Medicinvetarna: #124: Kompis med gallan?

Gallsten är vanligt, särskilt bland kvinnor i medelåldern, och kan ibland göra mycket ont. Hör överläkaren och forskaren Gabriel Sandblom berätta om hur gallsten bäst ska förebyggas, diagnosticeras och behandlas. Bonus: Hör om forskarna som citerar Bob Dylan i sina vetenskapliga publikationer. Avsnittet publicerades 12 juli 2023.

Gabriel Sandblom foto Andreas Andersson

Gallan är mytomspunnen och har viss negativ klang. Men vi behöver den.

- Gallan är den vätska som bildas i levern som dels innehåller ämnen som ska bryta ner fettet i tarmen och dels slaggprodukter från bland annat nedbruten hemoglobin. Det är kristallerna som kan bildas i gallan som kallas gallsten som kan ställa till besvär. Gallan är helt oumbärlig för oss, säger Gabriel Sandblom, överläkare vid Södersjukhuset och forskare vid klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet.

Hans forskning har bland annat handlat om hur gallsten bäst ska diagnosticeras samt när och hur man bör operera för att få ett så bra resultat som möjligt för patienten på lång sikt. Hör honom berätta mer i avsnitt 124 av KI:s populärvetenskapliga podcast Medicinvetarna.

Porträtt av professor Johan Lundberg. Foto: Andreas Andersson.
Professor Johan Lundberg. Foto: Andreas Andersson.

Kan man skaffa barn fast man har bipolär sjukdom?

I avsnittet svarar även Johan Lundberg, överläkare vid Norra Stockholms psykiatri och professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet, på en fråga från en lyssnare som har bipolär sjukdom som är rädd för att skaffa barn och undrar hur diagnosen kan påverka närstående.

- Det är vanligt att personer med bipolär sjukdom får barn och det fungerar fint. Det finns särskilda team eller enheter på de flesta orter i Sverige som kan stötta patienterna att kunna göra det man önskar i livet och jag tycker det finns bra stöd för detta, säger han.

Andreas Andersson
2023-07-25