Tal- och språkstörning hos barn och ungdomar

Tal- och språkavvikelser påverkar förmågan att kommunicera med omgivningen. Det är vanligt att samma barn har funktionsnedsättningar inom flera olika områden som påverkar den kommunikativa förmågan – t.ex. talmotoriska svårigheter och språkliga svårigheter/svårigheter inom autismspektrum, eller svårigheter inom språk-, koncentration- och läs- och skrivförmåga.

Speech disorders

Projektgruppsledare

Sofia Strömbergsson

Tal- och språkstörningar hos barn påverkar deras förmåga och möjligheter att kommunicera med omgivningen. Det är vanligt att dessa barn även har funktionsnedsättningar inom andra områden som påverkar den kommunikativa förmågan – t.ex. talmotoriska svårigheter, svårigheter inom autismspektrat, koncentrationsförmåga eller läs- och skrivförmåga.

Våra forskningsprojekt rör områden inom barn och ungdomars kommunikativa förmåga, och konsekvenser av kommunikationssvårigheter i vardagen. Vi har projekt som beskriver och undersöker samförekomst av olika funktionsnedsättningar, projekt som syftar till att utveckla verktyg som kan användas kliniskt i bedömning av tal- och språksvårigheter, och projekt som utvecklar och utvärderar behandlingar.

Flera av de pågående projekten är relaterade till motoriska avvikelser och taldyspraxi. Taldyspraxi innebär att den motoriska styrningen av talet är påverkad.

Vi har också projekt som undersöker olika behandlingsformer för barn med språkstörning, hur olika grupper av lyssnare uppfattar barns avvikande tal, och hur skolbarn med språkstörning och koncentrationssvårigheter/ADHD berättar muntligt och skriftligt.

Projektgruppens medlemmar

    Namn Titel Funktion
    Sofia Strömbergsson Fil dr, leg logoped Projektgruppsledare
    Anita McAllister Docent, leg logoped Forskare
    Sara Burge MSc, leg logoped Doktorand
    Susanne Rex Leg logoped Doktorand
    Åsa Mogren Leg logoped Doktorand
    Ann Malmenholt Med dr, leg logoped Forskare
    Anna Eva Hallin Fil dr, leg logoped Forskare
    Anders Sand Fil dr, MA i psykologi Forskare
    Carla Wikse Barrow Leg logoped Doktorand

    I samarbete med

    I samarbete med
    Namn Titel  Funktion Lärosäte
    Carmela Miniscalco Adjungerad professor, leg logoped Forskare Göteborgs universitet/ Gillbergcentrum
    Merete Bakke Professor, bettfysiolog Forskare Köpenhamns Universitet
    Julie Case Assistant Professor Forskare Hofstra University, NY, USA
    Jens Edlund Docent Föreståndare Språkbanken Tal KTH
    Linda Fälth Docent Forskare Linnéuniversitetet
    Stefan Gustafsson Biträdande professor Forskare Linköpings universitet
    Kristina Nilsson Björkestam Fil dr i datorlingvistik  Forskare Stockholms universitet
    Tomas Nordström Universitetslektor Forskare Linnéuniversitetet
    Tove Lagerberg Fil dr, leg logoped Forskare Göteborgs universitet
    Johanna Norderyd Odont dr, pedodontist Forskare Jönköpings universitet
    Petri Partanen Fil dr i psykologi, leg psykolog, specialist i pedagogisk psykologi Forskare Mittuniversitetet samt Institute of Education, University College London, UK.
    Christina Reuterskiöld Associate Professor, leg. logoped Forskare New York University, USA 

    Forskningsprojekt

    Publikationer i urval

    Mogren, Å., McAllister, A., Sjögreen. (2021). Range of motion (ROM) in the lips and jaw during vowels assessed with 3D motion analysis in Swedish children with typical speech development and children with speech sound disorders. Logopedics Phoniatrics Vocology, 2021;1-11. DOI: 10.1080/14015439.2021.1890207. 

    Rex, S., McAllister, A., Hansson, K., Strand, E. (2021): Performance of Swedish children on a dynamic motor speech assessment. International Journal of Speech-Language Pathology, 2021;1-12. DOI: 10.1080/17549507.2020.1862300. 

    Reuterskiöld, C., Hallin, AE., KK Nair, V. & Hansson, K. (2021). Morphosyntactic challenges for Swedish-speaking children with developmental language disorder in comparison with L1 and L2 peers. Applied Linguistics, 2021, 1-21. DOI: 10.1093/applin/amaa058. 

    Lagerberg, T. B., Anrep‐Nordin, E., Emanuelsson, H., Strömbergsson, S (2021). Parent Rating of Intelligibility: A Discussion of the Construct Validity of the Intelligibility in Context Scale (ICS) and Normative Data of the Swedish Version of the ICS. International Journal of Language & Communication Disorders. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12634

    Lagerberg, T. B., Holm, K., McAllister, A., Strömbergsson, S. (2021). Measuring Intelligibility in Spontaneous Speech Using Syllables Perceived as Understood. Journal of Communication Disorders 92. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2021.106108

    Nilsson, C., Nyberg, J., Strömbergsson, S. (2021). How Are Speech Sound Disorders Perceived among Children? A Qualitative Content Analysis of Focus Group Interviews with 10–11-Year-Old Children. Child Language Teaching and Therapy.  DOI: 10.1177/0265659021995538. 

    Strömbergsson, S., Edlund, J., McAllister, A., Lagerberg, T. (2021). Understanding Acceptability of Disordered Speech through Audience Response Systems-Based Evaluation. Speech Communication 131: 13–22. https://doi.org/10.1016/j.specom.2021.05.005

    Strömbergsson, S., Götze, J., Edlund, J., Nilsson Björkenstam, K. (2021). Simulating Speech Error Patterns Across Languages and Different Datasets. Language and Speech. https://doi.org/10.1177/0023830920987268

    Wikse Barrow, C., Körner, K., & Strömbergsson, S. (2021) A survey of Swedish speech-language pathologists’ practices regarding assessment of speech sound disorders, Logopedics Phoniatrics Vocology, DOI: 10.1080/14015439.2021.1977383 

    Bergman, A. & Hallin, AE. (2020). The effect of picture support on narrative retells in Swedish adolescents with ADHD. Clinical Linguistics and Phonetics, 1-16. PMID: 32985272. Doi:10.1080/02699206.2020.1825816. 

    Mogren, Å., Sjögreen, L., Barr-Agholme, M., McAllister, A. (2020). Orofacial function in children with speech sound disorders (SSD) persisting after the age of six years. International Journal of Speech-Language Pathology, 526-36. DOI: 10.1080/17549507.2019.1701081 

    Vidál,V., McAllister, A., DeThorne, L. (2020). Communication Profile of a Minimally Verbal School-Age Autistic Child: A Case Study. Language, Speech and Hear Serv in Schools. DOI: 10.1044/2020_LSHSS-19-00021. 

    Strömbergsson S, Holm K, Edlund J, Lagerberg T, McAllister A. (2020). Audience Response System-Based Evaluation of Intelligibility of Children's Connected Speech - Validity, Reliability and Listener Differences. J Commun Disorders, Sep-Oct 2020;87:106037. doi: 10.1016/j.jcomdis.2020.106037.  

    Malmenholt, A., McAllister, A., Lohmander, A. (2019). Orofacial function, articulation proficiency, and intelligibility in 5-year-old children born with cleft lip and palate. The Cleft palate-craniofacial journal: official publication of the American Cleft Palate-Craniofacial Association, 56(3):321-330. DOI: 10.1177/1055665618783154 

    McAllister, A., Rantala, L., Jóhnsdóttir, V. (2019) The others are too loud. Children’s experiences and ideas related to voice, noise and communication in Nordic preschools. Front. Psychol., 21 August 2019 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01954 

    Dahlgren, S-O; Sandberg, A. D.; Strömbergsson, S.; Råstam, M.; Wenhov, L.; Nettelbladt, U. (2018). Prosodic traits in speech produced by children with autism spectrum disorders - Perceptual and acoustic measurements. Autism & Developmental Language Impairments, 3, 1-10. 

    McAllister A, Brodén M, Gonzalez Lindh M, Krüssenberg C, Ristic I, Rubensson A, and Sjögreen L. (2018). Oral Sensory-Motor Intervention for Children and adolescents (3-18 Years) with Developmental or Early Acquired Speech Disorders – A Review of the Literature 2000-2017. Ann Otolaryngol Rhinol, 5(5): 1221. 

    Sjögreen L, Gonzalez Lindh M, Brodén M, Krüssenberg C, Ristic I, Rubensson A, McAllister A. (2018). Oral sensory-motor intervention for children and adolescents (3-18 years) with congenital or early acquired disabilities and dysphagia or impaired saliva control – a review of the literature 2000-2016. Ann Otol Rhinol Laryngol. 127(12):978-985. doi: 10.1177/0003489418803963. Epub 2018 Oct 8. 

    Hallin, A.E. & Reuterskiöld, C. (2018). Effects of frequency and morpho-syntactic structure on error detection, correction, and repetition in Swedish-speaking children. Applied Psycholinguistics, (early online), 1-32. Doi:10.1017/S0142716418000280. 

    Wikse Barrow, C., Nilsson Björkenstam, K., & Strömbergsson, S. (2018). Subjective ratings of age-of-acquisition: Exploring issues of validity and rater reliability. Journal of Child Language, 1-15. 

    Bergendal B, McAllister A. (2017). Orofacial function and monitoring of oral care in amyotrophic lateral sclerosis. Acta Odontol Scand. 2017;75:179-185.Epub 2017 Jan 12. 

    Malmenholt, A., Lohmander, A., McAllister, A. (2017). Childhood Apraxia of Speech: a survey of knowledge and competence. Logopedics Phoniatrics, Vocology, 42:2, 84-92. 

    Johansson, K., Robieux, C., Strömbergsson, S., McAllister, A. (2017). Perceptual Detection of Subtle Dysphonic Traits in Individuals with Cervical Spinal Cord Injury Using an Audience Response Systems Approach. J Voice, Jan;31(1):126.e7-126.e17 

    Hallin, A.E. & Reuterskiöld, C. (2017). Error type and lexical frequency effects: Error detection in Swedish children with language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(10), 2924-2934. doi:10.1044/2017_JSLHR-L-16-0294 

    Hallin, A.E., Garcia, G.D. & Reuterskiöld, C. (2016). The use of causal language and filled pauses in children with and without autism. Child Development Research, 2016, 1-11. doi: 10.1155/2016/8535868.