Karin Mattsson
Anknuten till Undervisning/Handledning
E-postadress: karin.mattsson@ki.se
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 23, D2, Flemingsberg, 14183 Huddinge
Postadress: H1 Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, H1 Omvårdnad Omv enhet 4, 171 77 Stockholm
Om mig
Anknuten till Karolinska Institutet, Avdelningen för omvårdnad, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap
och samhälle.Arbetade januari 2019-februari 2024 som universitetsadjunkt vid Karolinska Institutet. Förutom lång erfarenhet av undervisning inom
sjuksköterskeutbildning på grund- och avancerad nivå och fristående interprofessionella kurser vid- Mälardalens högskola (15 år) och vid Ersta Sköndal Bräcke högskola (3
- år), har jag en bakgrund som sjuksköterska inom äldreomsorg och geriatrisk
- vård. Jag är också utbildad biomedicinsk analytiker och har 10 års
- erfarenhet från arbete inom blodcentralsverksamhet.
Mina huvudsakliga undervisnings- och intresseområden rör gerontologi, - geriatrik, äldres psykiska ohälsa och palliativ vård ur äldres samt ett
- tvärprofessionellt perspektiv. Jag är också intresserad av existentiell
- hälsa samt åldrande i ett mångkulturellt och globalt perspektiv. Inom
dessa områden har jag utvecklat och hållit kurser på grund och avancerad - nivå och också samarbetat med lärare från universitet i andra delar av
världen.
Forskningsbeskrivning
Har deltagit i två forskningsprojekt som involverat sjuksköterskor och
- undersköterskor som arbetar med sköra äldre inom kommunal hemsjukvård och
hemtjänst och deras vårdande utifrån evidens och äldres - självbestämmande. Har också samarbetat med kollegor vid universitet i Thailand i det pedagogiska forskningsprojektet Teaching
- Gerontology from a Global Perspective.
Är för närvarande engagerad i ett pedagogiskt forskningsprojekt som berör integreringen av teoretisk undervisning i etik med gerontologisk omvårdnad och i ett projekt som som handlar om sjuksköterskestudenters tankar kring döende och död inför sin första VFU på vård- och omsorgsboende för äldre.
Artiklar
- Journal article: NURSE EDUCATION IN PRACTICE. 2024;79:104089
- Article: JOURNAL OF TRANSCULTURAL NURSING. 2022;33(3):446-455
- Article: GERONTOLOGY AND GERIATRICS EDUCATION. 2020;41(1):109-120
- Article: CONTEMPORARY NURSE. 2017;53(1):36-47
- Article: JOURNAL OF EVALUATION IN CLINICAL PRACTICE. 2014;20(6):759-766
- Article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF CARING SCIENCES. 2014;28(4):793-801