Allt kli är inte allergi

Allergiframkallande ämnen, särskilt från växtriket, har ofta ganska nära släktskap på proteinnivå, även om det inte alltid är uppenbart för blotta ögat. Till exempel är björk och jordnöt ganska nära släkt vilket gör att björkpollenallergiker kan drabbas av mildare allergisymtom när de äter jordnöt. De kan också ha fått positivt svar på äldre allergitest för jordnöt.

Portrait of Dr. Erik Melén.
Erik Melén. Foto: Stefan Zimmerman

– Om man är björkpollenallergisk så kan man ha IgE-antikroppar mot jordnöt fast man tål jordnöt, säger Caroline Nilsson, barnallergolog forskare vid institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet.

I Sverige är björkpollenallergi ganska vanligt vilket innebär att det nu går runt ganska många vuxna individer som för decennier sedan fick besked av läkare att de var jordnötsallergiker, men som faktiskt inte behöver vara det.

– Om man har fått en diagnos om jordnötsallergi som barn och inte har testat sig på flera år vore det nog bra att undersöka om man har kvar sin allvarliga jordnötsallergi, om den har växt bort eller om det bara var en björkpollenallergi, säger Erik Melén, barnallergolog och forskare vid Institutet för miljömedicin.

Flera liknande korsallergier existerar, till exempel är det många björkpollenallergiker som känner av att det kliar i munnen om de äter äpple.

– Det kallas för oralt allergisyndrom, det är samma sak som händer som när man äter jordnötter. Om man har antikroppar mot det här björklika proteinet kan man få klåda i munnen och i halsen. Men det är ju väldigt svårt för en vanlig person att veta om detta är början på en allvarlig reaktion eller bara en korsreaktion, säger Caroline Nilsson.

Bryts ned av hög värme

Men det björklika proteinet i äpple bryts ned av hög värme vilket gör att det går att göra ett ganska enkelt, och gott, eget diagnostiskt test.

Caroline Nilsson
Caroline Nilsson. Foto: Fotogruppen Södersjukhuset.

– Tål man äppelpaj, men inte färska äpplen så är man inte äppelallergiker utan björkallergiker, säger Caroline Nilsson.

Korsreaktioner hos björkallergiker kan också ske för hasselnötter, råa morötter och rå potatis. Vid allergi mot gråbo finns korsreaktioner mot grönsaker och kryddor i samma familj som exempelvis dragon, solrosfrö, sallad, kronärtskocka och svartrot.

Latex tillverkas av mjölksaft från gummiträdet och kan ge korsallergi med bananer, avokado, ätlig kastanj och kiwi. Ett tidigare helt okänt samband uppdagades när en pojke med svår kycklingallergi serverades krokodilkött som ett alternativ och drabbades av en anafylaxi.

– Det visade sig att proteinet i kyckling och proteinet i krokodil är väldigt lika varandra. Något som beror på att de faktiskt är släkt långt tillbaka i tiden då dinosaurierna fanns, säger Caroline Nilsson.

Text: Fredrik Hedlund, först publicerat i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 4/2018.

Mer om jordnötter

OD