Anna Persson
Forskningsbeskrivning
Att födas med en hörselnedsättning medför ökad risk att utveckla normal tal- och språkutveckling jämfört med barn som har normal hörsel. Förutsättningarna för barn med hörselnedsättning att utveckla tal och språk förbättrades sedan införandet av hörselscreening av nyfödda i början av 2000-talet. Tidsaktuell forskning visar dock att många barn med hörselnedsättning inte når samma språkliga nivåer som jämnåriga barn med typisk hörsel vid skolstart. Det är många faktorer som påverkar tal- och språkutvecklingen, vilket gör detta forskningsområde särskilt intressant.
Mitt forskningsområde omfattar undersökningar av tidig hörsel-, tal- och språkutveckling hos barn med olika typer och grader av hörselnedsättning. Jag har ett särskilt intresse för att utvärdera och skapa ny metoder i den kliniska verksamheten som gör det möjligt att både predicera senare tal- och språkutveckling och samtidigt kunna vägleda patienter och deras familjer med konkreta råd för stunden. Genom att använda validerade och åldersanpassade metoder kan vi som professionella öka vår kunskap om målgruppen så vi på ett effektivt sätt kan förebygga förseningar eller avvikelser i barnens hörsel-, tal- och språkutveckling som ligger till grund för fortsatt lärande.Utöver långtidsuppföljningen av den tidiga tal- och språkutvecklingen hos barn med hörapparater har mina postdoktorala projekt till stor del handlat om ungdomar och unga vuxna med cochleaimplantat (CI). Huvudprojekten har handlat om barn som använder både hörapparat och CI samt långtidsuppföljning av mental hälsa och livskvalitet hos personer som opererats med CI i tidig ålder, vilket lett till personlig utveckling av kunskaper inom kvalitativa forskningsmetoder.
Undervisning
Undervisar och handleder studenter på grund- och avancerad nivå. Undervisar i kursen Evidensbaserad praktik i audiologi och hörselvård för barn och vuxna kurskod 2QA354.
Artiklar
- Journal article: JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS. 2025;:106523
- Article: AUDIOLOGY RESEARCH. 2025;15(1):16
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2025;64(1):80-88
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF PEDIATRIC OTORHINOLARYNGOLOGY. 2024;186:112148
- Article: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2022;36(10):833-848
- Article: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2022;36(6):547-564
- Article: AMERICAN JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2020;29(3):436-449
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF AUDIOLOGY. 2019;58(10):635-642
Alla övriga publikationer
- Review: CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2018;32(9):844-859
Anställningar
- Anknuten till Forskning, Klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2024-2025
Examina och utbildning
- Medicine Doktorsexamen, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2021