Johan Fredin

Johan Fredin

Doktorand
E-postadress: johan.fredin.2@ki.se
Besöksadress: Granits väg 4, 17177 Solna
Postadress: C7 Lärande, Informatik, Management och Etik, C7 NASP Carli, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag har en bakgrund som klinisk psykolog inom barn- och ungdomspsykiatri. Jag är även tekniskt utbildad och har arbetat som tågförare och trafikledare i Stockholms tunnelbana.
    Sedan 2016 har jag arbetat som konsult med organisations- och styrningsfrågor relaterat säkerhet och personpåkörningsprevention på järnvägen parallellt med kliniskt arbete på mottagning.

    Jag är idag anställd vid Centrum för hälsoekonomi, informatik och sjukvårdsforskning (CHIS) vid Region Stockholm och tillhör Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) där jag arbetar som sakkunnig med frågor som handlar om suicid i transportsystemet och i offentliga miljöer.

    I rollen som sakkunnig ingår att ge stöd till olika regionala och nationella infrastrukturprojekt, samt driva forskning- och innovation på
    området. Återkommande samarbetspartners är bland andra Trafikverket, SL samt olika kommuner och regioner.

    Just nu är jag projektledare i ett flerårigt forskningsprojekt på uppdrag som handlar om att bättre förstå förekomst och orsak till
    suicidhandlingar vid broar, järnväg samt vägtrafik. Projektet finansieras av Trafikverket. Jag är särskilt intresserad av att utveckla skalbara suicidpreventionsmetoder lämpade för transportsystemet.

    Urval av publikationer
    Fredin-Knutzén J*, Andersson A-L, Hadlaczky G, Sokolwski M. Suicid vid
    broar i Sverige: Nationellt centrum för Suicidforskning och Prevention,
    Region Stockholm och Karolinska Institutet

  • 2023.
    Fredin-Knutzén J.* Kartläggning av suicidhandlingar i SL:s spårbundna
    trafik: Nationellt centrum för Suicidforskning och Prevention,
    Region Stockholm och Karolinska Institutet
  • 2022.
    Andersson A-L, Risenfeld M, Fredin-Knutzén J*, Hadlaczky G, Sokolwski
    M.Skadehändelser från broar i Sverige år 2008-2020 samt metod för
    framtagande av underlag
  • 2022. Trafikverket
    Fredin-Knutzén J*, Lundberg P, Hallin F, Wendesten A, Lantz M.
    Kombinationslösning av personsäkerhet- och viltnätstängsel
  • 2021.
    Afry/Trafikverket
    Fredin-Knutzén J*, Wigren A. Staket i plattformsände vid Stockholms
    södra – En åtgärd för att minska riskerna för obehöriga i spår

  • 2021. Tillsammans för Tåg i Tid (TTT) Effektområde Obehöriga i spår -
    Järnvägsbranschens samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Andersson A-L, Hadlaczky G, Sokolwski M. Förstudie
    Suicid i transportsystemet
  • 2020. Nationellt centrum för Suicidforskning
    och Prevention, Region Stockholm och Karolinska Institutet.
    Wigren A, Fredin-Knutzén J*, ”Obehöriga i Spår” ‒ Sambandet med
    tätorter. Analys och ågärdsförslag för att minska riskerna för
    personpåkörningar och förseningar på grund av “Obehöriga i
    Spår.”
  • 2019. Tillsammans för Tåg i Tid (TTT) Effektområde
    Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Salminen, R., Eliasson, J., Sundberg, B., Tillström,
    T., Walldan, D., Dempe, L., Forsberg, C., Kjellman, M., &
  • Olsson, B.-M.
    ”Obehöriga i spår” i Göteborg—Branschgemensam utredning av två
    belastade sträckor i Region Väst
  • 2019. Tillsammans för Tåg i Tid
    (TTT) Effektområde Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens
    samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Wigren A. Motiv bakom merförseningar registrerade
    som OMÄ02 “Obehöriga i Spåret.”
  • 2019. Tillsammans för Tåg i Tid
    (TTT) Effektområde Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens
    samverkansforum
    Fredin-Knutzén J.*, Källbom, J., Tugén, O., Landin, H., Torin, A.,
    Ståhl, J., Bonnevier, M., Kjellman, M., Tylenius, F., &
  • Olsson, B.-M.
    ”Obehöriga i spår” Norrköping -Linköping—Branschgemensam
    utredning av en belastad sträcka i Region Öst
  • 2019. Tillsammans för
    Tåg i Tid (TTT) Effektområde Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens
    samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Wigren A. ”Obehöriga i spår”-belastade platser.
    Underlag för prioritering av åtgärder
  • 2018. Tillsammans för Tåg i
    Tid (TTT) Effektområde Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens
    samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Grundberg, A., Sjölund, J., Stenholm, E., Berg, L.,
    Hallberg, P., Törnkvist, J., Tylenius, F., Eriksson, Ö., Wigren, A.,
    Rådbo, H., Andersson, A.-L., Handspik, Y., Welander, A.-S., Jenelius, M.,
    Kjellman, M., Lokrantz-Bernitz, D., &
  • Olsson, B.-M. Obehöriga i spår vid
    Årstaberg , Upplands Väsby och Järna—Analys och åtgärdsförslag
    för tre belastade platser i Region Stockholm
  • 2018. Tillsammans för Tåg
    i Tid (TTT) Effektområde Obehöriga i spår - Järnvägsbranschens
    samverkansforum
    Fredin-Knutzén J*, Mustelin C-H, Forsell M, Monteiro Duarte C, Levin A,
    Duintjer A. Repetitionsutbildning I omhändertagande för Trafikledare
    inom Tunnelbanan
  • 2017. MTR Tunnelbanan

    Urval av presentationer på internationella möten och konferenser
    Fredin-Knutzén J*. (2022-11-11). Implementation of Camera Surveyance for
    Suicide Prevention in the Stockholm Metro System [presentation].
    Tresp-meeting, Danish Research Institute of Suicide Prevention, Online.
    Fredin-Knutzén J*. (2022-09-30). Preliminary results from a pilot study
    evaluating lengthwise fences at exiting platform ends [presentation].
    Tresp-meeting, International Union of Railways (UIC), London, UK.
    Fredin-Knutzén J*. (2022-08-25). Mid-track fencing prevents suicides at
    a railway station – a pilot study [presentation]. ESSSB 19, Copenhagen,
    Denmark.
    Fredin-Knutzén J*. (2022-07-01). Mid-track fencing prevents suicides at
    a railway station – a pilot study [presentation]. Tresp-meeting,
    International Union of Railways (UIC), Online.

Artiklar

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI