KI-alumnen Susanna Appel - ledare inom vetenskapskommunikation

Namn: Susanna Appel
Baserad: Stockholm, Sverige
Examen: Magisterexamen i Biomedicin, 2009
Nuvarande roll: Marketing-, Communications and Product Manager på Paragon Nordic

KI-alumn profilbild
KI alumna Susanna Appel Foto: Privat

Vad är din utbildningsbakgrund?

Min examen från KI var avstampet! Jag läste biomedicin vid KI i fyra år. Efter det fortsatte jag mina studier genom att ta en licentiatexamen (en halv doktorsexamen) i molekylär träningsfysiologi, även den vid KI. Flera år senare läste jag vidare vid andra universitet och skolor, i form av fristående kurser inom vetenskapskommunikation, projektledning, grafisk design, digital management och communication management.

Varför valde du att studera vid KI?

Positiva varumärkesassociationer kring utbildningskvalitet och en grundutbildning integrerad med en aktiv forskningsmiljö. Jag hade ambitioner att bli läroboksförfattare på den tiden och kände att biomedicin var den perfekta språngbrädan, precis där kemi, humanbiologi och medicin möts.

Skapa kontakter och bygg goda relationer med lärare, inbjudna föreläsare och kursare. Klasskamraten bredvid dig kan vara din framtida kollega, medarbetare eller chef.

Susanna Appel, KI-alumn

Beskriv din upplevelse på KI

När jag tänker tillbaka på min tid vid KI var arbetsbelastningen onekligen stundtals intensiv, men det som jag minns mest är mycket skratt och vet nu att jag fick vänner för livet. Vi släpade tunga böcker i våra blåa KI-ryggsäckar (beröm till teamet bakom dagens vackra plommonprofilfärg!) och stöttade varandra genom tentaplugg.

Lärarna var kunniga, de flesta av dem aktiva forskare, och jag upplevde otaliga aha-upplevelser under alla föreläsningar, workshops och laborationer.

Mitt bästa minne är förmodligen när jag försvarade min licentiatavhandling i samma sal där jag hade deltagit i min allra första föreläsning - som att sluta en cirkel.

Efter du tagit examen från KI, vad var ditt nästa steg?

Strax innan jag tog examen från biomedicinprogrammet hade jag genomfört mitt examensarbete hos professor Carl Johan Sundberg och fick möjlighet att fortsätta forska i hans grupp. Efter min licentiatexamen sökte jag mig till SciLifeLab och fick rollen som projektledare för externa relationer.

Vilken är din nuvarande roll?

För närvarande arbetar jag som Marketing-, Communications- and Product Manager på Paragon Nordic, ett bolag som utvecklar och producerar en kemiska produkter som kosmetik, hudvård och biocider för våra kunders varumärken. Det känns spännande att få lära mig mer om den kommersiella biten efter så många år i universitetsvärlden. Att ha laboratorieverksamhet i huset gör samtidigt att jag känner mig som hemma.

Tills nyligen var jag kommunikationsansvarig och tillförordnad i rollen som Vice Head of Operations på SciLifeLab - en nationell forskningsinfrastruktur som ger landets forskare tillgång till spjutspetsteknologier inom molekylär biovetenskap. Innan jag bytte jobb hade jag varit inom organisationen i sex år och min roll där utvecklades över tid.

Beskriv en dag på jobbet

Mina dagar är alla väldigt olika, måste jag säga. Det kan vara allt från att hands-on skapa marknadsmaterial eller annonsera i digitala kanaler till att trendspana, göra konkurrentanalyser och ta fram strategier och processer för kommunikation. Jag lägger också mycket tid på att lyssna in det som bubblar inom organisationen, exempelvis produktinnovationer från labb, nya behov i samband med Brexit eller tankar från säljarnas många kundmöten.

Vilka är dina framtida ambitioner?

Min passion för undervisning har visat sig vara odödlig, så i någon form skulle jag gärna docka in i pedagogik, kursverksamhet eller liknande igen. Exakt i vilken form får helt enkelt växa fram.

Hur hjälpte dina studier på KI din framtida karriär?

Jag lärde mig fantastiskt mycket! Kanske reflekterade jag inte riktigt över det under själva studietiden utan gick från en föreläsning till en annan och försökte hålla jämna steg med kursplanen, men idag är det uppenbart att programmet gav mig en stark kunskapsbas, både bred och djup. I kombination med min kommunikationsprofil har det gett mig förutsättningar att klara av roller både inom forskningssektorn och andra kunskapsintensiva branscher.

Vad är ditt råd till nuvarande studenter?

Var aktiv under föreläsningar och var inte rädd för att ställa frågor om något känns oklart. Jag är också övertygad om att skriva för hand och att skissa ner koncept på papper är ett utmärkt sätt att lära sig och komma ihåg. Och slutligen skapa kontakter och bygg bra relationer med lärare, inbjudna föreläsare och kursare. Klasskamraten bredvid dig kan vara din framtida kollega, medarbetare eller chef. Nätverkande under pandemin är visserligen krångligare, men inte alls omöjligt!

PB
Peter Bergman