Hanna Jansson
Om mig
Jag började på Karolinska Institutet 2006 för att utveckla den nyligen bildade enheten Unit for Bioentrepreneurship (UBE). Idag är jag anställd som Senior forskare och forskargruppsledare för enheten. Jag fungerar också som KI Center Director vid Stockholm School of Entrepreneurship (SSES).
Min utbildningsbakgrund är inom medicinsk genetik, med en doktorsexamen från Uppsala universitet inriktad på att utvärdera nya DNA-teknologier och utveckla specifika applikationer för rättsmedicinska undersökningar. Med tiden har mitt professionella fokus utvecklats mot samverkan och kunskapsnyttjande. Med utgångspunkt i min erfarenhet av innovation för samhällelig påverkan och framväxande expertis inom entreprenörskap var jag en av initiativtagarna bakom det globala masterprogrammet i bioentreprenörskap, som lanserades 2008. Några år senare var jag medinitiativtagare till ett paneuropeiskt nätverk som kopplar samman centra dedikerade till forskning och utbildning inom entreprenörskap och innovation.
Forskningsbeskrivning
Mitt nuvarande forskningsintresse är att utforska olika aspekter av bioentreprenörskap, en dynamisk ”vardaglig praktik för förändring” med potential att ta itu med samtida utmaningar inom livsvetenskaperna. Jag är särskilt intresserad av ämnets fokus på kreativitet och tvärvetenskapligt samskapande, med lärande som en central komponent.
Aktuella projekt
- Vad är bioentreprenörskap som täcker två studier, en scoping review och en kvalitativ intervjustudie med studenter och alumier
- Vårdprofessioners entreprenöriella förmåga till samskapande av nära vård (2025-2028, med placering hos professor Karin Berglund vid Örebro universitet och finansierad av Familjen Kamprads stiftelse). Länk till projektsidan
Undervisning
Jag ser utbildning som min primära uppgift och ansvar. För närvarande är jag kursansvarig för introduktionskursen på masterprogrammet i bioentreprenörskap, en av två examinatorer för examensarbeteskursen, och som KI-Center Director för SSES fungerar jag som examinator för våra fristående kurser ( t.ex. valfria). Att leda andra lärare är också en del av min pedagogiska roll, då min forskargrupp fokuserar på utbildning och dess utveckling.
Utbildningsutveckling är också något jag tycker om och prioriterar. Jag har initierat externt finansierade projekt som KI 2.0, ett samskapande initiativ som syftade till att implementera inslag av entreprenörskap i grundutbildningarna. När man arbetar med ett ämne som bioentreprenörskap vid en medicinsk fakultet kan det vara nödvändigt att komplettera läroplanen med extrakurrikulära aktiviteter för att nå fler studenter. Som ett exempel på detta har vi tagit fram KI Innovation Day, ett inspirationsevenemang för kreativitet och tvärprofessionellt samarbete mellan studenter.
Artiklar
- Article: HEALTH EXPECTATIONS. 2024;27(5):e70003
- Article: RESEARCH INVOLVEMENT AND ENGAGEMENT. 2024;10(1):54
- Article: HEALTH EXPECTATIONS. 2023;26(4):1757-1767
- Article: BMJ OPEN. 2022;12(8):e059003
- Article: BMJ OPEN. 2022;12(1):e053735
- Journal article: TECHNOLOGY TRANSFER AND ENTREPRENEURSHIP. 2017;4(2):121-125
- Article: FORENSIC SCIENCE INTERNATIONAL-GENETICS. 2008;2(1):1-8
- Article: FORENSIC SCIENCE INTERNATIONAL-GENETICS. 2007;1(1):35-43
- Article: FORENSIC SCIENCE INTERNATIONAL. 2006;164(1):56-64
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF LEGAL MEDICINE. 2006;120(6):383-390
- Journal article: INTERNATIONAL CONGRESS SERIES. 2006;1288:625-627
- Article: METHODS IN MOLECULAR BIOLOGY. 2005;297:179-196
- Article: JOURNAL OF FORENSIC SCIENCES. 2003;48(6):1280-1287
- Article: BIOTECHNIQUES. 2002;33(2):402-411
- Article: BIOTECHNIQUES. 2002;32(1):124-133