Projektbeskrivning INCLUDE
INCLUDE är ett fyraårigt forskningsprojekt som vill stärka högstadieelevers lärande och delaktighet i klassrummet, med ett särskilt fokus på elever med språkstörning/DLD eller elever som har språk- läs- och skrivsvårigheter eller är i språklig sårbarhet av andra anledningar.
INCLUDE finansieras av ett projektbidrag i utbildningsvetenskap från Vetenskapsrådet (2025-2028).
I projektet utvecklas och testas ett digitalt fortbildningsprogram för högstadielärare – LINK-D. Genom LINK-D får lärare ökad kunskap om språkliga utmaningar och konsekvenser i klassrummet; exempel på verktyg för att tillgängliggöra muntligt och skriftligt språk i undervisning, uppgifter och prov; samt stöd för att arbeta explicit med ord och begrepp. I fortbildningen ingår samarbete med logoped; diskussioner utifrån egna exempel; personliga mål med individuell återkoppling; samt konkreta verktyg för klassrummet.
Målet med LINK-D är att göra undervisningen på högstadiet tillgänglig för alla elever oavsett om de har språkliga utmaningar eller inte.

LINK-D bygger på ett framgångsrikt australiskt fortbildningsprogram (LINK-S: Starling et al., 2012), och tidigare studier har visat positiva effekter både för elever och lärare.
Projektet INCLUDE kommer genomföras i två faser:
Fas 1, juli 2025-december 2026
Den engelska versionen av LINK-D utvecklas tillsammans med Professor Natalie Munro och Dr. Julia Starling, och pilottestas på åtta högstadielärare i Australien.
Fas 2, januari 2027-juli 2029
Den svenska versionen av LINK-D kommer utvecklas med hjälp av återkoppling från svenska högstadielärare, och sedan utvärderas på tolv högstadieskolor hösten 2027, där lärarna i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen till två årskurs åttor per skola kommer att bjudas in.
Vi kommer utvärdera effekter av LINK-D på både lärare och elever och svara på följande forskningsfrågor:
- I vilken utsträckning uppvisar elever i högstadiet vars lärare har deltagit i LINK-D förbättringar i språk- och läsförmåga, lärande och deltagande, och skiljer sig effekterna mellan olika elevgrupper?
- Kan effekterna på elevers språk- och läsförmåga, lärande och deltagande förklaras av a) lärarens användning av de konkreta teknikerna i klassrummet och den tid som avsätts för explicit undervisning i ämnesspecifik vokabulär, samt b) hur elever uppfattar och reagerar på lärarens användning av dessa tekniker?
- I vilken utsträckning skiljer sig elevers resultat mellan lärare som deltar i LINK-D med interprofessionellt samarbete med logoped och de som följer LINK-D digitala kurs utan interprofessionellt samarbete?
Vi hoppas att INCLUDE kommer bidra med viktig kunskap om hur lärare kan skapa inkluderande klassrum där alla elever får bättre förutsättningar att lyckas.