Sara Widén
Om mig
Leg Psykolog och lärare på Fysioterapeutprogrammet och Psykologprogrammet.
Som psykolog med lång klinisk erfarenhet är jag intresserad av parallellerna mellan pedagogik och terapi, och vurmar för frågor som hur vi på bästa sätt utformar kurser för att stimulera studenterna till nyfikenhet och fortsatt lärande.
Jag är engagerad i frågor som rör beteendeförändring och hållbarhet och arbetar för närvarande inom ett projekt för att främja undervisning om
klimat och hållbar utveckling på KI:s grundutbildningar.
Var Keynote speaker på psykologstudenternas nationella konferens PS23 med rubriken /Varför ska psykologer ägna sig åt klimat och hållbarhet - är inte det någon annans jobb?/
Har vid upprepade tillfällen fått Fysioterapeutstudenternas pris- Evidensblomman för bästa undervisning i teoretiska ämnen.
2022 Institutionen för klinisk neuropsykologi (CNS) EINAR Award för lärarinsatser inom hållbar utveckling.
2023 KI:s hållbarhetspris tillsammans med Hanna Karlsson för arbetet med att integrera hållbar utveckling i utbildningar på Karolinska Institutet
Forskningsbeskrivning
Undervisning för hållbar sjukvård - hur kan vi integrera miljö- och hållbarhetsfrågor i professionsutbildningar?
Undervisning
Kursansvarig för två kurser på Fysioterapeutprogrammet:
* /Tema Intervention - Psykologi /på termin två samt
* /Tema Hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete och Global
Hälsa /på termin fem.
På Psykologprogrammet:
* Kursansvar för valbar kurs /Hälsobeteenden i en hållbar värld/ på
termin sex
* Manualansvarig på kursen/ Självkännedom och Kliniska
färdigheter/ på termin sju
* Extra undervisning i samtalsmetodik på termin fyra
* Undervisning kring beteendeterapi och beteendeförändringsarbete på
termin tre och fyra
Kursansvarig för fristående kurs på Avdelningen för psykologi:
* Introduktion till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet
Samt diverse enstaka undervisningsinsatser på andra program och kurser.
Artiklar
- Article: BEHAVIOUR RESEARCH AND THERAPY. 2021;136:103767
- Article: BEHAVIOR THERAPY. 2012;43(1):160-173