Anders Sondén

Anders Sondén

Universitetslektor/Överläkare | Docent
E-postadress: anders.sonden@ki.se
Besöksadress: Karolinska Institutet/Institutionen för klinisk forskning och utb, SÖS, 11883 Stockholm
Postadress: S1 Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, S1 KI SÖS Utb Läkarprogrammet inriktning Kirurgi, 171 77 Stockholm

Om mig

  • *Aktuella uppdrag inom Forskning och Utbildning *
    * Biträdande Prefekt och Grundutbildningsansvarig vid KISÖS
    * Kursansvarig för Klinisk medicin – inriktning kirurgi,
    Läkarprogrammet, KI
    * Forskningshandledare
    * Södersjukhusets representant i Utbildningsrådet
    * Styrelseledamot för International Medical Exchange program (IMEX)

    Jag är i grunden kirurg, utbildad på Södersjukhuset, och numera verksam
    inom sektionen för Övre Gastrointestinal kirurgi och bukväggskirurgi på
    sjukhuset. Efter en bred kirurgisk utbildning med inriktning mot akut kirurgi
    och traumatologi specialiserade jag mig under 2010-talet inom avancerad
    endoskopi såsom endoskopiskt ultraljud och ERCP, vilket jag fortsatt driver
    parallellt med mitt uppdrag för KISÖS.

    *Akademiska utmärkelser*
    * Matts Halldin pris 2018
    * KIPRIME fellow 2023

Forskningsbeskrivning

  • Med en doktorsexamen inom basvetenskap, en postdoc inom experimentell traumatologi och en mer senior forskargärning inom kliniska studier har jag en bred erfarenhet av det medicinska forskningsfältet. På senare år har jag fokuserat på studier inom medicinsk pedagogik med ambitionen förbättra den kliniska undervisningen. Sammanfattningsvis syftar min pedagogiska forskning till att utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen, samt att öka inkludering och tillgänglighet inom högre utbildning. Som exempel studerar vi, inom ramen för ett doktorandprojekt möjligheter och utmaningar med interprofessionell handledning dvs handledning av studenter med en annan profession än den egna. Detta med målet att förbättra det interprofessionella lärandet i Kis vårdutbildningar, skapa nya möjligheter till interprofessionellt lärande och i slutänden förbättra teamarbetet i vården. I ett annat projekt studerar vi hur nyblivna läkare upplever rollskiftet från medicinstudent till klinisk handledare och vilket stöd de behöver för att anta sin nya roll. Alldeles nyligen startade vi ett projekt som syftar till är att fördjupa förståelsen av den akademiska resan bland läkarstudenter med ADHD. Detta genom att undersöka hur de upplever och förstår sin diagnos, deras överväganden kopplat till att berätta om sin diagnos eller ej samt hur dessa studenter upplever stödet från universitetet. I förlängningen avser det projektet lägga grunden för rekommendationer till universiteten hur de bör stödja studenter med ADHD för att förbättra utbildningens tillgänglighet och minska dessa studenters ohälsa.


    *Finansiering:*
    * ALF medel inom pedagogik
    * ALF medel inom medicin

Undervisning

  • Jag sedan många år varit engagerad i den medicinska utbildningen vid KI,
    först som klinisk lärare, senare som kursansvarig på Läkarprogrammet och
    medlem i Programrådet och på senare år även som grundutbildningsansvarig
    på KISÖS. Sammanlagt har jag ca 30 veckors högskolepedagogisk utbildning.
    Parallellt med mina utbildningsuppdrag för KI har jag under några års tid
    varit studierektor för ST utbildningen i kirurgi på Södersjukhuset.
    Även om jag är intresserad av hela spektrumet av medicinsk utbildning är
    mitt främsta fokus kliniska vetenskaper, särskilt verksamhetsförlagd
    utbildning. Jag är dedikerad till att förstå och förbättra
    arbetsplatsbaserat lärande, uni- och interprofessionellt. Följaktligen har
    jag varit involverad i ett stort antal förbättringsprojekt inom medicinsk
    pedagogik, senast som del av projektgruppen som tog fram det nya
    läkarprogrammet vid Karolinska Institutet. Jag har också en längre tid
    suttit i Curriculumkommittén för nya läkarprogrammet med ansvar för
    kliniska vetenskaper.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Forskningsbidrag

  • Foundations for the development of clinical supervisors - exploring new domains
    Region Stockholm, ALF pedagogik
    1 January 2025 - 31 December 2027
    Syftet med vår forskning är att utveckla utbildningen av kliniska handledare. Den kliniska handledaren har en fundamental betydelse för verksamhetsförlagd utbildning. Att vara klinisk handledare är en komplicerad uppgift och kvaliteten på handledningen är avgörande för studenternas lärande. De många utmaningar som kliniska handledare står inför har beskrivits i ett flertal studier, men det finns fortfarande stora kunskapsluckor. Inom ramen för två doktorandprojekt fokuserar vår grupp på två områden där forskningen tidigare varit mycket begränsad. Det första projektet syftar till att öka förståelsen för övergången från medicinstudent till klinisk handledare. Att axla rollen som junior läkare innebär att anta en helt ny roll som handledare, oftast med minimala förberedelser. De utmaningar som beskrivits för seniora handledare är sannolikt mer uttalade för yngre läkare. Samtidigt finns det tänkbara fördelar pga mindre hierarkiska barriärer mellan handledare och student, men kunskaper saknas. Det andra projektet syftar till att utforska kompetenser som behövs när handledningen inte är begränsad till en studentprofession - interprofessionell handledning. Trots att interprofessionell handledning bedrivits på kliniska utbildningsavdelningar sedan 90-talet saknas det ännu studier om hur interprofessionell handledning bör utföras, möjligheter och hinder för lärande. Behovet av kunskap inom projektets fokusområden är stort och våra resultat har förutsättningar att direkt appliceras i KI:s handledarutbildningar.
  • ADHD inom medicinsk utbildning – strategier för inkluderande praktiker
    Karolinska Institutets pedagogiska projektmedel 2025
    1 January 2025 - 31 December 2025
    Globalt är ADHD en av de vanligaste orsakerna till att läkarstudenter ansöker om anpassningar av sin utbildning. Bland studenter med ADHD rapporteras flera hinder i utbildningsmiljön samt högre förekomst av psykisk ohälsa jämfört med övriga studenter. Stigmatisering kring funktionsnedsättningar bidrar samtidigt till en tveksamhet att öppet dela sin diagnos, vilket försvårar möjlighet till stöd. Färska rapporter från Karolinska Institutet (KI) bekräftar att studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar stöter på betydande hinder i utbildningen, ofta förstärkta av faktorer som etnicitet och kön. Trots att gruppen utgör den snabbast växande bland läkarstudenter med funktionsnedsättningar, saknas det fortfarande studier om deras erfarenheter och behov av stöd. Vårt projekt ämnar fylla rådande kunskapslucka och bidraga till en mer inkluderande, tillgänglig och hälsosam läkarutbildning, i linje med KI:s övergripande strategier, målen i Agenda 2030 och rådande lagstiftning, genom att bidra till en ökad förståelse för de hinder, utmaningar och framgångsfaktorer som omger läkarstudenter med ADHD. Vår vetenskapliga metod bygger på kvalitativa intervjuer med läkarstudenter och deras lärare. Med hjälp av fenomenografisk analys inom ett normkritiskt och intersektionellt ramverk, ämnar vi fånga variationen av studenternas erfarenheter och hur dessa samverkar med olika normer och identiteter. Vår målsättning är att resultatet ska utmynna i en utbildningsinsats samt ligga till grund för strategier för en mer inkluderande läkarutbildning, ett ökat välmående bland studenter och - i förlängningen – en stärkt kvalitet på den framtida hälso- och sjukvården. Projektet är banbrytande i sitt slag i Sverige och har potential att forma framtida läraktiviteter på läkarutbildningen. Detta gagnar inte bara nuvarande och framtida studenter, utan även lärarkåren och det bredare hälso- och sjukvårdssystemet
  • Patients in the clinic: what role do they play in student learning?
    1 January 2024 - 31 December 2027
    Syftet med projektet är att förbättra studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning genom ökad förståelse för patientens roll i lärandet. Patienter involveras idag i många aspekter av hälso- och sjukvården, och även inom utbildning. Detta har dock företrädesvis skett i formella utbildningsaktiviteter utanför klinisk praktik. Tidigare forskning har också fokuserat på just organiserade, campus-baserade initiativ. Vi vet betydligt mindre om hur patienter bidrar till studenters lärande i kliniska miljöer, trots att patienten är grunden för all verksamhetsförlagd utbildning. Den centrala forskningsfrågan för projektet är hur studenter lär från patienter i kliniken och hur ett sådant lärande kan stöttas och utvecklas. I delstudie 1 intervjuas studenter, patienter och kliniska handledare om hur de förstår patienternas roll i studenters lärande. I delstudie 2 observeras patient-studentinteraktioner för att undersöka hur dessa interaktioner ser ut och hur de påverkas av omgivande kontext. Avslutningsvis undersöker vi överförbarheten av resultaten till andra utbildningsprogram. En av huvudutmaningarna inom klinisk utbildning är att balansera vård och utbildning i en pressad klinisk miljö. Genom ökad kunskap kring hur studenter lär från patienter hoppas vi kunna öka studenternas lärande och personcentrering, stötta handledare samt öka patienternas delaktighet i utbildningen och på så vis kunna erbjuda rikare lärmöjligheter och en mer medskapande roll för patienterna i deras vård.
  • Handläggning av akut cholecystit och sten i djupa gallvägarna. Randomiserade och registerbaserade studier.
    Region Stockholm
    1 January 2023 - 31 January 2025

Anställningar

  • Universitetslektor/Överläkare, Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, 2017-

Examina och utbildning

  • Docent, Kirurgi, Karolinska Institutet, 2016
  • MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, 2002
  • Läkarexamen, Karolinska Institutet, 1995

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI