Att leva med en kommunikativ funktionsnedsättning
Kommunikationsproblem kan uppstå till följd av en rad tillstånd och sjukdomar såsom språkstörning hos barn (DLD), hörselnedsättning och dövhet, stroke och demenssjukdomar. Hur dessa kommunikativa funktionsnedsättningar inverkar på den vardagliga kommunikationen varierar, men kommunikationen beskrivs ofta som mycket problematisk av såväl personerna som har nedsättningen som av deras anhöriga.
Att kunna kommunicera i vardagen är viktigt för social delaktighet, aktivitet och för att kunna utöva sitt personliga medborgarskap. Inom projektgruppen har vi ett gemensamt fokus på konsekvenser av kommunikativa funktionsnedsättningar i vardagen. Våra teoretiska ramverk utgår från ett dialogiskt perspektiv och vi använder oss bland annat av multimodal interaktionsanalys.
I projektgruppens område ingår både projekt som rör barn med medfödda kommunikativa funktionsnedsättningar och projekt med vuxna med förvärvade sjukdomar och skador. Vi studerar även hur man kan använda digital teknik som stöd i interaktion, framför allt för personer med demens.
En viktig del av gruppens forskning i samtliga delprojekt är att öka den ekologiska validiteten inom logopedisk verksamhet; genom att fokusera på personers vardag kan vi bidra till att logopediska insatser utformas så att de spelar roll för individers möjligheter att delta i socialt samspel, fatta beslut kring den egna personen och att utöva ett aktivt medborgarskap. I ett av gruppens delprojekt jämförs resultat av språkliga och kognitiva test med vardagliga interaktion och resultaten understryker vikten av att även inkludera vardaglig interaktion i logopedisk bedömning.
Projektgruppens medlemmar
Christina Samuelsson
Professor/LogopedElias Ingebrand
PostdoktorLeg. logoped, postdoktor
I samarbete med
Namn | Titel | Funktion | Lärosäte |
---|---|---|---|
Lars-Christer Hydén | Professor | Forskare | Linköpings universitet, Institutionen för kultur och samhälle, IKOS |
Björn Lyxell | Professor | Forskare | Universitetet i Oslo, Department of special needs education |
Henrik Danielsson | Professor | Forskare | Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL |
Charlotta Plejert | Biträdande professor | Forskare | Linköpings universitet, Institutionen för medicinska och kliniska vetenskaper, BKV |
Anna Ekström | Lektor | Forskare | Linköpings universitet, Institutionen för medicinska och kliniska vetenskaper |
Birgitta Sahlén | Professor | Forskare | Lunds universitet, Logopedi, foniatri och audiologi |
Olof Sandgren | Biträdande professor | Forskare | Lunds universitet |
Karin Myrberg | Verksamhetsutvecklare | Forskare | Region Gävleborg |
Sophia Lindeberg | Leg. logoped | Doktorand | Linköpings universitet |
Projekt
- Platform Uptake
- Att leva med demens - kommunikation, relationer och kognition
- Tidig lexikal utveckling och gestutveckling hos barn med typisk utveckling, barn med cochleaimplantat samt barn med språkstörning
Projektet finansieras av Vetenskapsrådet och dess övergripande syfte är att skapa kunskap som ger bättre förutsättningar för omhändertagande av barn med språkstörning och svensk- och utrikesfödda döva/hörselskadade barn med cochleaimplantat (CI).
Likvärdig utbildning för barn med språkstörning? En studie av måluppfyllelse, erfarenheter och deltagande
Utvalda publikationer
"It's Our Gang"-Promoting Social Inclusion for People with Dementia by Using Digital Communication Support in a Group Activity
Samuelsson C, Ferm U, Ekstrom A CLINICAL GERONTOLOGIST 2021;44(4):418-429
A person living with dementia learning to navigate an iPad: a case study
Ingebrand E, Samuelsson C, Hydén Lc Disability and rehabilitation. Assistive technology 2020;():1-10
Tablet computer-supported conversation between people with dementia and their carers: technology as interactional focus
Ferm U, Ekstrom A, Larsson E, Samuelsson C UNIVERSAL ACCESS IN THE INFORMATION SOCIETY 2020
Digital communication support in interaction involving people with dementia
Samuelsson C, Ekstrom A LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY 2019;44(1):41-50
Different approaches in aphasia assessments: a comparison between test and everyday conversations
Myrberg K, Hyden Lc, Samuelsson C APHASIOLOGY 2018;32(4):417-435
Collaboration, trouble and repair in multiparty interactions involving couples with dementia or aphasia
Samuelsson C, Hyden Lc INTERNATIONAL JOURNAL OF SPEECH-LANGUAGE PATHOLOGY 2017;19(5):454-464
Prosodic aspects of repetition in Swedish-speaking children with developmental language disorder
Sundstrom S, Lyxell B, Samuelsson C INTERNATIONAL JOURNAL OF SPEECH-LANGUAGE PATHOLOGY 2019;21(6):623-634
Phonological and grammatical production in children with developmental language disorder and children with hearing impairment
Sundstrom S, Lofkvist U, Lyxell B, Samuelsson C CHILD LANGUAGE TEACHING & THERAPY 2018;34(3):289-302
Prosodic and segmental aspects of nonword repetition in 4- to 6-year-old children who are deaf and hard of hearing compared to controls with normal hearing
Sundström S, Löfkvist U, Lyxell B, Samuelsson C Clinical linguistics & phonetics 2018;32(10):950-971