Medicinvetarna: #94 Har du koll på trycket?

Varannan över 60 år har högt blodtryck, hälften utan att veta om det. Det innebär ökad risk för en rad andra sjukdomar, som stroke och hjärtinfarkt. Överläkaren och forskaren Jonas Spaak rekommenderar regelbunden mätning och förebyggande livsstilsförändringar som bättre kost. För den som inte gillar att dricka rödbetsjuice kan ruccola fungera. Poddavsnittet publicerades 18 maj 2022.

Porträtt av Jonas Spaak. Foto: Andreas Andersson.
Jonas Spaak. Foto: Andreas Andersson.

Ilska, lakrits, alkohol. Alla höjer trycket kortvarigt och det behöver inte vara farligt. Men om blodtrycket är konstant över 140/90 mmHg behöver det behandlas. Och detta är mycket vanligt i befolkningen och ökar med åldern, berättar Jonas Spaak, docent i kardiologi vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet.

- Var fjärde person i Sverige har högt blodtryck, säger han.

Jonas Spaaks forskning handlar om sjukdomsmekanismer och behandling av patienter med kärlsjukdomar, diabetes och störd njurfunktion. Jonas Spaak är även ordförande i Svensk förening för hypertoni, stroke och vaskulär medicin, en förening som främjar forskning, utbildning och kunskapsspridning om hjärtkärlsjukdomar.

- Tidigare fick många sitt tryck mätt inom företagshälsovården men regelbunden allmän kontroll saknas idag. Det innebär att många har högt blodtryck utan att känna till det, säger Jonas Spaak.

I avsnittet svarar även professor Mattias Carlström vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet, på frågor om hur nitrat i kosten, som till exempel rödbetsjuice, kan bidra till sänkt blodtryck.

Mer på temat

Cecilia Odlind