions about their health and care needs. Plan for project realisation: The collection of SWEOLD data is in progress and preliminary analyses on a sub-sample have been performed. Information about HL, life situation, health, care utilisation, physical and cognitive ability and social support from relatives are being collected. The project group has extensive knowledge about older adults, health literacy, the health and social care system as well as relevant research methodology, both qualitative and quantitative.Relevance: Knowledge on HL among the older population can be used to tailor communication and directing support to vulnerable groups in order to achieve an efficient and equitable health and social care system, as well as supporting older people in health crisis, like the COVID-19 pandemic.
  • Efter Covid-19: Hur kan organisation och kvalitet av vård och omsorg av äldre personer med komplexa behov förbättras i Sverige?
    Forskningsråder för hälsa, arbetsliv och välfärd
    1 November 2021 - 31 October 2025
  • Sammanhållen vård för äldre personer med komplexa hälsoproblem. Hur påverkas hälsa, vårdutnyttjande och vård på lika villkor?
    Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE)
    1 January 2018 - 31 December 2019

Anställningar

  • Assisterande Lektor, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2024-
  • Assisterande Lektor, Global folkhälsa, Karolinska Institutet, 2020-2027
  • Analyst, Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, Region Stockholm, 2012-2020

Examina och utbildning

  • Medicine Doktorsexamen, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet, 2017

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI