Sara Burge
Doktorand
E-postadress: sara.burge@ki.se
Besöksadress: Blickagången 9 A, Enheten för logopedi F67, 14186 Stockholm
Postadress: H9 Klinisk vetenskap, intervention och teknik, H9 CLINTEC Logopedi, 141 52 Huddinge
Om mig
- Jag är doktorand på Enheten för logopedi sedan 2021.
Parallellt med mina forskarstudier arbetar jag kliniskt som logoped med
inriktning tal- och språkstörning hos barn och ungdomar på
Logopedkliniken, Danderyds sjukhus, mottagning Jakobsberg. Jag arbetar
framför allt med språkstörning hos barn i förskoleålder men har ett
särskilt intresse för barns och föräldrars föreställningar om tal och
språk och hur dessa påverkar engagemang i och inställning till insatser
hos logoped. Jag är även intresserad av hur man i klinisk
praktik mäter tal, språk och kommunikation och vad man väljer att
mäta.
Logopedexamen från Göteborgs universitet 2009.
Masterexamen i logopedi från Karolinska Institutet 2019.
Antagen till forskarutbildning vid Karolinska Institutet 2021.
Forskningsbeskrivning
- *Språkförskola som behandlingsmodell – effekt och tillgång för barn med
grav språkstörning. *
Språkförskola är en behandlingsform som riktar sig till barn med
språkstörning/DLD där de språkliga svårigheterna är så omfattande att
behandling på mottagning anses otillräcklig. Syftet med behandlingsformen
språkförskola är att minska konsekvenserna av språkstörningen ur ett
livsperspektiv. Språkförskolor har funnits i Sverige sedan 80-talet men
lite forskning har hittills bedrivits på språkförskolor och få studier
har inhämtat barns och vårdnadshavares förväntningar på och erfarenheter
av behandlingsformen. Resultaten från tidigare studier tyder på att
behandling i tidig ålder kan påverka långtidsutvecklingen av DLD. Barn och
vårdnadshavare verkar dock värdera mer vardagsnära effekter av behandling
som lek, vänskap och sociala relationer högre än utveckling på tester av
språkliga förmågor. Tillgången på språkförskoleplatser i Sverige är
liten och ojämnt fördelad över landet och vi vet ännu inte så mycket om
vilka faktorer som påverkar tillgång till språkförskola för barn med
DLD.
I mitt doktorandprojekt planerar jag att utvärdera effekten av
behandlingsformen språkförskola utifrån ett ICF-perspektiv, vilket
innebär att traditionella mått på språklig funktion kommer att
kompletteras med metoder som avser att undersöka även aktivitet och
delaktighet. Särskild vikt kommer att läggas vid kommunikativ delaktighet,
som i projektet definieras som barnets möjlighet att aktivt utbyta kunskap,
information, idéer och känslor med andra barn och med vuxna. Genom att
följa barn med DLD före, under och efter tiden på språkförskola planerar
jag att jämföra effekten av behandlingsformen språkförskola med effekten
av sedvanlig behandling på logopedmottagning och undersöka vilka faktorer
som påverkar tillgång till språkförskola.
Anställningar
- Doktorand, Klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2023-2026
Examina och utbildning
- Medicine Masterexamen, Karolinska Institutet, 2019