Teresa Sörö
Om mig
Teresa Sörö är områdeschef för Kontinuerligt lärande vid Enheten för undervisning och lärande (UoL) på Karolinska Institutet. Hon kombinerar djup pedagogisk kompetens med en stark strategisk blick för trender och rörelser inom lärande.
Inom enhetens ledningsgrupp har hon en central roll i att forma riktningen för det kontinuerliga lärandet och bidra till utbildningsutvecklingen vid KI. Hennes arbete handlar om hur lärande kan vävas in i det dagliga arbetet – hur forskare, lärare och ledare kan fortsätta vara nyfikna och i ständig utveckling.
Med bakgrund inom omvårdnad, intensivvård, kursdesign och pedagogiskt ledarskap bygger hon broar mellan forskning och praktik genom initiativ som gör lärande tillgängligt, engagerande och meningsfullt – både digitalt och fysiskt.
Forskningsbeskrivning
Mitt forsknings- och utvecklingsintresse handlar om hur vi kan stimulera och stödja kontinuerligt lärandet – hur lärare lär i vardagen, genom dialog, reflektion och samspel.
Jag är särskilt intresserad av hur utbildningskulturer, kommunikation och digitala miljöer möjliggör att lärande blir en integrerad del av arbetet och organisationslivet.Intresseområden:
- Informellt och nätverksbaserat lärande
- Lärande organisationer och utbildningskulturer
- Digitala och fysiska lärmiljöer
- Psykologisk trygghet och tillit i lärande
- Evidensbaserad design för kontinuerligt lärande
Undervisning
Min pedagogiska filosofi utgår från att lärande är relationellt, kontinuerligt och djupt mänskligt. Jag ser undervisning som en gemensam utforskande process – där nyfikenhet, tillit och dialog gör att både lärare och studenter kan växa.
Mitt arbete fokuserar på hur vi kan stimulera och stödja det informella och kontinuerliga lärandet – hur lärande sker i vardagen, mellan kollegor och i olika digitala och fysiska rum. Jag är särskilt intresserad av vad som gör att man som medarbetare fortsätter vara nyfiken och söka sammanhang, och hur kultur, struktur och kommunikation kan skapa långsiktiga förutsättningar för lärande.
Jag har ett starkt intresse för hur vi lär oss och hur globala trender, ny teknik och förändrade lärandekulturer påverkar oss i de sätt vi väljer för lärande. Inom UoL fungerar området för kontinuerligt lärande som en plats där vi kan testa och inplementera nya idéer.
Som gästlärare vid Harvard Macy Institute (Transforming your Teaching using Technology, 2015–pågående) och Monash University (Technology for Education in Clinical Healthcare, 2018–2022) har jag haft förmånen att undervisa och samarbeta internationellt kring hur digitala verktyg och design thinking kan förändra lärande inom hälso- och sjukvårdsutbildning.
Artiklar
- Journal article: JOURNAL OF CONTINUING EDUCATION IN THE HEALTH PROFESSIONS. 2021;41(1):10-12Hall E; Kreuter JD; Soro T; Dzara K; Gooding HC
Anställningar
- Avdelningschef, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2024-
Examina och utbildning
- Magisterexamen, Karolinska Institutet, 2008
