Nikolaos Christidis

Nikolaos Christidis

Professor

Professor i bettfysiologi och programdirektor med fokus på utveckling av ubildning, forskning inom orofacial smärta och käkfunktion samt inom högskolepedagogik med inriktning professionsutbildningar.

Telefon: +46852488124
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 8, 14104 Huddinge
Postadress: OF Odontologi, OF Oral rehabilitering, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Nuvarande uppdrag/anställning

    2022-07 Utnämnd till Programdirektor för tandläkarprogrammet samt för den kompletterande utbildningen för tandläkare med examen från länder utanför EU/EES och Schweiz, båda vid Karolinska Institutet
    2024-01
    Utnämnd till Ämnesansvarig i orofacial smärta och käkfunktionsstörningar vid Institutionen för odontologi, på Karolinska Institutet
    2024-12
    Utnämnd till Professor i bettfysiologi, Karolinska Institutet
    2025-09 
    Utnämnd till Styrelseledamot i Skolverkets råd för de högskoleförberedande programmen

    Tidigare utbildningar och positioner

    2000-06 Humaniora – nygrekiska, Stockholms universitet

    2002-05 Tandläkarexamen, Karolinska Institutet

    2010-06 Medicine doktorsexamen, Karolinska Institutet, titel: The serotonin receptor type 3 in chronic and experimental human muscle pain

    2011-10 Specialist i bettfysiologi, Eastmaninstitutet Folktandvården AB

    2012-02 Forskarhandledarutbildning, Karolinska Institutet

    2012-12 Grundläggande högskolepedagogik, Karolinska Institutet

    2016-05 Specialist i avancerad smärtmedicin, Scandinavian Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (SSAI)

    2017-01 Docent i odontologi, Karolinska Institutet

    2017-05 Open Networked Learning, Karolinska Institutet

    2018-05 Högskolans uppdrag, högskolepedagogik II, Högskolan Dalarna

    2019-11 Framtidens utbildningsledare, Karolinska Institutet

    Akademiska utmärkelser och övriga meriter

    2007 Best Poster Award – Clinical research, Karolinska Institutet

    2011 Pris för bästa avhandling under 2010-2011, Svenska tandläkaresällskapet

    2012 The Wiley-Blackwell Neuroscience Young Investigator Award, International Association for Dental Research (IADR)

    2020 Författarstipendium, Läromedelsförfattarna

    2020 Ledamot av Karolinska Institutets Pedagogiska akademi

    2022 Utnämnd till Hedersledamot i Stockholms Tandläkarförening

    2022-2024 Ordförande för Neuroscience Group inom International Association for Dental Research

    2022 KIPRIME Fellow (Lyssna på podcasten - Episode 10 - Nikolaos Christidis)

Forskningsbeskrivning

  • Mitt forskningsområde är orofacial smärta och käkfunktionsstörning, från orsak till behandling hos såväl barn som vuxna. Huvudfokus ligger på ansiktssmärta av muskulärt ursprung. Det är välkänt att smärta i ansiktet inte bara är en obehaglig sensorisk upplevelse utan också en känslomässig upplevelse. Dessa smärttillstånd är ofta kroniska och påverkar både käkleden och tuggmusklerna samt deras associerade strukturer. Ansiktssmärta av muskulärt ursprung har en prevalens på cirka 10-20% och är 1, 5 till 2 gånger mer förekommande hos kvinnor än män.

    För att förbättra befintliga och få fram nya verktyg i behandlingsarsenalen behöver kunskapen etiologi, patofysiologi och behandlingseffektivitet öka. Det vill säga, vi behöver försöka finna förklaringar till varför smärta och käkfunktionsstörning uppstår, hur ansiktssmärtan påverkar käkfunktionen och hur effektiva olika behandlingsmetoder är för både barn och vuxna. För att öka förståelsen bakom orsaken till orofacial smärta undersöker vi uttrycket av smärtreceptorer i muskelvävnad hos både friska deltagare och patienter med myalgi. För att förstå vilka bakomliggande riskfaktorer som finns så följer vi barn och ungdomar i tio år för att dels få veta hur många som lider av detta men också för att se vad det finns för samband och samsjuklighet.

    När det gäller käkfunktion undersöker vi om och hur ansiktssmärta i tuggmuskler eller käkleder påverkar patienternas tuggförmåga, vilket är ett av deras mest uttalade besvär, men även deras finmotoriska funktion. I dagsläget behandlas växande barn utefter studier och riktlinjer baserade på vuxna. Vi vet med andra ord inte om dessa behandlingar har effekt eller om de påverkar barnens tillväxt av ansiktet. Därför gör vi (i vår vetskap) den första behandlingsstudien där vi undersöker och utvärderar behandlingseffektivitet samt eventuella biverkningar hos växande barn och ungdomar med ansiktssmärta av både muskulärt- och käkledsursprung.

    Jag har även en pedagogisk forskningsinriktning där vår pedagogiska forskning fokuserar på att förbättra utbildningen inom hälso- och sjukvårdsprofessionerna, genom att undersöka studenters kommunikationspraktiker, attityder till åldrande samt faktorer som påverkar studenternas lärande, välbefinnande och akademiska prestationer men också bedömning och examination. Tillsammans syftar dessa forskningsaktiviteter till att främja vetenskaplig kunskap, förbättra patientvården genom hela livsspannet, säkra patientsäkerheten och det livslånga lärandet inom professionen samt stärka utbildningen av framtidens yrkesverksamma inom medicinska och hälsorelaterade professionsutbidlningar.

Undervisning

  • Jag är en erfaren universitetslärare inom odontologi och hälso- och sjukvårdsutbildningar, med bred undervisning inom bettfysiologi, orofacial smärta och käkfunktion samt oral diagnostik. Jag arbetar aktivt med utbildningsutveckling, examination, interprofessionellt lärande samt med att stärka studenters akademiska litteracitet och kommunikationsförmåga. Jag har även varit redaktör för och författat två universitetsläroböcker: ”Bettfysiologi – Orofacial smärta och käkfunktion” vilket är en bok inom mitt specialistområde samt ”Ämnesintegrerad undervisning inom professionsutbildningar”, som syftar till att inspirera och stödja universitetslärare och utbildnings- och kursplaneutvecklare.

    Jag har handlett ett stort antal studenter på grund-, master- och forskarnivå och är ledamot i KI:s Pedagogiska Akademi. Min pedagogiska forskning fokuserar på faktorer som påverkar studenters lärande, välbefinnande och professionella kompetens. Samlat syftar min undervisning till att stärka en evidensbaserad utbildning och förbereda framtidens tandvårdspersonal för klinisk excellens.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Professor, Odontologi, Karolinska Institutet, 2024-
  • Lektor/Övertandläkare, Odontologi, Karolinska Institutet, 2018-2024

Examina och utbildning

  • Docent, Odontologi, Karolinska Institutet, 2017
  • Medicine Doktorsexamen, Institutionen för odontologi, Karolinska Institutet, 2010
  • Tandläkarexamen, Karolinska Institutet, 2002

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI

Audiovisuella medier

Nyheter från externa medier