Tal- och språkstörning hos barn och ungdomar
Tal- och språkstörning påverkar förmågan att kommunicera med omgivningen. Ofta har samma barn svårigheter inom flera olika områden som påverkar den kommunikativa förmågan, t ex talmotoriska svårigheter tillsammans med språkliga svårigheter, eller svårigheter inom språk-, koncentration- och läs- och skrivförmåga.
Projektgruppsledare
Våra forskningsprojekt rör barns och ungdomars kommunikativa förmåga, och konsekvenser av kommunikationssvårigheter i vardagen. Vi har projekt som beskriver och undersöker samförekomst av olika funktionsnedsättningar, projekt som syftar till att utveckla verktyg som kan användas kliniskt i bedömning av tal- och språksvårigheter, och projekt som utvecklar och utvärderar behandlingar.
Vi har också projekt som undersöker olika behandlingsformer för barn med språkstörning, hur olika grupper av lyssnare uppfattar barns avvikande tal, och hur skolbarn med språkstörning och koncentrationssvårigheter/ADHD berättar muntligt och skriftligt.
Projektgruppens medlemmar
Namn | Titel | Funktion |
---|---|---|
Sofia Strömbergsson | Docent, leg logoped | Projektgruppsledare |
Anita McAllister | Docent, leg logoped | Forskare |
Sara Burge | MSc, leg logoped | Doktorand |
Anna Nyman | Med dr, leg logoped | Forskare |
Åsa Mogren | Med dr, leg logoped | Forskare |
Ann Malmenholt | Med dr, leg logoped | Forskare |
Anna Eva Hallin | Fil dr, leg logoped | Forskare |
Anders Sand | Fil dr, MA i psykologi | Forskare |
Carla Wikse Barrow | Leg logoped | Doktorand |
I samarbete med
Namn | Titel | Funktion | Lärosäte |
---|---|---|---|
Carmela Miniscalco | Adjungerad professor, leg logoped | Forskare | Göteborgs universitet/ Gillbergcentrum |
Merete Bakke | Professor, bettfysiolog | Forskare | Köpenhamns Universitet |
Julie Case | Assistant Professor | Forskare | Hofstra University, NY, USA |
Linda Fälth | Docent | Forskare | Linnéuniversitetet |
Stefan Gustafsson | Biträdande professor | Forskare | Linköpings universitet |
Tomas Nordström | Universitetslektor | Forskare | Linnéuniversitetet |
Johanna Norderyd | Odont dr, pedodontist | Forskare | Jönköpings universitet |
Petri Partanen | Fil dr i psykologi, leg psykolog, specialist i pedagogisk psykologi | Forskare | Mittuniversitetet samt Institute of Education, University College London, UK. |
Christina Reuterskiöld | Professor, leg. logoped | Forskare | New York University, USA |
Miko Kurimo | Professor | Forskare | Aalto University |
Forskningsprojekt
- Språkstörning - effekt av och tillgång till olika behandlingsformer för barn i förskoleålder (SPETS). Med Sofia Strömbergsson (projektledare), Anna Eva Hallin, Sara Burge, Anders Sand samt Carmela Miniscalco, Göteborgs universitet/ Gillbergcentrum.
- Vidareutveckling av Nordisk Oralmotorisk Test-Screening NOT-S, (med Lotta Sjögreen, Mun-H Center, Merete Bakke, Köpenhamns Universitet, Johanna Norderyd, Jönköpings Universitet, Pamela Åsten, TAKO-senter, Oslo)
- Talstörning hos barn; differentialdiagnostik, komorbiditet och intervention vid taldyspraxi (med Susanne Rex, Kristina Hansson, Lunds Universitet, Edythe Strand, the Mayo Clinic)
- Bettfunktion och bettrelation hos barn med orofacial dysfunktion och motorisk talstörning (med Åsa Mogren, Monica Barr Agholme, Karolinska Institutet, Lotta Sjögreen, Mun-H Center)
- Att förklara och berätta – Elevers muntliga och skriftliga texter. Med Anna Eva Hallin (projektledare).
- SALT på svenska – ett språkanalysverktyg för kliniskt verksamma logopeder. Med Anna Eva Hallin , Karolinska Institutet, Ketty Andersson, Lunds Universitet och Maria Levlin, Umeå Universitet.
- TEFLON - Technology-enhanced foreign and second-language learning of Nordic languages, med Sofia Strömbergsson, och kollegor vid Aalto University, University of Helsinki, University of Oslo och NTNU
Publikationer i urval (från år 2020)
Mogren, Å., McAllister, A., Sjögreen. (2021). Range of motion (ROM) in the lips and jaw during vowels assessed with 3D motion analysis in Swedish children with typical speech development and children with speech sound disorders. Logopedics Phoniatrics Vocology, 2021;1-11. DOI: 10.1080/14015439.2021.1890207.
Rex, S., McAllister, A., Hansson, K., Strand, E. (2021): Performance of Swedish children on a dynamic motor speech assessment. International Journal of Speech-Language Pathology, 2021;1-12. DOI: 10.1080/17549507.2020.1862300.
Reuterskiöld, C., Hallin, AE., KK Nair, V. & Hansson, K. (2021). Morphosyntactic challenges for Swedish-speaking children with developmental language disorder in comparison with L1 and L2 peers. Applied Linguistics, 2021, 1-21. DOI: 10.1093/applin/amaa058.
Lagerberg, T. B., Anrep‐Nordin, E., Emanuelsson, H., Strömbergsson, S (2021). Parent Rating of Intelligibility: A Discussion of the Construct Validity of the Intelligibility in Context Scale (ICS) and Normative Data of the Swedish Version of the ICS. International Journal of Language & Communication Disorders. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12634.
Lagerberg, T. B., Holm, K., McAllister, A., Strömbergsson, S. (2021). Measuring Intelligibility in Spontaneous Speech Using Syllables Perceived as Understood. Journal of Communication Disorders 92. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2021.106108.
Nilsson, C., Nyberg, J., Strömbergsson, S. (2021). How Are Speech Sound Disorders Perceived among Children? A Qualitative Content Analysis of Focus Group Interviews with 10–11-Year-Old Children. Child Language Teaching and Therapy. DOI: 10.1177/0265659021995538.
Strömbergsson, S., Edlund, J., McAllister, A., Lagerberg, T. (2021). Understanding Acceptability of Disordered Speech through Audience Response Systems-Based Evaluation. Speech Communication 131: 13–22. https://doi.org/10.1016/j.specom.2021.05.005.
Strömbergsson, S., Götze, J., Edlund, J., Nilsson Björkenstam, K. (2021). Simulating Speech Error Patterns Across Languages and Different Datasets. Language and Speech. https://doi.org/10.1177/0023830920987268.
Wikse Barrow, C., Körner, K., & Strömbergsson, S. (2021) A survey of Swedish speech-language pathologists’ practices regarding assessment of speech sound disorders, Logopedics Phoniatrics Vocology, DOI: 10.1080/14015439.2021.1977383
Bergman, A. & Hallin, AE. (2020). The effect of picture support on narrative retells in Swedish adolescents with ADHD. Clinical Linguistics and Phonetics, 1-16. PMID: 32985272. Doi:10.1080/02699206.2020.1825816.
Mogren, Å., Sjögreen, L., Barr-Agholme, M., McAllister, A. (2020). Orofacial function in children with speech sound disorders (SSD) persisting after the age of six years. International Journal of Speech-Language Pathology, 526-36. DOI: 10.1080/17549507.2019.1701081
Vidál,V., McAllister, A., DeThorne, L. (2020). Communication Profile of a Minimally Verbal School-Age Autistic Child: A Case Study. Language, Speech and Hear Serv in Schools. DOI: 10.1044/2020_LSHSS-19-00021.
Strömbergsson S, Holm K, Edlund J, Lagerberg T, McAllister A. (2020). Audience Response System-Based Evaluation of Intelligibility of Children's Connected Speech - Validity, Reliability and Listener Differences. J Commun Disorders, Sep-Oct 2020;87:106037. doi: 10.1016/j.jcomdis.2020.106037.
Malmenholt, A., McAllister, A., Lohmander, A. (2019). Orofacial function, articulation proficiency, and intelligibility in 5-year-old children born with cleft lip and palate. The Cleft palate-craniofacial journal: official publication of the American Cleft Palate-Craniofacial Association, 56(3):321-330. DOI: 10.1177/1055665618783154
McAllister, A., Rantala, L., Jóhnsdóttir, V. (2019) The others are too loud. Children’s experiences and ideas related to voice, noise and communication in Nordic preschools. Front. Psychol., 21 August 2019 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01954
Dahlgren, S-O; Sandberg, A. D.; Strömbergsson, S.; Råstam, M.; Wenhov, L.; Nettelbladt, U. (2018). Prosodic traits in speech produced by children with autism spectrum disorders - Perceptual and acoustic measurements. Autism & Developmental Language Impairments, 3, 1-10.
McAllister A, Brodén M, Gonzalez Lindh M, Krüssenberg C, Ristic I, Rubensson A, and Sjögreen L. (2018). Oral Sensory-Motor Intervention for Children and adolescents (3-18 Years) with Developmental or Early Acquired Speech Disorders – A Review of the Literature 2000-2017. Ann Otolaryngol Rhinol, 5(5): 1221.
Sjögreen L, Gonzalez Lindh M, Brodén M, Krüssenberg C, Ristic I, Rubensson A, McAllister A. (2018). Oral sensory-motor intervention for children and adolescents (3-18 years) with congenital or early acquired disabilities and dysphagia or impaired saliva control – a review of the literature 2000-2016. Ann Otol Rhinol Laryngol. 127(12):978-985. doi: 10.1177/0003489418803963. Epub 2018 Oct 8.
Hallin, A.E. & Reuterskiöld, C. (2018). Effects of frequency and morpho-syntactic structure on error detection, correction, and repetition in Swedish-speaking children. Applied Psycholinguistics, (early online), 1-32. Doi:10.1017/S0142716418000280.
Wikse Barrow, C., Nilsson Björkenstam, K., & Strömbergsson, S. (2018). Subjective ratings of age-of-acquisition: Exploring issues of validity and rater reliability. Journal of Child Language, 1-15.
Bergendal B, McAllister A. (2017). Orofacial function and monitoring of oral care in amyotrophic lateral sclerosis. Acta Odontol Scand. 2017;75:179-185.Epub 2017 Jan 12.
Malmenholt, A., Lohmander, A., McAllister, A. (2017). Childhood Apraxia of Speech: a survey of knowledge and competence. Logopedics Phoniatrics, Vocology, 42:2, 84-92.
Johansson, K., Robieux, C., Strömbergsson, S., McAllister, A. (2017). Perceptual Detection of Subtle Dysphonic Traits in Individuals with Cervical Spinal Cord Injury Using an Audience Response Systems Approach. J Voice, Jan;31(1):126.e7-126.e17
Hallin, A.E. & Reuterskiöld, C. (2017). Error type and lexical frequency effects: Error detection in Swedish children with language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(10), 2924-2934. doi:10.1044/2017_JSLHR-L-16-0294
Hallin, A.E., Garcia, G.D. & Reuterskiöld, C. (2016). The use of causal language and filled pauses in children with and without autism. Child Development Research, 2016, 1-11. doi: 10.1155/2016/8535868.