Strategiska forskningsområdet vårdvetenskap (SFO-V)

Strategiska forskningsområdet vårdvetenskap (SFO-V) är ett samarbete mellan Karolinska institutet och Umeå universitet. Syftet är att stärka och utveckla samarbetet mellan vårdvetenskap och vårdverksamheter genom högkvalitativ forskning och aktiviteter som främjar samarbeten, kunskapsutbyte och social innovation.

dekorativ bild

Lunchseminarie

Lunchseminarium

Välkommen på lunchseminarium 17 april 2024 kl. 12.00 - 12.45

"One size” passar ingen
- utveckling av en anpassningsbar mobilhälsolösning för fysisk aktivitet och välmående efter stroke eller transitorisk ischemisk attack.

David Moulaee Conradsson är sjukgymnast och docent vid avdelningen för fysioterapi, Karolinska Institutet.

Davids forskning handlar om hur personer som drabbats av stroke eller TIA kan få stöd digitalt med träning och vardagsaktivitet av fysioterapeut via en mobilapplikation.

Seminariet kommer att belysa utvecklingen av ett nytt mobilhälsostöd och lärdomar från en större nationell genomförbarhetsstudie. Pågående vidareutveckling av interventionen mot en behovsstyrd och flexibel mobilhälsolösning kommer även att belysas inom ramen för en planerad adaptiv randomiserad klinisk studie.

Deltagande sker via Zoom:

Artiklar

Samarbeten vid Karolinska Institutet

fNIRS workshop - uMOVE core facility