Anna Eva Hallin

Anna Eva Hallin

Biträdande Lektor
E-postadress: annaeva.hallin@ki.se
Telefon: +46852483620
Besöksadress: Blickagången 9 A, Enheten för logopedi F67, 14186 Stockholm
Postadress: H9 Klinisk vetenskap, intervention och teknik, H9 CLINTEC Logopedi, 141 52 Huddinge

Om mig

  • Jag är anställd som biträdande lektor vid Enheten för Logopedi, Karolinska Institutet sedan september 2021. Juli 2025 till januari 2027 är jag också Visiting Fellow at Southern Cross University, Faculty of Health, Australia. Där kommer jag leda forskningsprojektet INCLUDE, ett fyraårigt forskningsprojekt med finansiering från Vetenskapsrådet.

    Innan min nuvarande anställning postdoktorerade jag vid Enheten för logopedi. Jag disputerade i maj 2016 vid New York University, Department of Communicative Sciences of Disorders. Jag är legitimerad logoped och har arbetat kliniskt i många år med barn och ungdomar med språk- läs- och skrivsvårigheter. Utöver min doktorsexamen har jag en logopedexamen (2007) från Karolinska Institutet.

    Du kan läsa mer mig och om aktuella och tidigare projekt på min portfoliosida annaevahallin.wordpress.com (se även länk till vänster).

    Jag försöker på flera olika sätt sprida forskningsbaserad kunskap om språkstörning och läs- och skrivsvårigheter till andra professioner inom vård och skola samt till en intresserad allmänhet. Jag driver bland annat sidan www.språkforskning.se där jag regelbundet bloggar om aktuell forskning inom området språkstörning och språk- läs- och skrivsvårigheter. Jag har också skrivit flera böcker och bokkapitel och medverkar också regelbundet i media och skriver debattartiklar, rapporter, är med i poddar och intervjuer i både dagspress, TV och tidskrifter.

    Akademiska priser och utmärkelser
    2021 emottog jag Tal- och språkpriset från Svensk Intresseförening för Tal och Språk, SITS.

Forskningsbeskrivning

  • Jag är intresserad av språk- läs- och skrivutveckling och språkstörningar hos skolbarn, och särskilt hur olika språkliga kontexter och typer av språkliga uppgifter påverkar språklig bearbetning och produktion och användning, samt språkinlärning och -bearbetning från ett dynamiskt och emergentistiskt perspektiv. Många av mina projekt syftar till att informera både logopeders och lärares praktik.

    I projektet EXPLORE-SA (Expository Language and Oral Retelling in Swedish Adolescents) undersöker jag hur elever i årskurs 4-9 berättar och förklarar i fyra olika uppgifter, med syfte att utforma kliniskt användbara uppgifter, se hur berättande och förklarande utvecklas över tid, och undersöka vilka mått som skiljer elever med och utan språkstörning, läs- och skrivsvårigheter och/eller koncentrationssvårigheter.

    I projektet INCLUDE (Interprofessional Coaching to Enhance Language, Learning and Participation in Secondary Classrooms Using Digital Education for Teachers) kommer jag utveckla och utvärdera en lärarfortbildning för lärare i högstadiet för att öka språklig tillänglighet, lärande och delaktighet. Detta projekt finansieras av Vetenskapsrådet (2025-2029) och är ett samarbete med Christina Samuelsson (KI), Nils Kirsten (Uppsala Universitet) och Natalie Munro (Southern Cross University, Australien).

    Jag har också samarbeten i flera andra forskningsprojekt med forskare vid Lunds universitet (Ketty Andersson), Umeå universitet (Maria Levlin), Göteborgs Universitet (Carmela Miniscalco), Linnéuniversitet (Linda Fälth, André Kalmedal), Linköpings Universitet (Christina Reuterskiöld, Stefan Gustafson, Ulrika B. Andersson, Tomas Nordström, Henrik Danielsson), Mittuniversitetet/University College London (Petri Partanen) samt Hoftstra University, Long Island, NY, USA (Julie Case). För mer information om de olika forskningsprojekt jag är involverad i - besök min portfoliosida.

Undervisning

  • På Karolinska Institutet undervisar och vidareutvecklar jag logopedprogrammets kurser som berör tal- språk- läs- och skrivsvårigheter hos barn och ungdomar samt är delaktig i kurser i fördjupning och kritisk granskning. Jag är också ansvarig för samordning av kurser under år två på logopedprogrammet. Jag är en återkommande gästföreläsare vid psykologprogrammet vid Karolinska Institutet och speciallärarprogrammet vid Stockholms Universitet, samt föreläsare vid en kurs om skollogopedi på avancerad nivå vid Uppsala Universitet.

    Jag handleder också examensarbeten vid logopedprogrammet och masteruppsatser i logopedi och är bihandledare till en doktorand vid Enheten för logopedi. På New York University var jag kursansvarig och huvudföreläsare för kurserna Language Disorders in Children (2012) och Language Development and Disorders in School-Age Children (2013-2015).

Artiklar

Alla övriga publikationer

Forskningsbidrag

  • Interprofessionell digital lärarfortbildning för att förbättra språk, delaktighet och lärande i högstadiet (INCLUDE)
    Vetenskapsrådet
    1 January 2025 - 31 March 2028
    Projektet INCLUDE (Interprofessional Coaching to Enhance Language, Learning and Participation in Secondary Classrooms Using Digital Education for Teachers) syftar till att förbättra högstadieelevers lärande och deltagande i klassrummet genom ett digitalt lärarfortbildningsprogram kallat LINK-D. Genom LINK-D får lärare verktyg för att modifiera muntligt och skriftligt klassrumsspråk och utveckla elevers ämnesordförråd, för att underlätta elevernas språkliga bearbetning och därmed öka lärande och deltagande. Många elever har svårt att möta kraven på språk-, läs- och skrivförmåga i skolan, och det saknas evidensbaserad kunskap om hur lärare i högstadiet kan möta alla elevers behov i sin vanliga ämnesundervisning. INCLUDE bygger på ett australiskt lärarfortbildningsprogram där lärare får coachning av logoped, och tidigare studier har visat hög lärarnöjdhet och dokumenterade positiva effekter på språk- och skrivförmåga hos elever med språkliga svårigheter samt lärares undervisningspraktik. INCLUDE kommer bidra med ny kunskap genom att 1) utvärdera LINK-Ds effektivitet för flera olika elevgrupper (elever med svenska som andraspråk samt elever med och utan identifierade språk- och lässvårigheter), och undersöka effekter på elevernas ämneskunskap och deltagande utöver språk-, läs- och skrivförmåga, 2) utforska sambanden mellan vad lärare gör i klassrummet, elevers upplevelser av programmet, och elevresultat, och 3) jämföra effekterna av LINK-D med och utan coachning av logoped. Efter att ha utvecklat och pilottestat LINK-D tillsammans med forskarna bakom det ursprungliga programmet kommer LINK-D att utvärderas i en randomiserad studie där högstadielärare i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen från tolv skolor och deras elever i årskurs 8 deltar. INCLUDE kommer att bredda vår kunskap om effektiva och skalbara lärarfortbildningsprogram som hjälper högstadielärare att möta behoven hos elever med och utan utmaningar i språk- läs- och skrivförmåga.
  • Swedish Research Council
    1 January 2025 - 31 December 2028
    INCLUDE aims to enhance learning and participation in secondary classrooms through a digital teacher professional development program called LINK-D, where teachers get techniques to modify their oral and written instructional language and increase direct vocabulary instruction. We build on an Australian manualized intervention with documented positive effects on student language/literacy scores and teacher behavior, and high teacher satisfaction. INCLUDE will advance current knowledge by 1) determining program effectiveness for various student groups, including L2-learners and students with/without language difficulties, and measure effects on subject-matter knowledge and participation in addition to language/literacy skills, 2) explore associations between teacher use and student perception of specific program techniques and outcomes, and 3) compare student and teacher effects with/without interprofessional coaching by a speech language pathologist. After program development and a proof-of concept study (year 1-2), LINK-D will be evaluated in a clustered randomized controlled trial including 48 teachers and their 8th grade students (year 2-4). We will use a mixed-method approach where qualitative analyses of survey responses and video-recorded learning activities will complement quantitative analyses. INCLUDE will expand our knowledge about effective and scalable TPD that help mainstream teachers meet the needs of secondary students with language and literacy difficulties.
  • Bank of Sweden Tercentenary Foundation
    1 January 2023 - 31 December 2025
    The focus of this project is language processing in children with Developmental Language Disorder (DLD) and bilingual children learning Swedish as their second language (L2). DLD is characterized by difficulty learning a native language and is associated with poor literacy learning and academic development. Children with DLD and children learning Swedish as L2 are similarly challenged by Swedish grammar. Given the centrality of language to academic success and social-emotional development, it is imperative that clinicians and educators have access to evidence-based recommendations. Comprehension depends on rapid analysis and integration of different aspects of linguistic information including the sound, word and sentence levels. Studies from other languages have shown that children use the cues provided in the article to retrieve nouns. We investigate the link between comprehension and production of the challenging Swedish noun phrase construction, which has two genders (en/ett, den /det), in sentences with different grammatical complexity. We let children produce noun phrases, measure their vocabulary skills and study processing skills in a picture identification task while tracking their eye gaze. Visual attention and auditory stimuli are closely time-locked
    an eye-tracker monitors visual attention using non-invasive technology. More knowledge about how children use the gender cues provided in the article may affect how we support word learning.
  • EXPLORE-SA: Att förklara och berätta
    Anita Börjesons stiftelse
    1 January 2017

Anställningar

  • Biträdande Lektor, Klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2021-2027

Examina och utbildning

  • Ph.D., Logopedi, Language Processing and Awareness in Swedish School-Age Children with and without Language Impairment, Department of Communicative Sciences and Disorders, New York University, 2016
  • Medicine Magisterexamen, Karolinska Institutet, 2007
  • Logopedexamen, Karolinska Institutet, 2007

Gästforskning och resestipendier

  • Visiting Fellow, Southern Cross University, 2025-2025

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI