Matallergiska Julius saknar majskaka med ostsmak

Namn: Julius Camner med mamma Anna Camner
Ålder: 8 respektive 40 år.
Vad: Julius är allergisk mot nötter, mandel, fisk, mjölk, vete, ägg, soja samt pollen och pälsdjur. Han har dessutom eksem, astma och en ögonallergisjukdom.

Anna och Julius Camner. Photo: Rebecka Uhlin
Anna och Julius Camner. Foto: Rebecka Uhlin

”Det värsta med att ha allergi är att jag inte kan äta olika saker. Det är särskilt en sak som jag vill äta och det är majskaka med ostsmak. Men jag tar lite varje dag, det kliar i halsen, men inte så mycket eftersom jag inte äter så mycket. I framtiden tror jag att många av mina allergier kommer att gå bort, men att det är två saker som jag inte kommer att tåla och det är fisk och nötter.

Men jag hoppas att det i framtiden kan komma en medicin som tar bort allergierna helt. Det skulle vara jättebra, tycker jag, och jag tror att många skulle bli glada då.” Det berättar Julius Camner, 8 år och multiallergisk.

Hans mamma Anna Camner berättar vidare:

”Julius fick sin första reaktion på BB, när han bara var några timmar gammal, sedan var det några tuffa månader innan han fick sin diagnos. Jag fick verkligen tjata för att läkarna skulle testa honom, alla sa att så små barn inte kan vara allergiska. Sedan visade det sig att Julius var allergisk mot allt de testade emot.

Nu låter vi Julius prova att äta lite av sådant han är allergisk mot som inte innehåller fisk eller jordnötter. Han tycker att det är värt obehaget och vi tycker att det är värt risken. Han klarar nu att äta sådant med spår av allergiframkallande saker i. Allergi handlar ju om så mycket mer än att bara överleva, man måste ju också ha en livskvalitet.

Med en god planering tycker jag ändå att mycket fungerar bra. Vi försöker alltid planera väldigt noga så att det ska finnas något bra alternativ för Julius när vi ska gå på restaurang eller på kalas.

Värst är de spontana initiativen när någon bjuder på tårta eller när de serverar pannkakor på eftermiddagen på fritids utan att ha talat om det innan. Då blir Julius jätteledsen när han inte får vara med. I USA har de ett uttryck som jag tycker är så bra; ”Exclude the food, not the child” – Uteslut maten, inte barnet. Jag önskar att folk tänkte lite mer så.”

Berättat för: Fredrik Hedlund, först publicerat i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 4/2018.

OD
Ola Danielsson