Medicinvetarna #102: Hur stoppar vi partnervåld?

I snitt dödas femton kvinnor om året av sin partner i Sverige. Att minska siffran är ett mål för beteendevetaren och forskaren Shilan Caman. Hennes forskning handlar om riskfaktorer för dödligt partnervåld. Avsnittet publicerades 7 september 2022.

Shilan Caman
Shilan Caman Foto: Andreas Andersson

Shilan Caman är beteendevetare med inriktning psykologi och sociologi och forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hennes forskning handlar om grova brott i nära relationer, och hon har haft särskilt fokus på vad som kännetecknar gärningspersonerna i såna brott. Hon jobbar också som samordnare på Polismyndigheten och driver utvecklingsfrågor kopplade till särskilt utsatta brottsoffer.

Hennes intresse för frågan väcktes när hon sommarjobbade på Karsuddens sjukhus utanför Katrineholm, en av Sveriges största rättspsykiatriska kliniker (för övrigt en erfarenhet hon delar med programledaren Andreas Andersson).

Shilan Caman argumenterar för att polisen, socialtjänsten, vården och andra som kommer in kontakt med brottsoffer och förövare ska ta till sig mer av vetenskapliga arbetssätt för att kunna förhindra dödligt partnervåld, och för den delen partnervåld över huvud taget.

Hon driver tillsammans med Katarina Howner, också forskare på Karolinska Institutet, podcasten Det mörka psyket.

I avsnittet medverkar också Lotta Borg Skoglund, överläkare i psykiatri och forskare vid Uppsala universitet samt anknuten forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet. Hon svarar på lyssnarfrågan: Hur ska man tänka om chefen har adhd? Detta apropå att hon är aktuell med nya boken Adhd på jobbet. Hon passar också på att kommentera den politiska diskussionen om adhd som är aktuell när avsnittet publiceras, samma vecka som valet 2022.

Andreas Andersson
2023-11-08