Medicinvetarna #77: Är huden själens spegel?

Huden skyddar oss mot infektioner, reglerar temperaturen och hjälper oss att känna njutning. Men den är också vår antenn mot omvärlden och är tätt kopplad till psyket. Hudläkaren och professorn Maria Bradley dissar dyra krämer och ger svar på allt från varför vi får eksem till hur vi ska prata om olika hudfärger. Och på frågan om man får vackrare hy av att dricka vatten svarar hon kort och gott – nej. Avsnittet publicerades 22 september 2021.

Professor Maria Bradley. Foto: Andreas Andersson.

Huden är vårt största organ och det finns runt 3000 olika hudsjukdomar. I avsnitt 77 av Medicinvetarna intervjuas Maria Bradley, överläkare vid Hudkliniken på Karolinska universitetssjukhuset och professor vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet. Hennes forskning handlar om atopiskt eksem med målet att förstå och behandla eksem bättre. Hon har nyligen publicerat en studie som visar att KBT kan vara en hjälp.

- Eksem kan förvärras av stress och KBT kan hjälpa individer att klara av sin allmänna stress bättre. Men det kan också vara ett sätt att hantera klådbeteendet bättre. Detta är ett av flera verktyg vi kan ta till vid eksem, säger Maria Bradley.

I avsnittet berättar hon också om hudens åldrande, om vad som händer när vi får ståpäls och varför det är viktigt att läkare får lära sig hur hudsjukdomar ser ut på olika melaninrik hud – rodnader och utslag kan vara svårare att se på en mörk hy. Att köpa dyra krämer för att exempelvis hindra åldrande är inget hon rekommenderar.

- Nej, de fungerar inte. Om det inte är solskyddskrämer, de bromsar hudens åldrande genom att skydda den från solen, säger hon.

I avsnittet svarar även forskarstuderande Jill Ziesmer på en lyssnarfråga om hur spruträdda kan få hjälp genom att en ny form av plåster ersätter sprutor.

Andreas Andersson
2023-11-22