Ali Reza Majlesi
Om mig
Akademisk bakgrund
- Filosofie doktorsexamen i det tvärvetenskapliga området "Språk och kultur, " med specialisering inom "Språk och social interaktion, " från Linköpings universitet (2014).
- Docentur i pedagogik från Stockholms universitet (2022).
- Universitetslektor i logopedi vid Karolinska Institutet sedan 2025.
Forskningsprofil
Jag är sociolingvist i grunden och utbildad inom sociologi med specialisering i etnometodologisk samtalsanalys (EMCA). Min forskning utforskar hur människor organiserar social interaktion och praktiker i vardagliga, pedagogiska och kliniska sammanhang. Jag intresserar mig särskilt för språkanvändning, lärande och meningsskapande i vardagliga och professionella interaktioner, med fokus på hur socialitet, kunskap och moral formas genom multimodala resurser såsom språk, kropp och materialitet.
Forskningsbeskrivning
Mina projekt omfattar flerspråkiga och multikulturella kontexter, såsom klassrum, medicinska interaktioner, vårdsituationer, inklusive både interaktioner mellan människor, och mellan människor och maskiner/robotar. Jag studerar professionella och vardagliga praktiker inom olika populationer, inklusive förstaspråks- och andraspråksanvändare samt barn och vuxna med varierande kognitiva och kommunikativa förmågor, såsom personer med demens, afasi eller olika typer av tal- och språksvårigheter.
Forskningsprojekt
- “Att möjliggöra kulturell integration och språkinlärning genom konversationsbaserad AI”
PI: Gabriel Skantze, KTH | Finansierat av Digital Future/KTH | Bidragsnummer: KTH-RPROJ-0146472 | Tidsperiod: 2024-2025 - “Interaktion med sociala robotar för utbildning: Robotassisterat lärande för elever med olika språkliga bakgrunder”
PI: Ali Reza Majlesi (SU/KI) | Finansierat av Vetenskapsrådet | Bidragsnummer: 2022–03265 | Tidsperiod: 2023-2025 - “Planering av en digital akademi för välfärdsteknologier inom demensvård”
PI: Christina Samuelsson, KI | Finansierat av FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) | Bidragsnummer: 022-01319 | Tidsperiod: 2023-2024 - “Kulturellt informerade robotar i lärandeaktiviteter (CIRILA)”
PI: Olov Engwall (KTH) | Finansierat av Wallenbergstiftelserna (MAW) | Bidragsnummer: MAW 2020.0052 | Tidsperiod: 2021-2023 - “Ett forskningssamarbete inom lärande, interaktion och teknologi”
PI: Ali Reza Majlesi (SU) | Finansierat av Stockholms universitet, samarbete mellan profilområden | Bidragsnummer: SU FV-2.1.1-0086-19 | Tidsperiod: 2019-2021 - “Livet med demens: Kommunikation, relation och kognition”
PI: Lars-Christer Hydén (LiU) | Finansierat av FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) | Bidragsnummer: 2016–07207 | Tidsperiod: 2017–2022 - “Språkcaféet som social mötesplats och en plats för språkträning”
PI: Gunilla Jansson (SU) | Finansierat av Vetenskapsrådet | Bidragsnummer: 2017–033628 | Tidsperiod: 2018–2021
- “Att möjliggöra kulturell integration och språkinlärning genom konversationsbaserad AI”
Undervisning
Jag har omfattande erfarenhet av att undervisa i lingvistik, pedagogik och kommunikation på grund- och avancerad nivå vid institutioner som Stockholms universitet, Linköpings universitet och, från och med januari 2025 vid Karolinska Institutet. Mina kurser täcker ämnen som tal- och språkstörningar, multimodal analys, samtalsanalys och sociolingvistik.
Jag har utformat och undervisat avancerade kurser som Lärande, interaktion och flerspråkighet samt Inkludering och exkludering inom hälso- och sjukvården, och grundnivåkurser som Professionella samtal och grundläggande lingvistik. Min tvärvetenskapliga och forskningsbaserade undervisningsmetod betonar videobaserad, multimodal analys av sociala aktiviteter, särskilt i flerspråkiga och multikulturella kontexter.
Artiklar
- Article: EDUCATIONAL GERONTOLOGY. 2025;51(6):654-667Samuelsson C; Lindeberg S; Majlesi AR; Hyden L-C
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2025;237:42-54Hyden L-C; Ekstrom A; Majlesi AR
- Article: LANGUAGE IN SOCIETY. 2025;:815-840Majlesi AR
- Article: APPETITE. 2024;200:107552Wiggins S; Majlesi AR; Ekstrom A; Hyden L-C; Cekaite A
- Article: HEALTH. 2024;28(3):352-371Hyden L-C; Ekstrom A; Majlesi AR
- Article: PRAGMATICS AND SOCIETY. 2024;15(1):178-195Hyden L-C; Ekstroem A; Majlesi AR
- Journal article: NATURE MENTAL HEALTH. 2023;1(7):444-445Nedlund A-C; Majlesi AR; Malinowsky C; Heuchemer B
- Journal article: SOCIAL INTERACTION. 2023;6(1)Majlesi AR; Cumbal R; Engwall O; Gillet S; Kunitz S; Lymer G; Norrby C; Tuncer S
- Article: FRONTIERS IN ROBOTICS AND AI. 2023;10:988042Engwall O; Cumbal R; Majlesi AR
- Article: SOCIAL INCLUSION. 2023;11(4):132-144Majlesi AR; Jansson G; Kunitz S
- Article: QUALITATIVE SOCIAL WORK. 2022;21(6):1185-1210Majlesi AR; Ekstrom A; Hyden L-C
- Journal article: JOURNAL OF INTERACTIONAL RESEARCH IN COMMUNICATION DISORDERS. 2022;14(1):79-105Ekstrom A; Majlesi AR; Hyden L-C
- Article: JOURNAL OF AGING STUDIES. 2022;61:101000Hyden L-C; Majlesi AR; Ekstrom A
- Journal article: SOCIAL INTERACTION. 2022;5(1)Kunitz S; Majlesi AR
- Article: COMMUNICATION AND MEDICINE. 2022;17(2):134-149Majlesi AR; Ekström A; Hydén L-C
- Journal article: INTERNATIONAL JOURNAL OF THE SOCIOLOGY OF LANGUAGE. 2020;2020(262):39-66Jansson G; Majlesi AR
- Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2019;44(1):31-40Majlesi AR; Ekstrom A; Hyden L-C
- Article: DISCOURSE STUDIES. 2018;20(6):770-791Nilsson E; Ekstrom A; Majlesi AR
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2018;138:98-118Paananen J; Majlesi AR
- Article: DEMENTIA-INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL RESEARCH AND PRACTICE. 2018;17(2):138-163Embodiment in tests of cognitive functioning: A study of an interpreter-mediated dementia evaluationMajlesi AR; Plejert C
- Article: MODERN LANGUAGE JOURNAL. 2018;102:11-29Majlesi AR
- Article: JOURNAL OF AGING STUDIES. 2016;38:37-46Majlesi AR; Ekstrom A
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2015;76:30-45Majlesi AR
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2014;64:35-51Majlesi AR
- Article: LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION. 2012;1(3-4):193-207Majlesi AR; Broth M
- Visa fler
Alla övriga publikationer
- Book: 2024Hydén L-C; Ekström A; Majlesi AR
- Conference publication: 2022;:536-543Ozgur AG; Majlesi AR; Taburet V; Meijer S; Leite I; Kuoppamäki S
- Book chapter: CLASSROOM-BASED CONVERSATION ANALYTIC RESEARCH: EDUCATIONAL LINGUISTICS. 2021;p. 41-69Majlesi AR
- Editorial comment: MODERN LANGUAGE JOURNAL. 2018;102:3-10Eskildsen SW; Majlesi AR
Forskningsbidrag
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2023 - 31 August 2023
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2017 - 31 December 2022