Anna Kiessling
Om mig
Jag är professor i medicinsk pedagogik med inriktning klinisk utbildningsvetenskap förenad med anställning som överläkare, Danderyds sjukhus, docent i kardiologi och specialist i kardiologi och internmedicin.
Jag har flera ledningsuppdrag inom KI så som akademisk ledare för utveckling av KI:s systematiska kvalitetsarbete, Programdirektor för implementering av sexårigt läkarprogram på KI. Jag är sedan 2012 ledamot i Pedagogiska Akademin vid KI.
Sedan hösten 2018 är jag vetenskaplig sekreterare i den internationella priskommittén för Karolinska Institutet Prize for Research i Medical Education (KIPRIME).
På institutionsnivå ingår jag i ledningsgruppen, är grundutbildningsansvarig (GUA), ordförande i sjukhusets utbildningsråd samt ledamot i Danderyds sjukhus FoUU-kommitté.
På nationell nivå var jag 2022 expertbedömare utsedd av UKÄ i granskningen av kvalitetssäkringsarbetet inom utbildning, forskarutbildning och forskning vid Luleå Tekniska Universitet. 2019-2020 ingick jag i expertbedömargrupp för läkarutbildningen i Nicosia, Cypern. Sedan 2015 är jag projektledare för Svenska Läkaresällskapets Levnadsvaneprojektet som på uppdrag av Socialstyrelsen stödjer implementering av de nationella riktlinjerna för förebyggande och behandling av ohälsosamma levnadsvanor. Projektet omsätter cirka två miljoner kronor per år. Från 2020 är jag även ordförande i Svenska Läkaresällskapets Kommitté för prevention och folkhälsa.
På internationell nivå ingår jag i Advisory Board för WHO-CC Clinical Health Promotion Centre. Jag är FESC och jag har under 2013-2022 varit nationell koordinator för kardiovaskulär prevention inom europeiska kardiologföreningen (European Society of Cardiology).
Utbildning
Läkarexamen 1982
Specialist i internmedicin 1991
Specialist i kardiologi 1993
Medicine doktorsexamen 2005
Docent i kardiologi 2015
Akademiska priser och utmärkelser
KI:s Pedagogiska pris 2019
Ledamot i Pedagogiska Akademin, KI - Ett erkännande för excellenta insatser inom utbildningen på Karolinska Institutet.
Fellow of the European Society of Cardiology (FESC). En internationellt erkänd utmärkelse för excellens i klinisk kardiologi och eller forskning med ett djupt intresse av kardiovaskulär medicin
Utsedd av Svenska Kardiologföreningen till Sveriges nationella koordinator för kardiovaskulär prevention (NPC) i The European Association of Cardiovascular Prevention (EAPC) inom the European Society of Cardiology (ESC) under perioden 2013-2021.
Forskningsbeskrivning
- Jag är forskargruppsledare för ‘The Clinical Education and Implementation Research Group’ och innehar flera forskningsanslag som huvudsökande och har fyra avslutade huvudhandledarskap samt fyra pågående. Jag har vetenskapliga orginalpublikationer inom två forskningsspår. Ett har fokus på kardiovaskulär prevention med tonvikt på implementering av evidensbaserade metoder och jämlik hälsa. Det andra i medicinsk pedagogik med tonvikt på professionellt- och interprofessionellt lärande i hälso- och sjukvårdskontext. Beslutsfattande i samband med hälsa och sjukdom är komplext och den vetenskapligt grundade kunskapen inom området är begränsad. Forskargruppens olika projekt syftar till att med utgångspunkt i akutsjukvården studera kardiovaskulär prevention och kliniskt beslutsfattande samt hur detta kan implementeras och läras från novis till expertnivå.
Kvalitet och korrekthet i besluten både hos patienter och yrkesverksamma är ofta helt avgörande för det medicinska resultatet på kort och lång sikt. Det centrala målet för forskargruppen är att förstå komplexiteten i beslutsfattandet när det gäller lärande, prevention och handläggning av sjukdomar. Vi använder klassisk och ny metodik, inklusive randomiserade kontrollerade kvantitativa studier, enkätstudier, kvalitativa och mixed metoder samt megavariat statistik, Projektion to Latent Structures (PLS).
Undervisning
Jag har en bred erfarenhet av undervisning inom student-, forskar-, fort- och vidareutbildning samt inom betendeförändringsstöd och hälsofrämjande patientutbildning. Jag har stor erfarenhet av och expertis inom bedömning av pedagogisk skicklighet samt systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer. Jag har drivit ett flertal större och mindre pedagogiska utvecklingsuppdrag på både kurs, program och övergripande KI/Region nivå. Till exempel som övergripande projektledare för utformning av curriculum, pedagogik och examinationer i det nya sexåriga läkarprogrammet på KI. Jag har utvecklat en valbar kurs på läkarprogrammet i kliniskt beslutsfattande (Clinical reasoning) som vidareutvecklade det patientbaserat lärande genom att inkludera en återkommande strukturerad reflektion om och HUR man fattar kloka beslut och VARFÖR. Jag har mer än tjugo års erfarenhet av pedagogiska ledningsuppdrag inom både KI och Region Stockholm. Jag bedriver även forskning inom medicinsk pedagogik och har mer än tjugo internationella publikationer inom det fältet, tre avslutade huvudhandledarskap och ett pågående inom området lärande i akutsjukvård samt tröskelbegrepp. Jag har sammanlagt mer än 16 veckors formell pedagogisk utbildning.
Mitt avhandlingsarbete innehöll en randomiserad kontrollerad pedagogisk interventionsstudie med case-metodik för primärvårdsläkare. där vi visade signifikanta kostnadseffektiva effekter på mortalitet hos patienterna.
Artiklar
- Article: LAKARTIDNINGEN. 2024;121:23121
- Journal article: ADVANCES IN MEDICAL EDUCATION AND PRACTICE. 2024;15:85-96
- Article: ADVANCES IN MEDICAL EDUCATION AND PRACTICE. 2024;15:85-96
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF CARDIOLOGY. 2023;371:40-48
- Article: FRONTIERS IN REHABILITATION SCIENCES. 2023;4:1159208
- Article: JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE. 2022;36(6):873-881
- Article: MEDICAL EDUCATION. 2021;55(6):713-723
- Article: ADVANCES IN MEDICAL EDUCATION AND PRACTICE. 2020;11:21-30
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF PREVENTIVE CARDIOLOGY (EJPC). 2020;27(1):18-27
- Article: PERSPECTIVES ON MEDICAL EDUCATION. 2019;8(5):276-283
- Article: ECLINICALMEDICINE. 2019;13:46-56
- Article: ECLINICALMEDICINE. 2019;13:31-45
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF CARDIOVASCULAR NURSING. 2019;18(6):512-520
- Article: BMJ OPEN. 2019;9(7):e027590
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF PREVENTIVE CARDIOLOGY (EJPC). 2019;26(11):1131-1146
- Article: JOURNAL OF EVALUATION IN CLINICAL PRACTICE. 2019;25(3):521-530
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH. 2019;29(2):286-291
- Journal article: EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH. 2018;28(suppl_4):cky212.388
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2018;39(suppl_1):ehy564.410
- Article: PLOS ONE. 2018;13(2):e0192017
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2017;17(1):185
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38(suppl_1):ehx504.p3429
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38(suppl_1):ehx502.p2499
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38(suppl_1):ehx493.p4912
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38(suppl_1):ehx502.p2486
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF CARDIOVASCULAR NURSING. 2017;16(3):240-248
- Article: BMJ OPEN. 2017;7(2):e013046
- Article: ATHEROSCLEROSIS. 2016;255:179-185
- Article: LAKARTIDNINGEN. 2016;113:D7HM
- Article: MEDICAL TEACHER. 2016;38(8):793-800
- Article: JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE. 2016;30(2):141-148
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF PREVENTIVE CARDIOLOGY (EJPC). 2016;23(4):420-427
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2015;15:97
- Article: BMC FAMILY PRACTICE. 2014;15:141
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF CARDIOVASCULAR NURSING. 2014;13(1):41-47
- Article: EDUCATION FOR HEALTH: CHANGE IN LEARNING AND PRACTICE. 2014;27(1):15-23
- Article: JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE. 2013;27:72-76
- Journal article: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2013;34(suppl_1):p3345
- Article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH. 2013;41(4):412-420
- Journal article: INTERNATIONAL JOURNAL OF MEDICAL EDUCATION. 2012;3:236-244
- Article: PRIMARY CARE RESPIRATORY JOURNAL. 2012;21(3):276-282
- Article: BMC PUBLIC HEALTH. 2012;12:702
- Article: LAKARTIDNINGEN. 2012;109(9-10):468-472
- Article: AUDIT TRENDS. 2012;20(2):131-139
- Journal article: INTERNATIONAL JOURNAL OF MEDICAL EDUCATION. 2011;2:56-63
- Article: ANNALS OF FAMILY MEDICINE. 2011;9(3):211-218
- Article: CLINICAL REHABILITATION. 2011;25(1):79-87
- Article: MEDICAL TEACHER. 2011;33(1):E22-E26
- Journal article: ALLERGY, ASTHMA & CLINICAL IMMUNOLOGY. 2010;6(Suppl 4):a6
- Article: JOURNAL OF CLINICAL NURSING (JCN). 2009;18(23):3358-3365
- Article: LAKARTIDNINGEN. 2009;106(44):2847-passim
- Article: MEDICAL TEACHER. 2009;31(2):151-157
- Article: HEALTH AND QUALITY OF LIFE OUTCOMES. 2007;5:13
- Article: QUALITY OF LIFE RESEARCH. 2005;14(6):1481-1488
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF TECHNOLOGY ASSESSMENT IN HEALTH CARE. 2005;21(2):180-186
- Article: QUALITY OF LIFE RESEARCH. 2004;13(10):1621-1631
- Article: HEART. 2004;90(1):113-116
- Article: THE BMJ. 2002;325(7369):877-880
- Article: QUALITY MANAGEMENT IN HEALTH CARE. 1997;5(4):76-84
- Visa fler
Alla övriga publikationer
- Preprint: SSRN ELECTRONIC JOURNAL. 2022
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2021;42:ehab724.2538-2538
- Conference publication: EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH. 2018;28:133
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2018;39:55
- Conference publication: EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH. 2017;27:522
- Letter: ATHEROSCLEROSIS. 2017;258:164-165
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38:1032
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38:519
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38:716
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2017;38:514-515
- Editorial comment: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2015;36(16):951-952
- Conference publication: EUROPEAN JOURNAL OF CARDIOVASCULAR NURSING. 2014;13:S34
- Conference publication: EUROPEAN JOURNAL OF CARDIOVASCULAR NURSING. 2013;12:S37
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2013;34:625-626
- Conference publication: ALLERGY. EUROPEAN JOURNAL OF ALLERGY AND CLINICAL IMMUNOLOGY. 2012;67:330
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2009;30:510
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2009;30:75-76
- Conference publication: JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF CARDIOLOGY. 2009;53(10):A372
- Thesis / dissertation: 2005
- Meeting abstract: JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF CARDIOLOGY. 2004;43(5):408A
- Meeting abstract: JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF CARDIOLOGY. 2004;43(5):281A
- Conference publication: EUROPEAN HEART JOURNAL. 2002;23:732
- Conference publication: JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF CARDIOLOGY. 2002;39(5):435A
- Visa fler
Forskningsbidrag
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2020 - 31 December 2022
- Swedish Heart-Lung Foundation1 January 2020 - 31 December 2021
Anställningar
- Professor/Överläkare, Kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet, 2022-
Examina och utbildning
- Docent, Kardiologi, Karolinska Institutet, 2015
- MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet, 2005