Projektbeskrivning INCLUDE

INCLUDE är ett fyraårigt forskningsprojekt som vill stärka högstadieelevers lärande och delaktighet i klassrummet, med ett särskilt fokus på elever med språkstörning/DLD eller elever som har språk- läs- och skrivsvårigheter eller är i språklig sårbarhet av andra anledningar.

INCLUDE finansieras av ett projektbidrag i utbildningsvetenskap från Vetenskapsrådet (2025-2028).

I projektet utvecklas och testas ett digitalt fortbildningsprogram för högstadielärare – LINK-D. Genom LINK-D får lärare ökad kunskap om språkliga utmaningar och konsekvenser i klassrummet; exempel på verktyg för att tillgängliggöra muntligt och skriftligt språk i undervisning, uppgifter och prov; samt stöd för att arbeta explicit med ord och begrepp. I fortbildningen ingår samarbete med logoped; diskussioner utifrån egna exempel; personliga mål med individuell återkoppling; samt konkreta verktyg för klassrummet. 

Målet med LINK-D är att göra undervisningen på högstadiet tillgänglig för alla elever oavsett om de har språkliga utmaningar eller inte. 

LINK-D: utveckla språk och lärare genom interprofessionellt samarbete.
LINK-D: utveckla språk och lärare genom interprofessionellt samarbete.

LINK-D bygger på ett framgångsrikt australiskt fortbildningsprogram (LINK-S: Starling et al., 2012), och tidigare studier har visat positiva effekter både för elever och lärare.

Projektet INCLUDE kommer genomföras i två faser:

Fas 1, juli 2025-december 2026

Den engelska versionen av LINK-D utvecklas tillsammans med Professor Natalie Munro och Dr. Julia Starling, och pilottestas på åtta högstadielärare i Australien.

Fas 2, januari 2027-juli 2029

Den svenska versionen av LINK-D kommer utvecklas med hjälp av återkoppling från svenska högstadielärare, och sedan utvärderas på tolv högstadieskolor hösten 2027, där lärarna i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen till två årskurs åttor per skola kommer att bjudas in. 

Vi kommer utvärdera effekter av LINK-D på både lärare och elever och svara på följande forskningsfrågor: 

  1. I vilken utsträckning uppvisar elever i högstadiet vars lärare har deltagit i LINK-D förbättringar i språk- och läsförmåga, lärande och deltagande, och skiljer sig effekterna mellan olika elevgrupper?
     
  2. Kan effekterna på elevers språk- och läsförmåga, lärande och deltagande förklaras av a) lärarens användning av de konkreta teknikerna i klassrummet  och den tid som avsätts för explicit undervisning i ämnesspecifik vokabulär, samt b) hur elever uppfattar och reagerar på lärarens användning av dessa tekniker?
     
  3. I vilken utsträckning skiljer sig elevers resultat mellan lärare som deltar i LINK-D med interprofessionellt samarbete med logoped och de som följer LINK-D digitala kurs utan interprofessionellt samarbete?

Vi hoppas att INCLUDE kommer bidra med viktig kunskap om hur lärare kan skapa inkluderande klassrum där alla elever får bättre förutsättningar att lyckas.

Innehållsgranskare:
Åsa Catapano
2025-06-11