Clément Dominguez Lafage
- Institutionen för medicin, Huddinge
- Translationell forskning på humana mikrobiella infektioner och dess kliniska konsekvenser – Anders Sönnerborgs grupp
Om mig
Efter att ha fullgjort min doktorsexamen i mikrobiologi vid Université Paris-Saclay i Frankrike, anslöt jag mig till professor Anders Sönnerborgs forskargrupp vid Karolinska Institutet i september 2025. Min doktorandforskning fokuserade på värd–patogeninteraktioner hos immunkomprometterade individer, med särskilt fokus på den kutana viromsammansättningen och HPV-diversitet i relation till immunstatus. Detta arbete väckte mitt intresse för att förstå hur virala och mikrobiella samhällen anpassar sig till förändringar i värdens immunmiljö.
Vid Karolinska Institutet arbetar jag nära Rafael Cena Díez inom ramen för det EU-finansierade NatProLub-projektet, som syftar till att utveckla profylaktiska geler för att förebygga överföring av HIV-1 och HSV-2.
Mitt nuvarande arbete fokuserar på in vitro- och ex vivo-modeller för mukosala infektioner för att utvärdera antiviral effekt, säkerhet och påverkan på den naturliga mikrobiotan av nya mikrobcidformuleringar.
Forskningsbeskrivning
Jag har ett brett intresse för virologi, som omfattar utforskning av det mänskliga och miljömässiga viromet, virus–värdinteraktioner i mänskliga, eukaryota och prokaryota system, samt viral genomik. Jag är också särskilt intresserad av att utveckla profylaktiska och terapeutiska strategier för att förebygga eller kontrollera virusinfektioner. Parallellt vill jag fördjupa förståelsen av hur viromet påverkar människans hälsa och utforska dess potential som en utvecklande biomarkör för tidiga patologiska förändringar.
Undervisning
Under min doktorandutbildning undervisade jag i grundläggande bioinformatik med tillämpning på mikrobiomanalys för läkarstudenter, läkare och sjuksköterskor inom kortare utbildningsmoduler. Jag handledde även masterstudenter under flera månader och gav vägledning inom molekylärbiologi, genetik och experimentell virologi. Dessa erfarenheter har gjort det möjligt för mig att utveckla både pedagogiska och handledande färdigheter inom tvärvetenskaplig biomedicinsk utbildning.
