Anders Sondén
Om mig
- *Aktuella uppdrag inom Forskning och Utbildning *
* Biträdande Prefekt och Grundutbildningsansvarig vid KISÖS
* Kursansvarig för Klinisk medicin – inriktning kirurgi,
Läkarprogrammet, KI
* Forskningshandledare
* Södersjukhusets representant i Utbildningsrådet
* Styrelseledamot för International Medical Exchange program (IMEX)
Jag är i grunden kirurg, utbildad på Södersjukhuset, och numera verksam
inom sektionen för Övre Gastrointestinal kirurgi och bukväggskirurgi på
sjukhuset. Efter en bred kirurgisk utbildning med inriktning mot akut kirurgi
och traumatologi specialiserade jag mig under 2010-talet inom avancerad
endoskopi såsom endoskopiskt ultraljud och ERCP, vilket jag fortsatt driver
parallellt med mitt uppdrag för KISÖS.
*Akademiska utmärkelser*
* Matts Halldin pris 2018
* KIPRIME fellow 2023
Forskningsbeskrivning
Med en doktorsexamen inom basvetenskap, en postdoc inom experimentell traumatologi och en mer senior forskargärning inom kliniska studier har jag en bred erfarenhet av det medicinska forskningsfältet. På senare år har jag fokuserat på studier inom medicinsk pedagogik med ambitionen förbättra den kliniska undervisningen. Sammanfattningsvis syftar min pedagogiska forskning till att utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen, samt att öka inkludering och tillgänglighet inom högre utbildning. Som exempel studerar vi, inom ramen för ett doktorandprojekt möjligheter och utmaningar med interprofessionell handledning dvs handledning av studenter med en annan profession än den egna. Detta med målet att förbättra det interprofessionella lärandet i Kis vårdutbildningar, skapa nya möjligheter till interprofessionellt lärande och i slutänden förbättra teamarbetet i vården. I ett annat projekt studerar vi hur nyblivna läkare upplever rollskiftet från medicinstudent till klinisk handledare och vilket stöd de behöver för att anta sin nya roll. Alldeles nyligen startade vi ett projekt som syftar till är att fördjupa förståelsen av den akademiska resan bland läkarstudenter med ADHD. Detta genom att undersöka hur de upplever och förstår sin diagnos, deras överväganden kopplat till att berätta om sin diagnos eller ej samt hur dessa studenter upplever stödet från universitetet. I förlängningen avser det projektet lägga grunden för rekommendationer till universiteten hur de bör stödja studenter med ADHD för att förbättra utbildningens tillgänglighet och minska dessa studenters ohälsa.
*Finansiering:*
* ALF medel inom pedagogik
* ALF medel inom medicin
Undervisning
- Jag sedan många år varit engagerad i den medicinska utbildningen vid KI,
först som klinisk lärare, senare som kursansvarig på Läkarprogrammet och
medlem i Programrådet och på senare år även som grundutbildningsansvarig
på KISÖS. Sammanlagt har jag ca 30 veckors högskolepedagogisk utbildning.
Parallellt med mina utbildningsuppdrag för KI har jag under några års tid
varit studierektor för ST utbildningen i kirurgi på Södersjukhuset.
Även om jag är intresserad av hela spektrumet av medicinsk utbildning är
mitt främsta fokus kliniska vetenskaper, särskilt verksamhetsförlagd
utbildning. Jag är dedikerad till att förstå och förbättra
arbetsplatsbaserat lärande, uni- och interprofessionellt. Följaktligen har
jag varit involverad i ett stort antal förbättringsprojekt inom medicinsk
pedagogik, senast som del av projektgruppen som tog fram det nya
läkarprogrammet vid Karolinska Institutet. Jag har också en längre tid
suttit i Curriculumkommittén för nya läkarprogrammet med ansvar för
kliniska vetenskaper.
Artiklar
- Article: HERNIA : THE JOURNAL OF HERNIAS AND ABDOMINAL WALL SURGERY. 2023;27(1):21-29
- Article: ADVANCES IN MEDICAL EDUCATION AND PRACTICE. 2023;14:875-887
- Article: ANNALS OF BIOMEDICAL ENGINEERING. 2022;50(1):78-85
- Article: JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE. 2021;35(2):275-283
- Article: BRITISH JOURNAL OF SURGERY. 2020;107(10):1313-1323
- Article: EXPERIMENTAL LUNG RESEARCH. 2020;46(5):117-127
- Article: WORLD JOURNAL OF SURGERY. 2019;43(3):806-811
- Article: ANNALS OF SURGERY. 2019;269(2):304-309
- Article: WORLD JOURNAL OF SURGERY. 2018;42(11):3551-3559
- Article: JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE. 2018;32(4):501-504
- Article: SURGERY. 2017;161(2):509-516
- Article: WORLD JOURNAL OF SURGERY. 2016;40(7):1688-1694
- Article: ANNALS OF SURGERY. 2016;263(4):733-737
- Article: FRONTIERS IN NEUROLOGY. 2016;7:10
- Article: ACTA NEUROCHIRURGICA. 2014;156(12):2365-2378
- Article: DIGESTIVE SURGERY. 2014;31(4-5):276-282
- Article: THERAPEUTIC HYPOTHERMIA AND TEMPERATURE MANAGEMENT. 2012;2(2):53-60
- Article: JOURNAL OF TRAUMA. 2011;71(5):1134-1143
- Article: SHOCK. 2011;36(1):60-66
- Article: CRITICAL ULTRASOUND JOURNAL. 2010;2(3):97-105
- Article: INTERNATIONAL JOURNAL OF ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY. 2010;39(7):705-712
- Article: JOURNAL OF TRAUMA. 2009;67(6):1191-1199
- Article: EMERGENCY MEDICINE JOURNAL. 2008;25(8):486-491
- Article: JOURNAL OF TRAUMA. 2008;64(6):1420-1426
- Article: JOURNAL OF INVESTIGATIVE MEDICINE. 2006;54(5):262-271
- Article: LASERS IN SURGERY AND MEDICINE. 2002;31(4):233-241
- Article: LASERS IN SURGERY AND MEDICINE. 2000;26(4):364-375
- Article: FREE RADICAL BIOLOGY AND MEDICINE. 1999;26(11-12):1480-1488
- Visa fler
Alla övriga publikationer
- Corrigendum: HERNIA : THE JOURNAL OF HERNIAS AND ABDOMINAL WALL SURGERY. 2023;27(2):481
- Book chapter: ANIMAL MODELS OF NEUROTRAUMA: NEUROMETHODS. 2019;p. 251-262
- Thesis / dissertation: 2002
Anställningar
- Universitetslektor/Överläkare, Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, 2017-
Examina och utbildning
- Docent, Kirurgi, Karolinska Institutet, 2016
- MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, 2002
- Läkarexamen, Karolinska Institutet, 1995