Sara Burge

Sara Burge

Doktorand
E-postadress: sara.burge@ki.se
Besöksadress: Blickagången 9 A, Enheten för logopedi F67, 14186 Stockholm
Postadress: H9 Klinisk vetenskap, intervention och teknik, H9 CLINTEC Logopedi, 141 52 Huddinge

Om mig

  • Jag är doktorand på Enheten för logopedi sedan 2021.
    Parallellt med mina forskarstudier arbetar jag kliniskt som logoped med
    inriktning tal- och språkstörning hos barn och ungdomar på
    Logopedkliniken, Danderyds sjukhus, mottagning Jakobsberg. Jag arbetar
    framför allt med språkstörning hos barn i förskoleålder men har ett
    särskilt intresse för barns och föräldrars föreställningar om tal och
    språk och hur dessa påverkar engagemang i och inställning till insatser
    hos logoped. Jag är även intresserad av hur man i klinisk
    praktik mäter tal, språk och kommunikation och vad man väljer att
    mäta.
    Logopedexamen från Göteborgs universitet 2009.
    Masterexamen i logopedi från Karolinska Institutet 2019.
    Antagen till forskarutbildning vid Karolinska Institutet 2021.

Forskningsbeskrivning

  • *Språkförskola som behandlingsmodell – effekt och tillgång för barn med
    grav språkstörning. *
    Språkförskola är en behandlingsform som riktar sig till barn med
    språkstörning/DLD där de språkliga svårigheterna är så omfattande att
    behandling på mottagning anses otillräcklig. Syftet med behandlingsformen
    språkförskola är att minska konsekvenserna av språkstörningen ur ett
    livsperspektiv. Språkförskolor har funnits i Sverige sedan 80-talet men
    lite forskning har hittills bedrivits på språkförskolor och få studier
    har inhämtat barns och vårdnadshavares förväntningar på och erfarenheter
    av behandlingsformen. Resultaten från tidigare studier tyder på att
    behandling i tidig ålder kan påverka långtidsutvecklingen av DLD. Barn och
    vårdnadshavare verkar dock värdera mer vardagsnära effekter av behandling
    som lek, vänskap och sociala relationer högre än utveckling på tester av
    språkliga förmågor. Tillgången på språkförskoleplatser i Sverige är
    liten och ojämnt fördelad över landet och vi vet ännu inte så mycket om
    vilka faktorer som påverkar tillgång till språkförskola för barn med
    DLD.
    I mitt doktorandprojekt planerar jag att utvärdera effekten av
    behandlingsformen språkförskola utifrån ett ICF-perspektiv, vilket
    innebär att traditionella mått på språklig funktion kommer att
    kompletteras med metoder som avser att undersöka även aktivitet och
    delaktighet. Särskild vikt kommer att läggas vid kommunikativ delaktighet,
    som i projektet definieras som barnets möjlighet att aktivt utbyta kunskap,
    information, idéer och känslor med andra barn och med vuxna. Genom att
    följa barn med DLD före, under och efter tiden på språkförskola planerar
    jag att jämföra effekten av behandlingsformen språkförskola med effekten
    av sedvanlig behandling på logopedmottagning och undersöka vilka faktorer
    som påverkar tillgång till språkförskola.

Artiklar

Anställningar

  • Doktorand, Klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2023-2026

Examina och utbildning

  • Medicine Masterexamen, Karolinska Institutet, 2019

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI