Anna Pettersson
Om mig
Jag är programdirektor för Fysioterapeutprogrammet sedan 2019 och
disputerad adjunkt på sektionen för Fysioterapi, Institutionen
Neurobiologi, Vårdvetenskap och Samhälle.
Min forskningsbakgrund har omfattat både geriatrisk fysioterapi och
medicinsk pedagogik.
Jag har där studerat motorikstörningar hos personer med kognitiva sjukdomar
och inom det pedagogiska fältet har jag ett särskilt intresse för
professionsutveckling och lärande.
Sedan länge har jag ett starkt engagemang för kvalitet,
förbättringskunskap och egen professionsutveckling. Under min tid utanför
KI, 2009–2015, har jag arbetat med professionsutveckling och
portfoliometodik på Fysioterapeuterna och där haft ett nära samarbete med
andra professionsförbund, beslutsfattare och myndigheter inom hälso- och
sjukvård.
Det var kunskaper som jag tog med mig till Fysioterapeutprogrammet där vi
tillämpar portfoliometodik för att främja en reflekterande praktik och
synliggöra lärande.
Gun &- Bertil Stohnes forskningsstipendium 2005
Ingrid Odéns pris för forskning inom fysioterapi 2021
Sjukgymnast 1993
Amerikansk sjukgymnast examen 1994
Med dr 2005
MSc medicinsk pedagogik 2013
Framtidens utbildningsledare 2017
Forskningsbeskrivning
Mitt tidigare forskningsfält var grundat i klinik med fokus på kognition
och motorik. Jag har sedan lämnat området och kliniken och har numer fokus
på medicinsk pedagogik.
Jag har ett brett intresse inom medicinsk pedagogisk forskning. Den röda
tråden är undervisning och lärande grundat i lärteorier. Just nu är jag
involverad i en forskargrupp som studerar hur studenter lär sig anatomi via
visualisering men jag är även sedan länge engagerad i
professionsutveckling och reflekterande prakik samt i pedagogisk
utveckling.
Undervisning
KI prime fellow 2021
Ledamot i pedagogiska akademin sedan 2016
Kursledare på Fysioterapeutprogrammet, termin 1 samt undervisar i termin 2,
3 samt 6.
Kursledare för fristående kursen Reflekterande prakik - att utveckla
verksamhet och profession
Utvecklat distansberat magisterprogram inom demenskunskap i samarbete med
Anna Brorsson, avdelningen för arbetsterapi.
Artiklar
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2024;24(1):45
- Article: JOURNAL OF MEDICAL EDUCATION AND CURRICULAR DEVELOPMENT. 2024;11:23821205241260599
- Article: ANATOMICAL SCIENCES EDUCATION. 2023;16(3):452-464
- Article: JOURNAL OF CONTINUING EDUCATION IN THE HEALTH PROFESSIONS. 2022;42(3):159-163
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2022;22(1):477
- Article: BMC GERIATRICS. 2017;17(1):142
- Article: PHYSIOTHERAPY THEORY AND PRACTICE. 2015;31(6):396-402
- Article: CLINICAL REHABILITATION. 2011;25(11):1021-1031
- Article: JOURNAL OF GERIATRIC PSYCHIATRY AND NEUROLOGY. 2007;20(1):58-62
- Article: DEMENTIA AND GERIATRIC COGNITIVE DISORDERS. 2005;19(5-6):299-304
- Article: DEMENTIA AND GERIATRIC COGNITIVE DISORDERS. 2002;13(4):213-216
Alla övriga publikationer
- Editorial comment: ARCHIVES OF PHYSICAL MEDICINE AND REHABILITATION. 2020;101(1):168-170
- Corrigendum: CLINICAL REHABILITATION. 2012;26(11):1055
- Thesis / dissertation: 2005
Anställningar
- Assisterande Lektor, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2022-
Examina och utbildning
- Medicine Masterexamen, Karolinska Institutet, 2014
- MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2005
- Medicine Magisterexamen, Karolinska Institutet, 2001