Ali Reza Majlesi
Om mig
Akademisk bakgrund
- Filosofie doktorsexamen i det tvärvetenskapliga området "Språk och kultur, " med specialisering inom "Språk och social interaktion, " från Linköpings universitet (2014).
- Docentur i pedagogik från Stockholms universitet (2022).
- Universitetslektor i logopedi vid Karolinska Institutet sedan 2025.
Forskningsprofil
Jag är sociolingvist i grunden och utbildad inom sociologi med specialisering i etnometodologisk samtalsanalys (EMCA). Min forskning utforskar hur människor organiserar social interaktion och praktiker i vardagliga, pedagogiska och kliniska sammanhang. Jag intresserar mig särskilt för språkanvändning, lärande och meningsskapande i vardagliga och professionella interaktioner, med fokus på hur socialitet, kunskap och moral formas genom multimodala resurser såsom språk, kropp och materialitet.
Forskningsbeskrivning
Mina projekt omfattar flerspråkiga och multikulturella kontexter, såsom klassrum, medicinska interaktioner, vårdsituationer, inklusive både interaktioner mellan människor, och mellan människor och maskiner/robotar. Jag studerar professionella och vardagliga praktiker inom olika populationer, inklusive förstaspråks- och andraspråksanvändare samt barn och vuxna med varierande kognitiva och kommunikativa förmågor, såsom personer med demens, afasi eller olika typer av tal- och språksvårigheter.
Forskningsprojekt
- “Att möjliggöra kulturell integration och språkinlärning genom konversationsbaserad AI”
PI: Gabriel Skantze, KTH | Finansierat av Digital Future/KTH | Bidragsnummer: KTH-RPROJ-0146472 | Tidsperiod: 2024-2025 - “Interaktion med sociala robotar för utbildning: Robotassisterat lärande för elever med olika språkliga bakgrunder”
PI: Ali Reza Majlesi (SU/KI) | Finansierat av Vetenskapsrådet | Bidragsnummer: 2022–03265 | Tidsperiod: 2023-2025 - “Planering av en digital akademi för välfärdsteknologier inom demensvård”
PI: Christina Samuelsson, KI | Finansierat av FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) | Bidragsnummer: 022-01319 | Tidsperiod: 2023-2024 - “Kulturellt informerade robotar i lärandeaktiviteter (CIRILA)”
PI: Olov Engwall (KTH) | Finansierat av Wallenbergstiftelserna (MAW) | Bidragsnummer: MAW 2020.0052 | Tidsperiod: 2021-2023 - “Ett forskningssamarbete inom lärande, interaktion och teknologi”
PI: Ali Reza Majlesi (SU) | Finansierat av Stockholms universitet, samarbete mellan profilområden | Bidragsnummer: SU FV-2.1.1-0086-19 | Tidsperiod: 2019-2021 - “Livet med demens: Kommunikation, relation och kognition”
PI: Lars-Christer Hydén (LiU) | Finansierat av FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) | Bidragsnummer: 2016–07207 | Tidsperiod: 2017–2022 - “Språkcaféet som social mötesplats och en plats för språkträning”
PI: Gunilla Jansson (SU) | Finansierat av Vetenskapsrådet | Bidragsnummer: 2017–033628 | Tidsperiod: 2018–2021
- “Att möjliggöra kulturell integration och språkinlärning genom konversationsbaserad AI”
Undervisning
Jag har omfattande erfarenhet av att undervisa i lingvistik, pedagogik och kommunikation på grund- och avancerad nivå vid institutioner som Stockholms universitet, Linköpings universitet och, från och med januari 2025 vid Karolinska Institutet. Mina kurser täcker ämnen som tal- och språkstörningar, multimodal analys, samtalsanalys och sociolingvistik.
Jag har utformat och undervisat avancerade kurser som Lärande, interaktion och flerspråkighet samt Inkludering och exkludering inom hälso- och sjukvården, och grundnivåkurser som Professionella samtal och grundläggande lingvistik. Min tvärvetenskapliga och forskningsbaserade undervisningsmetod betonar videobaserad, multimodal analys av sociala aktiviteter, särskilt i flerspråkiga och multikulturella kontexter.
Artiklar
- Article: EDUCATIONAL GERONTOLOGY. 2025;51(6):654-667
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2025;237:42-54
- Article: LANGUAGE IN SOCIETY. 2025;:1-26
- Article: APPETITE. 2024;200:107552
- Article: HEALTH. 2024;28(3):352-371
- Article: PRAGMATICS AND SOCIETY. 2024;15(1):178-195
- Journal article: NATURE MENTAL HEALTH. 2023;1(7):444-445
- Journal article: SOCIAL INTERACTION. 2023;6(1)
- Article: FRONTIERS IN ROBOTICS AND AI. 2023;10:988042
- Article: SOCIAL INCLUSION. 2023;11(4):132-144
- Article: QUALITATIVE SOCIAL WORK. 2022;21(6):1185-1210
- Journal article: JOURNAL OF INTERACTIONAL RESEARCH IN COMMUNICATION DISORDERS. 2022;14(1):79-105
- Article: JOURNAL OF AGING STUDIES. 2022;61:101000
- Journal article: SOCIAL INTERACTION. 2022;5(1)
- Journal article: SOCIAL INTERACTION. 2022;5(1)
- Article: COMMUNICATION AND MEDICINE. 2022;17(2):134-149
- Journal article: INTERNATIONAL JOURNAL OF THE SOCIOLOGY OF LANGUAGE. 2020;2020(262):39-66
- Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2019;44(1):31-40
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2018;138:98-118
- Article: DISCOURSE STUDIES. 2018;20(6):770-791
- Article: DEMENTIA-INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL RESEARCH AND PRACTICE. 2018;17(2):138-163
- Article: MODERN LANGUAGE JOURNAL. 2018;102:11-29
- Article: JOURNAL OF AGING STUDIES. 2016;38:37-46
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2015;76:30-45
- Article: JOURNAL OF PRAGMATICS. 2014;64:35-51
- Article: LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION. 2012;1(3-4):193-207
- Visa fler
Alla övriga publikationer
- Conference publication: 2022;:536-543
- Book chapter: CLASSROOM-BASED CONVERSATION ANALYTIC RESEARCH: EDUCATIONAL LINGUISTICS. 2021;p. 41-69
- Editorial comment: MODERN LANGUAGE JOURNAL. 2018;102:3-10
Forskningsbidrag
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2023 - 31 August 2023
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2017 - 31 December 2022