Jonas Falck - bland svallgrus och horisonter - Utställning på Hagströmerbiblioteket

Gång på gång ger vi oss in i fläckar av mörker, ledsagade av nyfikenhet och öppenhet. Ibland återfinns något helt oväntat och en ny värld öppnar sig. För konstnären Ida Rödén var fyndet en underlig sten vid Kultsjön. Stenen ledde vidare till upptäckten av den hittills okände Jonas Falck, en autodidakt vetenskapsman från Västernorrland, som rest i samma trakter i slutet av 1700-talet.

Keramikinstallation stående02, Ida Rödén
Keramikinstallation stående02, Ida Rödén Foto: Ida Rödén

Utställningen samlar några av de iakttagelser Jonas Falck uppmärksammat och som Ida Rödén återskapat närmare 250 år senare. Med hjälp av Hagströmerbibliotekets böcker och vetenskapliga studier formas en bild av Jonas Falck och hans samtid.

Ida Rödén, f. 1981. MFA vid California College of the Arts, San Francisco, 2011. BFA vid konsthögskolan i Umeå, 2009. Har ställt ut nationellt och internationellt på bland annat Björkholmen Gallery, OpenART Örebro, Bildmuseet i Umeå, Sundsvalls museum, Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn, FILE Festival i Sao Paolo, CoCA i Seattle, Wattis Institute och Southern Exposure i San Francisco.

Det är möjligt att Jonas Falck inte existerade, men utställningen visar även ett rikt urval av bibliotekets samling böcker författade av Linnélärjungar såsom Pehr Kalm, Pehr Löfling, Peter Forsskål, Carl Peter Thunberg, Anders Sparrman, Pehr Osbeck och Johan Peter Falck, vilka skildrar deras ofta spännande och strapatsrika vetenskapliga expeditioner i Europa, Afrika, Asien och Amerika.

Jonas Falck - bland svallgrus och horizonter - Utställning av Ida Rödén på Hagströmerbiblioteket Foto: Anna Lantz

Hagströmerbiblioteket, Haga Tingshus
Bus 515 (Odenplan) stop Haga Södra

Utställningen presenteras av konstnären Ida Rödén tillsammans med curator Anna Lantz.

Jonas Falck – bland svallgrus och horisonter
Hagströmer Library 10 oktober – 18 november 2022

Kontakta biblioteket för mer information eller för att boka en visning

Profile image