För dig som arbetar i skolan och deltar i PEDALS-studien
Du som skolpersonal har en viktig roll i PEDALS-studien för att ge information till deltagarna och vid genomförandet av datainsamlingen. Här finns information som ger stöd vid dessa moment.
Steg 1 - information
Några veckor innan datainsamlingen kommer mentor/elevhälsan att skicka ut information om studien till berörda elever och vårdnadshavare på skolans skolplattform. Eleverna behöver också informeras på plats i skolan, till exempel på en mentorstid. Alla deltagare både elev och vårdnadshavare behöver fylla i ett samtycke innan de deltar i studien.
Samtycke
•Det är frivilligt att delta
•Resultaten är anonyma-obehöriga kan ej ta del av dem
•Deltagarna kan inte identifieras
Deltagarna kan ångra sig och välja att gå ur studien i efterhand- då raderas all information kring deltagaren och deras enkätsvar.
Steg 2- datainsamling
Datainsamling
Eleverna fyller i en digital enkät på plats i skolan under skoltid i mindre grupper om cirka 6-8 personer. Vårdnadshavare fyller i den digitala enkäten hemma inom 2 veckor efter att eleven har fyllt i sin enkät i skolan.
Enkäterna handlar om:
- Psykiskt mående
- Psykiska besvär
- Vårdbehov
Under datainsamlingen behöver en ansvarig vuxen vara på plats tillsammans med de elever som fyller i enkäten för att:
- Svara på frågor
- Hjälpa till vid språkliga svårigheter
- Göra noteringar vid avvikelser
Under datainsamlingen kommer projektets koordinator finnas närvarande digitalt för att stötta vid eventuella problem och frågor.
Tidsåtgång
Cirka 30 minuter för eleverna och 40-50 minuter för vårdnadshavare.
Steg 3 - efter datainsamling
En enkät om psykisk hälsa kan väcka mycket känslor och efter datainsamlingen är det viktigt att fånga upp eleverna och samtala om det aktuella ämnet.
Ni kan behöva:
•Informera om hur/vart ungdomarna kan söka stöd och få hjälp
•Ökad närvaro av elevhälsoteamet tiden efter datainsamlingen
•Arbeta med psykisk ohälsa tex. som temadag eller i ämnen/kurser
Kontakta gärna projektets koordinator för att diskutera hur ett uppföljande arbete skulle kunna se ut på er skola.