Karin Mattsson
Om mig
Anknuten till Karolinska Institutet, Avdelningen för omvårdnad, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap
och samhälle.Arbetade januari 2019-februari 2024 som universitetsadjunkt vid Karolinska Institutet. Förutom lång erfarenhet av undervisning inom
sjuksköterskeutbildning på grund- och avancerad nivå och fristående interprofessionella kurser vid Mälardalens högskola (15 år) och vid Ersta Sköndal Bräcke högskola (3 år), har jag en bakgrund som sjuksköterska inom äldreomsorg och geriatrisk vård. Jag är också utbildad biomedicinsk analytiker och har 10 års erfarenhet från arbete inom blodcentralsverksamhet.
Mina huvudsakliga undervisnings- och intresseområden rör gerontologi, geriatrik, äldres psykiska ohälsa och palliativ vård ur äldres samt ett tvärprofessionellt perspektiv. Jag är också intresserad av existentiell hälsa samt åldrande i ett mångkulturellt och globalt perspektiv. Inom
dessa områden har jag utvecklat och hållit kurser på grund och avancerad nivå och också samarbetat med lärare från universitet i andra delar av
världen.
Forskningsbeskrivning
Har deltagit i två forskningsprojekt som involverat sjuksköterskor och undersköterskor som arbetar med sköra äldre inom kommunal hemsjukvård och
hemtjänst och deras vårdande utifrån evidens och äldres självbestämmande. Har också samarbetat med kollegor vid universitet i Thailand i det pedagogiska forskningsprojektet Teaching Gerontology from a Global Perspective.Är för närvarande engagerad i ett pedagogiskt forskningsprojekt som berör integreringen av teoretisk undervisning i etik med gerontologisk omvårdnad och i ett projekt som som handlar om sjuksköterskestudenters tankar kring döende och död inför sin första VFU på vård- och omsorgsboende för äldre.
Artiklar
- Journal article: NURSE EDUCATION IN PRACTICE. 2024;79:104089
- Article: JOURNAL OF TRANSCULTURAL NURSING. 2022;33(3):446-455
- Article: GERONTOLOGY AND GERIATRICS EDUCATION. 2020;41(1):109-120
- Article: CONTEMPORARY NURSE. 2017;53(1):36-47
- Article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF CARING SCIENCES. 2014;28(4):793-801
- Article: JOURNAL OF EVALUATION IN CLINICAL PRACTICE. 2014;20(6):759-766