Stärka KI:s strategiska samverkanskapacitet – SKISS
Innovationsmyndigheten Vinnova har i en särskild satsning beviljat medel för utveckling av lärosätens samverkanskapacitet. KI är en aktiv partner och tillsammans med andra lärosäten utvecklas vår förmåga att samverka med omgivningar.
De projekt som KI valt att delta i kompletterar varandra och är tänkta att tillsammans ge synergieffekter. KI samordnar därför deltagandet i dessa Vinnova-finansierade lärosätesövergripande projekt i ett projekt kallat SKISS - Stärka KI:s strategiska samverkanskapacitet. Projektet har pågått sedan 2018 och är nu på det avslutande året.
Syfte och effektmål med SKISS
KI:s stärkta samverkan med omgivningen utvecklar forskning och utbildning, samt skapar och synliggör nytta som främjar människors hälsa.
- Ge alla på KI möjlighet att aktivt utveckla förståelse och ta ansvar för främjande av samverkan som en integrerad del i kärnverksamhet för att öka kvalitet i utbildning och forskning.
- Stärka KI:s samverkanskapacitet genom erfarenhetsutbyte med andra lärosäten, samt synliggöra värdet och omfattningen av samverkan.
- Tillgängliggöra metoder och verktyg som klargör och underlättar samverkan och nyttiggörande.
- Delprojektens mål bidrar och är essentiella för att skapa värdefull synergi och för att nå det övergripande effektmålet
Samverkan definieras som en interaktiv process som skapar ömsesidig nytta både för lärosäten och aktörer i omgivande samhälle. Samverkan ska ses som integrerad i lärosätenas kärnverksamhet inte som en enskild verksamhet.
KI deltar i fem lärosätesövergripande samverkansprojekt
PAUS
PAUS - Personrörlighet för akademin med utbildningsfokus och studentmedverkan.
Bli inspirerad till att samverka med externa organisationer.
Personrörlighet främjar samverkan mellan universitet och samhälle. Genom strategiskt riktad personrörlighet erhålls ny kunskap till KI:s utbildning och forskning som ger nya perspektiv till lärare och forskare.
Åtta deltagande lärosäten. Södertörns högskola koordinerar. Anethe Mansén, representant för KI i PAUS.
SKÖN
SKÖN - Samverkans integrerat kvalitetssystem för ökat nyttiggörande.
Projektet syftar till att stödja lärosätenas arbete med att utveckla verksamhetsanpassade modeller för kvalitetssäkring av samverkansuppgiften som en integrerad del i lärosätets kompletta uppdrag (forskning, utbildning och samverkan).
Sjutton deltagande lärosäten. Linköpings universitet koordinerar. Jan-Olov Höög,representant för KI i SKÖN.
MERUT
MERUT - Metoder för att fånga utbildningars samhällsrelevans.
Projektet blir vägledande för att tydliggöra samhällsrelevans i lärosätenas kvalitetssäkringssystem och i utveckling och dimensionering av KI:s utbildningar. Erfarenheter tas till vara och effektiva mätmetoder formuleras.
Sex deltagande lärosäten. KTH, Kungliga Tekniska högskolan koordinerar. Anna Kiessling, representant för KI i MERUT.
SPETS
SPETS - Strategiska partnerskap för effektiv och transparent samverkan.
Projektet kommer att utveckla strukturerade arbetssätt och verktyg avseende strategiska partnerskap, inklusive de förutsättningar som krävs för etablering och förvaltning. Etiska frågor samt hur strategier ska förankras och kommuniceras kommer att adresseras.
Femton deltagande lärosäten. Linnéuniversitet koordinerar. Richard Cowburn, representant för KI i SPETS.
IMP
IMP - Implementering av arbetssätt och ökad kunskap inom området kunskapstillgångar och immateriella rättigheter.
Projektet ger stöd för implementering av Knowledge Management Plattform metodik för att öka nyttiggörande och tillvaratagande av innovationer. Det inkluderar att öka kännedom om begrepp samt kunskapstillgångars och immateriella rättigheters strategiska betydelse.
Sexton deltagande lärosäten. Chalmers Tekniska högskola koordinerar. Kerstin Lundin, representant för KI i IMP.
Styrgrupp och projektgrupp för SKISS
Styrgruppens sammansättning:
Karin Dahlman-Wright, Ordförande, KI:s representant i KLOSSnet
Anders Gustafsson, prorektor
Björn Kull,enhetschef Grants Office, universitetsförvaltningen
Annika Östman-Wernersson, vicerektor, ordförande kommittén för utbildning
Ann Langius-Eklöf, stf prefekt, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Irene Jensen, professor, Institutet för miljömedicin
Projektgruppens sammansättning:
Kerstin Lundin, projektledare, representant för KI i IMP
Richard Cowburn, representant för KI i SPETS
Jan-Olov Höög,representant för KI i SKÖN
Anna Kiessling, representant för KI i MERUT
Anethe Mansén, representant för KI i PAUS
Sophia Savage, samordnare för SKISS

Pressmeddelande publicerat mars 2018 vid projektstart KI startar samverkanssatsning tillsammans med andra lärosäten.