Anna Persson
Om mig
Medicine doktor i logopedi sedan december 2020. Kombinerar forskning med kliniskt arbete som verksamhetsutvecklare på Barnhörselhabiliteringen Karolinska Universitetssjukhuset.
Utbildning
Medicine doktorsexamen i logopedi, Karolinska Institutet, 2020
Certified Listening and Spoken Language Specialist/Auditory-Verbal Educator, AG Bell Association for the Deaf and Hard of Hearing, USA 2008
Master of Education, University of New South Wales, Australien 2001
Bachelor of Education, Stockholm University 1997
Akademiska priser och utmärkelser
Hörsel- och Balansklinikens utmärkelse för föredömligt tvärprofessionellt samarbete tillsammans med leg. logoped Rosi Kilander (2006)
Forskningsbeskrivning
Att födas med en hörselnedsättning medför ökad risk att utveckla normal tal- och språkutveckling jämfört med barn som har normal hörsel. Förutsättningarna för barn med hörselnedsättning att utveckla tal och språk förbättrades sedan införandet av hörselscreening av nyfödda i början av 2000-talet. Tidsaktuell forskning visar dock att många barn med hörselnedsättning inte når samma språkliga nivåer som jämnåriga barn med typisk hörsel vid skolstart. Det är många faktorer som påverkar tal- och språkutvecklingen, vilket gör detta forskningsområde särskilt intressant.
Mitt forskningsområde omfattar undersökningar av tidig hörsel-, tal- och språkutveckling hos barn med olika typer och grader av hörselnedsättning. Jag har ett särskilt intresse för att utvärdera och skapa ny metoder i den kliniska verksamheten som gör det möjligt att både predicera senare tal- och språkutveckling och samtidigt kunna vägleda patienter och deras familjer med konkreta råd för stunden. Genom att använda validerade och åldersanpassade metoder kan vi som professionella öka vår kunskap om målgruppen så vi på ett effektivt sätt kan förebygga förseningar eller avvikelser i barnens hörsel-, tal- och språkutveckling som ligger till grund för fortsatt lärande.Utöver långtidsuppföljningen av den tidiga tal- och språkutvecklingen hos barn med hörapparater har mina postdoktorala projekt till stor del handlat om barn med cochleaimplantat (CI). Huvudprojekten har handlar om barn som använder både hörapparat och CI samt långtidsuppföljning av mental hälsa och livskvalitet hos personer som opererats med CI i tidig ålder, vilket lett till personlig utveckling av kunskaper inom kvalitativa forskningsmetoder.
Publikationer
Mackey AR, Persson A, Uhlén I. Pre-school hearing screening is necessary to detect childhood hearing loss after the newborn period: a study exploring risk factors, additional disabilities, and referral pathways. Int J Audiol. 2024 Jun 24:1-9. doi: 10.1080/14992027.2024.2368571. Epub ahead of print. PMID: 38913507.Persson A, Marklund U, Lohmander A, Flynn T. Expressive vocabulary development in children with moderate hearing loss - the impact of auditory variables and early consonant production. Clin Linguist Phon. 2022 Jun 3
- 36(6):547-564. doi: 10.1080/02699206.2021.1944321. Epub 2021 Jul 7. PMID: 34231440.
Persson A, Flynn T, Miniscalco C, Lohmander A. Impact of auditory variables on consonant production in babbling and early speech in children with moderate hearing loss - a longitudinal study. Clin Linguist Phon. 2022 Oct 3
- 36(10):833-848. doi: 10.1080/02699206.2021.1958260. Epub 2021 Jul 29. PMID: 34324384..
Persson AE, Al-Khatib D, Flynn T. Hearing Aid Use, Auditory Development, and Auditory Functional Performance in Swedish Children With Moderate Hearing Loss During the First 3 Years. Am J Audiol. 2020 Sep 3
- 29(3):436-449. doi: 10.1044/2020_AJA-19-00092. Epub 2020 Jul 21. PMID: 32693611.
Persson A, Miniscalco C, Lohmander A, Flynn T. Validation of the Swedish version of the LittlEARS® Auditory Questionnaire in children with normal hearing - a longitudinal study. Int J Audiol. 2019 Oct
- 58(10):635-642. doi: 10.1080/14992027.2019.1621397. Epub 2019 Jun 1. PMID: 31154871.
2018 - Marklund U., Lacerda F., Persson A., Lohmander A. The development of a vocabulary for PEEPS-SE - Profiles of Early Expressive Phonological Skills for Swedish. Clinical Linguistics &
- Phonetics, 2018
- 32(9):844-859.
Undervisning
Undervisar och handleder studenter på grund- och avancerad nivå.
Artiklar
- Journal article: INTERNATIONAL JOURNAL OF PEDIATRIC OTORHINOLARYNGOLOGY. 2024;186:112148
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2024;:1-9
- Article: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2022;36(10):833-848
- Article: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2022;36(6):547-564
- Article: AMERICAN JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2020;29(3):436-449
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2019;58(10):635-642
Alla övriga publikationer
- Review: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2018;32(9):844-859
Anställningar
- Anknuten till Forskning, Klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2024-2025
Examina och utbildning
- Medicine Doktorsexamen, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2021