Vaccinjägaren: ”Det kommer ta tid”

Världen har mer eller mindre satts på paus i väntan på ett vaccin mot det nya coronaviruset. Men vaccinutvecklaren Matti Sällberg känner ingen press. ”Jag är realist,” säger han. ”Vi kan inte skynda på mer än vad vi gör. Det finns andra som är snabbare och därför tänker vi långsiktigt och fokuserar på att hitta ett vaccin som kan skydda mot flera coronavirus, även sådana som kan dyka upp i framtiden.”

Matti Sällberg
Matti Sällberg, prefekt vid institutionen för laboratoriemedicin. Foto: Erik Flyg

Text: Anna Molin, först publicerad på ki.se i maj 2020
En kortare version finns publicerad i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 2/2020.

Hur skulle du beskriva de senaste månaderna?

– Jag tror inte någon i sin vildaste fantasi kunde förutse effekten av här viruset på den globala ekonomin och samhället. Vi har ju haft pandemier tidigare men aldrig har samhället agerat så kraftfullt som nu. När Kina satte en hel megastad i karantän i januari så sa man ’det är bara Kina som kan göra så’. Sen såg vi liknande drastiska åtgärder i flera demokratiska länder. Jag tycker det vittnar om tilltron till medicinska lösningar. Idag räknar vi med att vi kan få fram mediciner och vaccin mot olika sjukdomar på ett sätt vi inte gjort tidigare. Men det kommer ta tid. Vi kan inte spotta fram ett vaccin på några månader mot ett helt nytt coronavirus. Därför är det också viktigt att vi agerar lugnt och sansat och hittar långsiktigt hållbara lösningar för hela samhället medan vi arbetar på ett vaccin.

Hur har det varit för dig personligen?

– Den stora skillnaden har varit det ökande intresset för vaccinutveckling och virussjukdomar från media och allmänheten i stort. Vi som jobbar med vaccinutveckling gör det vi alltid har gjort, men nu är alla andra intresserade. Det är ett ypperligt folkbildningstillfälle, en chans att förklara varför vi behöver vaccin och varför djurförsök är nödvändiga. Den debatten blir ofta svart eller vit, för eller emot. Det här är en chans att nå ut med en mer balanserad syn på nytta och biverkningar. Alla vaccin har biverkningar, men de ska vara hanterbara och får inte överväga nyttan av vaccinet. Och vi behöver djurförsök för att säkerställa att vaccinet är effektivt och inte ger allvarliga biverkningar.

Matti Sällberg

När har vi ett vaccin mot coronaviruset?

– Flera vaccinutvecklare, i till exempel USA, har kommit ganska långt, och har redan inlett de första studierna på människa. Det kan innebära att vi har ett vaccin redo för massvaccinering någon gång nästa år, vilket är otroligt snabbt givet att det historiskt tagit 10 till 20 år att utveckla ett vaccin. Vi har själva ett antal vaccinkandidater klara i frysboxarna och kommer snart skala upp våra djurförsök för att se om vi får det immunsvar vi hoppas på. Våra initiala försök gav positiva resultat, djuren utvecklade antikroppar och tog inte skada av vaccinet på något oväntat sätt. Vi vill inte begränsa oss till en vaccinvariant utan kör på flera spår samtidigt tills vi vet vilken som funkar bäst. Samtidigt, jag är realist. Vi kan inte skynda på mer än vad vi gör. Det finns andra som är snabbare och därför tänker vi långsiktigt och fokuserar på att hitta ett vaccin som kan skydda mot flera coronavirus, även sådana som kan dyka upp i framtiden.”

Men borde man inte fokusera på att först lösa den pågående krisen?

– Vi vill självklart också hitta ett vaccin nu, men eftersom vi har begränsade resurser och saknar en plattform för att producera miljontals doser så har vi en lite annan strategi än de flesta vaccinutvecklare. De fokuserar på att få fram ett vaccin som kan användas mot SARS-CoV-2 nästa år, vi fokuserar på att få fram ett vaccin som ska ge skydd även mot andra coronavirus. Nästa gång det blir en coronaviruspandemi—och det kommer att hända igen—har man då ett effektivt vaccin att tillgå och behöver inte jaga efter en ny variant. Det här viruset kommer vi att få leva med. Det är en konsekvens av kollisionen mellan det gamla jordbrukssamhället, där man lever nära och handlar med djur, och vår globaliserade värld, där man kan resa jorden runt på 72 timmar. Det är en perfekt storm för ett virus att frodas i.

Podden Medicinvetarna

Katarina Sternudd