Anna Pettersson
Om mig
Jag är en engagerad och erfaren lärare och forskare inom medicinsk vetenskap och fysioterapi, med en bakgrund inom både utbildning och forskning. Genom mina uppdrag och med en PhD i Medicinsk vetenskap och en MSc i Medical Education har jag en bred kompetensprofil som omfattar fysioterapi inom äldres hälsa, ledarskap och utvecklingsarbete, internationellt samarbete, utbildning och lärande.
Ledarskap och förtroendeuppdrag
- Sakkunnig vid Socialstyrelsen för bedömning av utbildningshandlingar avseende fysioterapeuter sedan 2024
- Styrelseledamot i Svenska Riksorganisationen för distansutbildning 2025
- Ledamot i priskommittén för KLOK-priset sedan 2023
- Programdirektor för fysioterapeutprogrammet (2018–2025)
- Ordförande för arbetsgruppen för pedagogik under utbildningsnämnden på NVS (2017-2025)
- Country coordinator för Sverige i Europeiska nätverket inom fysioterapi, ENPHE (2017-2025)
- Ordförande i bedömargruppen för tillsyn av Skandinaviska Naprapathögskolan AB samt Stiftelsen skandinaviska kiropraktorhögskolan 2023-2024
Utmärkelser
- Utnämnd till KI Prime Fellows 2022
- Ingrid Odéns pris för forskning inom fysioterapi 2021
Forskningsbeskrivning
Jag är en aktiv medlem i forskargruppen MINT, ledd av Karl Karlgren vid institutionen LIME, Karolinska Institutet. Mina forskningsintressen är professionsutveckling, lärande och utbildning och inkluderar bland annat studenters lärande och användningen av digitala resurser i anatomi, samt hållbar utveckling och hållbar sjukvård i fysioterapiutbildning.
Undervisning
Jag har verkat som föreläsare, lärare och kursledare framförallt inom fysioterapi men också i en interprofessionell kontext. Inriktningen har främst varit geriatrik och professionell utveckling och lärande. Jag har utvecklat distansbaserat masterprogram och onlinekurser för en internationell kontext, samt handlett magister- och masterarbeten inom fysioterapi och medicinsk pedagogik. Redaktör och medförfattare till boken Att lära och utvecklas i sin profession, (2015) Lund: Studentlitteratur. Ledamot i pedagogiska akademin vid KI sedan 2016.
Artiklar
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2024;24(1):45
- Article: JOURNAL OF MEDICAL EDUCATION AND CURRICULAR DEVELOPMENT. 2024;11:23821205241260599
- Article: FRONTIERS IN PUBLIC HEALTH. 2024;12:1509997
- Article: ANATOMICAL SCIENCES EDUCATION. 2023;16(3):452-464
- Article: JOURNAL OF CONTINUING EDUCATION IN THE HEALTH PROFESSIONS. 2022;42(3):159-163
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2022;22(1):477
- Journal article: TORTURE : QUARTERLY JOURNAL ON REHABILITATION OF TORTURE VICTIMS AND PREVENTIONOF TORTURE. 2021;30(3):61-66
- Article: BMC GERIATRICS. 2017;17(1):142
- Article: PHYSIOTHERAPY THEORY AND PRACTICE. 2015;31(6):396-402
- Article: CLINICAL REHABILITATION. 2011;25(11):1021-1031
- Article: JOURNAL OF GERIATRIC PSYCHIATRY AND NEUROLOGY. 2007;20(1):58-62
- Article: DEMENTIA AND GERIATRIC COGNITIVE DISORDERS. 2005;19(5-6):299-304
- Article: DEMENTIA AND GERIATRIC COGNITIVE DISORDERS. 2002;13(4):213-216
Alla övriga publikationer
- Preprint: RESEARCH SQUARE. 2023
- Editorial comment: ARCHIVES OF PHYSICAL MEDICINE AND REHABILITATION. 2020;101(1):168-170
- Book: 2015Att lära och utvecklas i sin profession
- Corrigendum: CLINICAL REHABILITATION. 2012;26(11):1055
- Book chapter: ATT UNDERVISA MED CASE I UTBILDNINGAR INOM HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN OM FRÄMJANDE AV AUTENTISKT INTERAKTIVT LÄRANDE, INTERPROFESSIONALISM OCH ORGANISATORISKT LÄRANDE : INNEHÅLLER 27 UNDERVISNINGSCASE FRÅN NIO AV KAROLINSKA INSTITUTETS UTBILDNINGSPROGRAM. 2009;p. 102Att möta anhöriga
- Doctoral thesis: 2005
- Other: FYSIOTERAPI. (2, 2013):32-37Portfolio. Ett verktyg för lärande och synliggörande av kompetens
Anställningar
- Assisterande Lektor, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2022-
Examina och utbildning
- Medicine Masterexamen, Karolinska Institutet, 2014
- MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2005
- Medicine Magisterexamen, Karolinska Institutet, 2001