Jesper Alvarsson-Hjort

Jesper Alvarsson-Hjort

Adjungerad Adjunkt
Besöksadress: Granits väg 4, 17177 Solna
Postadress: C7 Lärande, Informatik, Management och Etik, C7 NASP Carli, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är adjungerad lektor knuten till Institutionen för lärande, informatik, management och etik vid Karolinska Institutet i Stockholm, och ingår i "Suicide and Mental Health Lab" vid Nationellt centrum för suicidforskning och prevention. Min akademiska bakgrund är inom psykologi, men sträcker sig även till miljöstudier och statistisk modellering med ett tvärvetenskapligt fokus på att förstå människors välbefinnande i olika kontexter.

Forskningsbeskrivning

  • Mer specifikt fokuserar mina forskningsområden på psykisk hälsa, miljöpsykologi och statistisk modellering. Tre av mina nuvarande projekt undersöker: 1) effekten av blåljuslampor på känslor, tankar och beteende i syfte att förebygga självmord, inom projektet BLISP, 2) hur proximala riskfaktorer påverkar akut suicidalitet och individualiserat stöd kan till personer i kris, inom projektet WAVES, samt 3) hur kulturella attityder påverkar konsumenters vilja att minska elförbrukningen under kritiska perioder i energisystemet, inom projektet ECiLES.

    Under de senaste åren har jag lämnat frekventistisk modellering och använder i kommande projekt uteslutande på Bayesiansk inferens. På grund av att det inom de forskningsfält jag är verksam är ovanligt att sakna informerade priorer, är sällan den bästa utgångspunkten att anta att det inte finns någon förkunskap. För mer information om Bayes vid KI rekommenderas den KI-anslutna sidan Learn Bayes. Att modellera individuell variation har länge varit ett intresseområde, det är analysområde som har utvecklats teoretiskt under många år, men mer sällan tillämpas inom psykologisk forskning. I WAVES-projektet kommer vi att använda denna metod i kombination med Bayesiansk inferens för att skapa en bättre modellbaserad kunskap kring hur suicidalitet utvecklas på kort sikt, med målet att kunna erbjuda individuellt stöd som är evidensbaserat.

Undervisning

  • Under de senaste tio åren har min undervisning omfattat ett brett spektrum av kurser inom psykologi. Exempelvis grundkurser inom kognition, utvecklingspsykologi, miljöpsykologi och ledarskap, samt i tillämpade psykologikurser för polisstudenter och lärarstudenter. Utöver detta även introduktionskurser i psykologi för studenter inom andra discipliner än psykologi.

    Statistik har också varit ett återkommande tema i min undervisning. Först med fokus på frekventistiska metoder, men på senare tid, utifrån Bayesiansk modellering. Jag har lett och utvecklat flera nya kurser, bland annat: Teoretisk och metodologisk fördjupning (psykologi), Psykisk ohälsa (Polisutbildningen) Barnen, eleven och lärandet (Lärarutbildningen), Ledarskap och hållbarhet (Mastersprogrammet Ledarskap för hållbar utveckling). Vid handledning av studenter på kandidat-, master- och doktorandnivå strävar jag efter att vara aktivt involverad i projekten. Mitt mål är att erbjuda utmaningar som är tillräckligt krävande för att tillåta utveckling, samtidigt som att projektplanen kan hållas. Min pedagogiska grundsyn bygger på att integrera teoretisk kunskap med praktisk tillämpning. Inom både undervisning och handledning vill jag ge studenterna inte bara akademisk förståelse, utan även den praktiska tillämpningen för att de skall kunna utveckla färdigheter som konkurrenskraftiga i det senare yrkeslivet.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI